• Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook

Ludzkość od zarania dziejów interesowała się tym co niedostępne, albo bardzo odległe. Jednym z tych pragnień są na pewno podróże w kosmos. Któż z nas nie chciałby przeżycia pozaziemskiej przygody, nie mówiąc o postawieniu stopy na innej planecie. Na tego typu atrakcje przyjdzie nam jeszcze długo poczekać, jednak dzięki utalentowanym filmowcom możemy poczuć namiastkę  tego, jak mogłaby wyglądać taka wyprawa. Taki jest właśnie Marsjanin – film Ridleya Scotta, który przedstawia  nieudaną misję eksploracji czerwonej planety przez ludzi. Mylnie uznany za zmarłego Mark Watney (Matt Damon), jeden z członków załogi, zostaje zupełnie sam na Marsie. Zaczyna się walka o przetrwanie i rozpaczliwe próby kontaktu z Ziemią. Filmom o tematyce kosmicznej, zawsze  towarzyszy charakterystyczna, pełna tajemniczości muzyka. Przykładem jest chociażby ścieżka dźwiękowa do Apollo 13, przygotowana przez Jamesa Hornera, czy wspaniały score z Interstellara, autorstwa Hansa Zimmera.  Nie inaczej jest w przypadku Marsjanina, którego oprawa muzyczna również mieści się w ramach wykreowanego przez lata stylu muzyki do filmów, w których przestrzeń kosmiczna jest głównym tłem.

Ridley Scott powierzył zadanie przygotowania muzyki do Marsjanina kompozytorowi, z którym miał już przyjemność współpracować w 2005 roku, przy okazji pracy nad Królestwem Niebieskim. Mowa oczywiście o Brytyjczyku Harrym Gregsonie-Williamsie. Ten wówczas 53-letni twórca muzyki filmowej znany był głównie ze stworzenia partytur do wszystkich pełnometrażowych części animacji studia DreamWorks - Shrek, oraz właśnie z muzyki do Królestwa Niebieskiego. Nie jest on obcy również graczom komputerowym. To właśnie Harry Gregson- Williams przygotował ścieżki dźwiękowe do serii Metal Gear Solid oraz kilku grom z pod szyldu Call Of Duty. Wybór tego akurat kompozytora mógł nieco dziwić, gdyż od czasów Shreka, Królestwa Niebieskiego i niezłej muzyki do Opowieści z Narni: Lew, czarownica i stara szafa, poszukiwanie jego udanych kompozycji można było porównywać do szukania wody na Marsie. Można zaryzykować stwierdzenie, że Gregson-Williams nieco „osiadł na laurach”. Ridley Scott był najwidoczniej niewzruszony brakiem spektakularnych sukcesów rodaka i zapewne był przekonany, że skoro kompozytor z którym wcześniej współpracował zrobił coś raz bardzo dobrze, to zrobi to i drugi. Ścieżka dźwiękowa do Marsjanina to 17 utworów, nazwanych w większości zgodnie z wydarzeniami przedstawionymi w filmie. Partyturę rozpoczyna niezwykle klimatyczny utwór zatytułowany po prostu Mars. Jego niepokojące, obecne na początku dźwięki, stopniowo zwiastują pojawienie się motywu przewodniego filmu. Delikatne, muskające uszy brzmienie głównego tematu symbolizuje beznadziejną sytuację w jakiej znalazł się główny bohater filmu, z każdym dniem tracący stopniowo nadzieję na przeżycie. Po seansie słuchając samej muzyki ponownie mamy przed oczami martwy krajobraz czerwonej planety i wcale nie trzeba mieć jakiejś szczególnie bujnej wyobraźni. To pokazuje, że muzyka dobrze wpasowała się do konwencji filmu. Motyw przewodni pojawia się jeszcze kilkukrotnie w zmienionych wersjach m.in. w utworach:  Pathfinder, See You In A Few, czy Crossing Mars. Szczególnie ta ostatnia aranżacja najbardziej przypadła mi do gustu. Zaczyna się powoli, podobnie jak pierwszy utwór, jednak końcówkę ma już bardziej zdecydowaną i doniosłą. Podobny zabieg kompozytor zastosował w Emergency Launch, w którym dość przeciętne otwarcie, rekompensowane jest imponującym zakończeniem, chociaż mam wrażenie, że gdzieś już to słyszałem. Wartymi wyróżnienia są również takie utwory jak Science the S*** Out Of This, czy Hexadecimals, które wprowadzają przyjemną zmianę stylu w porównaniu z pozostałymi trackami. Bardzo przyjemnie słucha się także krótkiego, aczkolwiek prezentującego wyjątkową doniosłość chwili w utworze Making Water. Warto zaznaczyć, że muzyka skomponowana przez Harrego Gregsona-Williamsa nie jest jedyną obecną w filmie. Pojawiają się również  kultowe piosenki z gatunku disco i pop, jak m.in.  legendarnego szwedzkiego zespołu  ABBA, czy wykonawców: Glorii Ganyor, Donny Summer, czy Davida Bowie. Trzeba przyznać, że wkomponowanie tych utworów dodało pozytywnej energii całemu filmowi i oraz ciekawie kontrastowało z muzyką przygotowaną przez Harrego Gregsona- Williamsa.

Muzyka do Marsjanina jest na pewno więcej niż poprawna. Spełnia swoją rolę, ma charakterystyczny i przyjemny dla ucha motyw główny. Można się czepiać braku oryginalności tej ścieżki, jednak w ogólnym rozrachunku odbiór tej kompozycji jest jak najbardziej pozytywny . Przede wszystkim spełniła swoją rolę, dobrze uzupełniając się  z wydarzeniami przedstawionymi na ekranie, a to jest przecież kluczowe. Oprawa muzyczna do Marsjanina jest również dobrym prognostykiem na przyszłość jeśli chodzi o twórczość brytyjskiego kompozytora, gdyż daje nadzieje, że Harry Gregson- Williams jednak nie zapomniał jak tworzy się dobrą filmową muzykę. 

Ocena: 75/100


Lista utworów:

  1.  Mars (2:25)
  2. Emergency Launch  (3:10)
  3. Making Water (2:38)
  4. Spotting Movement (1:50)
  5. Science the S*** Out of This (2:17)
  6. Messages from Hermes (3:31)
  7. Sprouting Potatoes (1:39)
  8. Watney’s Alive! (2:46)
  9. Pathfinder (2:33)
  10. Hexadecimals (2:34)
  11. Crossing Mars (3:37)
  12. Reap & Sow (2:21)
  13. Crops Are Dead (3:26)
  14. Work The Problem (1:58)
  15. See You In A Few (5:12)
  16. Build a Bomb (5:06)
  17. Fly Like Iron Man (4:45)

 

Wiesz, co z tym zrobić


Jakub Najmoła

Jakub Najmoła

Dziennikarz

O mnie:

Kinoman i meloman w jednej osobie. Z pasji dziennikarz, z powołania przyszły prawnik. Fan "Wiedźmina", PlayStation, piłki nożnej i sportów walki.


Więcej informacji o:

Say something here...
Cancel
Log in with ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

Power Rangers - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 70/100

Każdy z nas potocznie mówiąc się na czymś wychował. Ze względu na przemijającą modę dla każdego z nas może być to coś innego. Jedni mogli wychować się na baśniach Hansa Christia...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Piękna i Bestia - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 70/100

Nie tak dawno temu Disney wpadł na pewien pomysł. Na początku wydawać by się mogło, że to szaleństwo, ale kiedy pierwszy film został wyprodukowany studio dostrzegło ogromny potencjał całeg...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Kong: Wyspa czaszki - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 73/100

Nigdy nie zapomnę jak pierwszy raz obejrzałem King Konga z 2005 roku w reżyserii Petera Jacksona. To dopiero było coś. Te efekty, ta historia. Coś niesamowitego. Wtedy muzykę do filmu napisał ...

Recenzuje Piotr Jamrozik

La La Land - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 95/100

Tak to już jest z musicalami, że ich najlepszym aspektem zazwyczaj jest muzyka. I choć ta jest argumentem koniecznym, jeśli twórca chce przekonywać, że jego film jest wybitny, to rzadko k...


Marsjanin - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 75/100

Ludzkość od zarania dziejów interesowała się tym co niedostępne, albo bardzo odległe. Jednym z tych pragnień są na pewno podróże w kosmos. Któż z nas nie chciałby prze...

Recenzuje Jakub Najmoła

Assasin's Creed - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 80/100

Ekranizacje gier wideo to pięta Ahillesowa Hollywood. Nie wiedzieć czemu fabryka snów nie potrafi wyprodukować dobrego filmu fabularnego na podstawie gry komputerowej. Jedynie Książę Pers...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Trolle - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 70/100

Jeżeli Justin Timberlake zostaje producentem muzycznym filmu animowanego, to należy się spodziewać fajerwerku. Seans Trolli z pewnością nie dostarczałby tak fantastycznej rozrywki, gdyby nie ś...

Recenzuje Jan Bliźniak

Łotr 1. Gwiezdne wojny - Historie - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 78/100

Kiedy Disney poinformował nas o reaktywacji najsłynniejszej sagi science-fiction świat dosłownie oszalał. W końcu mówimy o Gwiezdnych wojnach czyli serii na której wielu z nas się...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Westworld - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 83/100

Dzięki Grze o Tron staja HBO zyskała miano najpopularniejszego i najchętniej oglądanego kanału telewizyjnego. Serial stworzony na podstawie serii powieści Georgea R. R. Martina to nie tylko niez...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Dark Waves - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 75/100

Siłą rzeczy w kinie offowym muzyka rzadko zajmuje eksponowane miejsce. Zrealizowanie rozbudowanej ścieżki dźwiękowej jest po prostu zbyt drogie. Dark Waves stanowi wyjątek. Kompozycja Alexandre...

Recenzuje Jan Bliźniak

Zwierzęta nocy - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 93/100

Kiedy Tom Ford - słynny projektant mody zaprezentował światu swój pierwszy film krytycy jak również widzowie nie mogli przestać się nad nim zachwycać. Nic w tym dziwnego, albowiem...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 81/100

Kiedy w 2011 roku na ekranach kin zadebiutowała ostatnia część przygód Harryego Pottera niemal pewne było że po raz ostatni widzimy ten niezwykle magiczny świat, który tak wielu z...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Światło między oceanami - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 60/100

Jeżeli do napisania ścieżki dźwiękowej możesz zatrudnić Alexandre'a Desplata, to znaczy, że twoja pozycja w Hollywood rośnie. Wiecznie zajęty Francuz zrezygnował nawet z komponowania muzyki...

Recenzuje Jan Bliźniak

Nowy początek - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 83/100

O Denisie Villeneuve zrobiło się głośno po premierze Labiryntu, który zachwycił zarówno krytyków jak i widzów. Chwalono mrok i tajemniczość opowieści oraz rewelacyj...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Osobliwy dom Pani Peregrine - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 85/100

Tom Burton to jeden z najsłynniejszych oraz najbardziej charakterystycznych reżyserów w Hollywood. Jego awangardowy styl jest wyznacznikiem wszystkich jego filmów. Cechuje go mrok, taj...

Recenzuje Piotr Jamrozik

Przełęcz ocalonych - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 63/100

Kariera Ruperta, młodszego brata Harry'ego Gregsona-Williamsa, nabiera tempa. Po Tarzanie: Legendzie, który otworzył mu drogę do hollywoodzkich superprodukcji, nadeszła Przełęcz ocalonych...

Recenzuje Jan Bliźniak

Sekretne życie zwierzaków domowych - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 75/100

Jeżeli akcja filmu toczy się w Nowym Jorku, z głośników musi wydobywać się jazz. Nie inaczej jest w przypadku Sekretnego życia zwierzaków domowych. Zwariowaną animację o zagubio...

Recenzuje Jan Bliźniak

Inferno - ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Ocena Recenzenta 45/100

Dan Brown to jeden z najpopularniejszy oraz najbardziej kontrowersyjnych pisarzy XXI wieku. Wystarczyło by napisał jedną powieść, aby zwrócić przeciwko sobie cały Kościół katoli...

Recenzuje Piotr Jamrozik

MOVIES ROOM POLECA

Polub nas!


© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.