UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na "zrozumiałem" na dole tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • niebawem również
  • Połącz z Facebook
Najlepsze gry roku 2016

Koniec roku to czas na podsumowania. 2016 rok był całkiem niezłym dla branży gier: wiele serii doczekało się kolejnych części, było wiele jubileuszy (20-lecie serii Tomb Rider, 30-lecie Ubisoftu, 15-lecie Xboxa), pojawiło się też trochę nowości. Poniżej przedstawiam Wam ustalony na podstawie wyników sprzedaży, uzyskanych nagród oraz ocen członków redakcji Movies Room nasz oficjalny ranking najlepszych gier wydanych w 2016 roku!


10. Tyranny

Wydane 10 Listopada przez Paradox Entertainment najnowsze dzieło Obsidianu nie miało za wiele czasu, by uzyskać dobre wyniki sprzedaży czy nagrody w tym roku (wiele plebiscytów albo już się zakończyło, albo było na zbyt późnym etapie, by wziąć pod uwagę tego nowego RPGa). Mimo to grze udało się uzyskać nagrodę za najlepszego RPGa roku od Game Debate oraz nominację do najlepszej gry w tym gatunku od serwisu IGN oraz przez wccftech.com. Choć gra nie przypomina wielu nowych tytułów AAA, a o wiele bardziej tradycyjne izometryczne RPGi, co może nie przełożyć się na spektakularną ilość sprzedanych kopii (do tej pory na przykład na Steamie sprzedano ponad 115 tysięcy egzemplarzy) warto się przyjrzeć tej grze z dwóch powodów. Po pierwsze - przedstawienie świata, w którym zło wygrało swoją odwieczną walkę z dobrem, w połączeniu z poziomem technologicznym epoki brązu/wczesnej epoki żelaza tworzy bardzo interesujący i nowatorski setting. Po drugie zaś, niektóre rozwiązania mogą z czasem przyjąć się w innych tytułach - bardzo duży jest wpływ decyzji podjętych jeszcze właściwie przed grą, na etapie Podboju, który mechanicznie jest ostatnią częścią tworzenia postaci. To daje grze bardzo duże replayability. Po drugie - ciekawe jest podejście do systemu moralności. Skoro zło już zwyciężyło nie ma sensu decydowanie czy jest się za nim czy przeciw niemu. Nie ma też żadnego zastępczego systemu jak pacyfizm albo zabijanie (które było podstawowym systemem moralności chociażby w Deus Ex: Human Revolution) czy renegat/idealista (znany z Mass Effect). Jest za to dosyć rozbudowany system reputacji, w którym zarówno dla grup, jak i dla towarzyszy utrzymywane są dwa mierniki - dla towarzyszy jest to strach i lojalnośc. Dla grup poziom ich gniewu oraz uczynionych im przysług. Daje to bardzo zróżnicowany obraz interakcji ze światem gry - czasem możliwe jest na przykład, że jeden wybór zwiększy naraz oba wskaźniki!

Zobacz również: Dziś premiera Tyranny. Najważniejsze informacje o grze!


9. FIFA 17

Gry sportowe są specyficznem gatunkiem. Dla niektórych jest to właściwie jedyny rodzaj gry video, jaki tolerują. Dla wielu innych jest to gatunek, jaki zupełnie ich nie interesuje. Niemniej należy zauważyć, że najnowsza Fifa sprzedaje się najszybciej ze wszystkich części tej serii i odnosi sukcesy względem rywala - Pro Evolution Soccer od Konami- którego wyniki sprzedaży w pewnym momencie przebiła 40-krotnie. Electronic Arts zaryzykowało z odważniejszym rozwinięciem formuły i wiele na tym zyskało. Czy oznacza to początek wielkich zmian bądź nawet koniec PESa - tego nie wiadomo. Najnowszy tytuł EA Sports zyskał trochę nominacji do nagrody za najlepszą grę sportową, ale z racji tego, że niektóre plebiscyty nawet nie uwzględniają tych gatunków a inne często łączą je na przykład z wyścigami - rywalizacja jest najczęściej dość zacięta i dotyczy bardzo różnorodnych produkcji, więc brak takich nagród na koncie niekoniecznie znaczy, że gra jest słaba - zwłaszcza, jeżeli tak dobrze się sprzedaje. Jest to więc pozycja warta uwagi każdego fana gatunku.

Zobacz również: FIFA 17 wprowadza rewolucję? Recenzja gry! (PS4) 


8. Gears of War 4

Najnowsze Gears of War cały czas pokazuje, że ta seria potrafi zdominować gatunek strzelanek na Xboxa i uzyskać dobry wynik sprzedaży oraz nominacje do kilku nagród - nawet jeżeli wygląda na to, że jest to najgorsza część serii. Być może oznacza to, że Gears of War po prostu nie ma z kim przegrać na konsoli Microsoftu albo - że pewne błędy i potknięcia nie przeszkodzą serii na dłuższą metę. Jednak te właśnie niedoskonałości sprawiły, że GoW 4 nie wygrało w tym roku żadnych nagród. Należy mmieć nadzieję, że twórcy wyciągną z tego wnioski i nie popełnią tych błedów prz ich kolejnych produkcjach.

Zobacz również: Gears of War 4 - recenzja (Xbox One) - najlepszy shooter na Xboksa, najsłabsza część w serii


7. Civilization VI

Cywilizacja Sida Meiera to chyba najbardziej rozpoznawalna seria strategii turowych, która wyznacza trendy w całym gatunku. Nic więc dziwnego, że dla wielu był to jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów w tym roku. Gra wygrała też nagrodę dla najlepszego tytułu na PC i najlepszej gry strategicznej od Game Critics Awards - są to nagrody przyznawane po prezentacji na E3- oraz kolejną nagrodę za najlepszą strategię - w ramach Game Awards 2016. Gra już w listopadzie sprzedała się też w ponad milionie egzemplarzy, co jak na strategię oraz exclusive na PC-ta jest wynikiem bardzo dobrym. I nie jest to także zaskoczeniem - najnowsza produkcja studia Firaxis jest krokiem naprzód pod kątem prawie każdej istotnej mechaniki w serii - w rozwoju technologicznym, AI, rozwoju kulturalno-politycznym, systemie państw-miast i dyplomacji. Największą innowacją jest znacząco zmieniony system rozbudowy miast, pozwalający na to, że miasta rzeczywiście rozrastają się na mapie, dokładają kolejne dzielnice, w których możliwe jest budowanie wyspecjalizowanych budynków. Rozwiązuje to także w kreatywny sposób problem zbierania wszystkich możliwych Cudów Świata w jednym mieście - teraz każdy cud ma bardzo konkretne wymagania co do terenu, na którym może być wybudowany, oraz zajmuje jedno pole na mapie. Twórcy ciągle rozwijają swój najnowszy produkt i niedawno wyszły dwa nowe DLC - oba dodają scenariusze dla pojedyńczego gracza a jeden z nich koncentruje się na naszej Ojczyźnie - co cieszy o tyle, że zwiększa to prawdopodobieństwo, że nasz kraj na stałe zagości w serii strategii Sida Meiera (poprzednio Polska została dodana w ostatnim dużym dodatku do Cywilizacji V, zatytułowanym Brave New World - Nowy Wspaniały Świat).

Zobacz również: Twórcy Sid Meier's Civilization VI jednak wprowadzają grywalną Polskę!


6. Deus Ex: Mankind Divided

Kontynuacja Deus Ex: Human Revolution wzięła na siebie trudne zadanie - ukazanie świata, który z jednej strony jest jeszcze dość podobny do tego znanego z tej dziejącej się dwa lata wcześniej produkcji, a z drugiej nieuchronnie rozwija się w kierunku znanej z pierwowzoru dystopii. I wygląda na to, że w większości im się to udało. Niestety, nie obyło się bez pewnych dość kontrowersyjnych decyzji - gracze narzekali na to, że fabuła gry jest za krótka i wydaje się ucięta w połowie, by resztę można było sprzedać jako DLC albo kolejną część. Nie pomogło to, że niektóre dodatki dawały przedmioty jednorazowego użytku - i to nie raz na grę, ale raz w ogóle. Płacenie prawdziwymi pieniędzmi za dość niewielkie ułatwienie w jednej rozgrywce zdecydowanie wpłynęło negatywnie na odbiór Mankind Divided. I to wszystko mimo cały czas dobrze poprowadzonej fabuły i interesującego rozwinięcia wątków znanych z HR. Może dlatego wyniki sprzedaży nie są powalające i gra, mimo wielu nominacji, nie wygrała zbyt wielu nagród. Właściwie grze powiodło się tak naprawdę tylko "w domu". Tytuł wyprodukowany przez Eidos Montreal zdominował Canadian Video Game Awards gdzie wygrał aż 5 nagród w tym grę roku, najlepszą narrację, najlepszy design, najlepszą grę na konsolę i nagrodę za najlepszą grę aktorską. Być może była to stronniczość i ślepa, prawie że matczyna miłość - a może po prostu Kanadyjczycy byli w stanie przebić się przez niedociągnięcia gry i dostrzec tkwiący w niej potencjał? W pełni będzie to możliwe do ocenienia dopiero w przyszłości.

Zobacz również: Deus Ex: Mankind Divided - podano datę pierwszego fabularnego rozszerzenia


5. Dishonored 2

Sequel Dishonored kontynuuje fabułę poprzedniczki i rozwija jej mechanizmy, przedstawiając nowe, nieznane wcześniej wyspy Imperium, podobnie jednak jak Tyranny wyszedł późno w ciągu roku i nie załapał się na zbyt wiele nagród. Gra miała też kłopotliwy start, z problemami z optymalizacją na PC-tach. Teraz jednak, po wielu dużych patchach twórcy naprawili wiele błędów i wprowadzają kolejne rozwiązania - takie jak NewGame+, wybór misji, czy większa dowolność w dopasowywaniu poziomu trudności do wymagań użytkowników. Najnowsza produkcja studia Arkane, wydana przez Bethesdę zdołała jednak zdobyć nagrodę dla najlepszej gry Action/Adventure podczas the Game Awards 2016 - pokonując między innymi Uncharted 4, które znajdziecie kilka pozycji wyżej w tym rankingu. To może znaczyć, że gra ma przed sobą świetlaną przyszłość, tym bardziej jeżeli zaczną się pojawiać rozszerzenia i tytuł wystartuje do rywalizacji w plebiscytach, które w tym roku ominęły go z powodu premiery w listopadzie.

Zobacz również: Dishonored 2 - co nasz czeka w kolejnych aktualizacjach?


 4. Dark Souls III 

W dwóch największych plebiscytach - The Game Awards oraz Golden Joystick Awards najnowsza część serii Dark Souls dostała 5 nominacji, w tym jedną nagrodę - ale za to jaką! Był to tytuł Ultimate Game of the Year, gry roku niezależnie od platformy w ramach Golden Joystick Awards. Nagrodzie tej dodaje prestiżu to, że największa część nagród jest przyznawana przez graczy. I coś w tym jest - kiedy pytałem członków redakcji o ich typy do tego rankingu to była chyba jedna z niewielu gier, którą wskazali wszyscy. Oczywiście, gra też nie mogła narzekać na ilość sprzedanych kopii, które idą w miliony.

Zobacz również: Dark Souls III- premierowy zwiastun dodatku Ashes of Ariandel!


 3. Battlefield 1 / Titanfall 2

EA Games nie może narzekać na dobiegający końca rok. Nie dość, że w grach sportowych udało im się wygrać z PES to ich nowe dwie sieciowe strzelanki także odniosły spore sukcesy.

Battlefield 1 to gra, której pełny potencjał nie jest możliwy do ocenienia w tej chwili. Na razie wiadomo, że jest to najlepiej sprzedająca się gra studia DICE w historii. Gra zdobyła też liczne nominacje do nagród oraz nagrodę za najlepszą grę akcji w ramach rozdawanych po targach E3 nagród Game Critics Awards. Czego jeszcze nie wiadomo, jest jeszcze bardziej interesujące - pierwsza wojna światowa dla pewnej części świata jest konfliktem o wiele ważniejszym i bardziej wpływającym na kulturę, niż drugi wielki konflikt, późniejszy o ponad dwie dekady. Nie miała jednak do tej pory zbyt udanych adaptacji komputerowych. Być może zatem sukces tej gry spowoduje taki boom na Wielką Wojnę, jak Medal of Honor spowodował wysyp gier o tematyce drugiej wojny światowej.

Zobacz również: Battlefield 1 - recenzja najnowszego dzieła studia DICE! (PS4)

A to jeszcze nie wszystko! Jeżeli ktoś nie za bardzo lubi grzebać się w przeszłości - może wskoczyć za stery ogromnego mecha i walczyć w przyszłości! Choć wyniki sprzedaży na razie nie zadowalają EA, gra doczekała się kilku znaczących nagród - Wyboru Krytyków w Golden Joystick Awards, nagrody za najlepszy Multiplayer w ramach Game Critics Awards oraz nominacji do kilku innych wyróżnień. Wygląda na to, że krytycy kochają nowego Titanfalla!

Zobacz również: Recenzja Titanfall 2 - mój przyjaciel mech (PS4)


 2. Uncharted 4

Zdecydowanie najlepsza gra na konsolę PlayStation 4 - i to nie jest tylko opinia naszej redakcji (w tym recenzenta, którego zdanie możecie zobaczyć w podanym poniżej linku). Dokładnie taką nagrodę gra wygrała w ramach Golden Joystick Awards. Na The Game Awards wygrała z kolei jeszcze dwie (za najlepszą narrację oraz za najlepszą rolę dla odtwórcy postaci Drake'a), nie licząc nominacji. Gra nie tylko miała dobrą sprzedaż wśród ludzi, którzy najnowszą kosolę już mieli - w wielu przypadkach to jej istnienie i status exclusive'a na PS4 polepszyły statystki tej konsoli! Niestety ale postawienie na jedną platformę ma też swoje minusy - odcięcie się od części możliwych dochodów, sprawiło, że gra nie odniosła aż takiego komercyjnego sukcesu, jak by mogła i zajęła drugie miejsce na podium.

Zobacz również: Recenzja - Uncharted 4: Kres Złodzieja (PS4)


1. Overwatch

Nie mogło być inaczej - Blizzard po prostu potrafi tworzyć gry, które przynoszą ogromny sukces komercyjny. Największy dochód na PC-tach, połączony z dostępnością na wszystkich znaczących platformach oznacza, że ta gra nie mogła nie wygrać w tym rankingu. Overwatch zdobywało graczy szybciej niż World od Warcraft - to coś znaczy. A gdyby nawet ta gra miała jakieś problemy ze zdobyciem pierwszego miejsca to zdominowanie wielu plebisytów na najlepsze gry i tak by jej to zagwarantowało. 5 nagród w Golden Joystick Awards, w tym najlepsza gra na PC, 4 nagrody w ramach The Game Awards, w tym nagroda Gry roku... Nie każdy musi lubić tę grę lub w nią grać, ale po prostu nie da się jej odmówić palmy pierwszeństwa.

Zobacz również: Najbardziej dochodowe produkcje pecetowe tego roku. Ogromny sukces Overwatcha!


 

Wyróżnienia:

Najlepszy dodatek: Wiedźmin: Krew i Wino

Co prawda jest to zaledwie dodatek a nie pełna gra, to nie wypada o nim nie wspomnieć, chociażby ze względu na ilość nagród jaką zgarnął. Krew i wino zyskały nagrodę Game Award za najlepszą grę RPG oraz Golden Joystick Award za najlepszą grafikę, najlepiej opowiedzianą historię, odtwórca roli Wiedźmina za najlepszego aktora podkładającego głosy w grze a twórcy CD Projekt Red - studio roku. Na pewno tak dobre powodzenie tego rozszerzania miało też wpływ na środki, jakie Redsi zyskali od rządu w ramach programu wsparcia polskich firm produkujących gry. Po więcej powodów, dla których warto sięgnąć po Krew i wino możecie zajrzeć do naszej recenzji poniżej.

Zobacz również: Wiedźmin 3: Krew i Wino - recenzja najlepszego dodatku w historii gier RPG! (PC)


Wydarzenie roku: Gry w wirtualnej rzeczywistości

W ciągu tego roku wyszło wiele gier przygotowanych na różnego rodzaju urządzenia VR. Trudno jednak byłoby zestawiać je z klasycznymi grami, gdyż nie startują razem w rywalizacji o te same nagrody, a sam koszt odpowiedniego sprzętu oznacza, że nie mogą się one pochwalić bardzo dużymi liczbami sprzedanych kopii. Nie wiadomo nawet, czy VR-owe wersje znanych gier będą właściwym kierunkiem rozwoju dla wirtualnej rzeczywistości, czy też inne możliwości okażą się lepsze - takie jak na przykład rewolucja w transmitowaniu wydarzeń sportowych i kulturalnych. Niemniej jednak, w tym roku powstało dużo gier wykorzystujących te możliwości jak chociażby Batman Arkham VR, darmowe dodatki w rodzaju osobnych misji na VR jak to miało miejsce w przypadku inspirowanego filmem Rogue One dodatku do Battlefronta, który pozwalał na latanie X-Wingiem, czy wcześniejsza darmowa misja w wirtualnej rzeczywistości w Call of Duty: Infinite Warfare. Promocyjne mini-gry powstają nawet przy okazji premiery filmów- jak to ma miejsce z ekranizacją Assassin's Creed. To sprawia, że technologia się rozwija, pojawia się nowy sprzęt, bardziej dostępny d;a przeciętnego gracza a giganci na rynku planują wypuszczenie wersji VR-owych swoich hitów. Dishonored VR, Dark Souls VR, przeniesienie do wirtualnej rzeczywistości nawet całego Fallouta 4 - takie zapowiedzi pokazują, że nie jest przesadą zbiorcze uznanie gier VR jako wydarzenia roku.

Zobacz również: Przyszłość VR nie będzie związana z grami?

Najlepsza gra mobilna: Pokemon GO

Pokemon GO to fenomen. Gry o kieszonkowych potworach od zawsze rozwijały się najlepiej na konsole przenośne, takie jak różnorodne Gameboye. W tym roku postanowiono pójść dalej - przy stworzeniu gry F2P na komórki postanowiono, że pozwoli się ludziom łapać Pokemony w prawdziwym świecie. Początek działania aplikacji okazał się tak dużym sukcesem, że serwery nie wytrzymywały popularności, nowa forma rozrywki naraziła się na spore kontrowersje, a potem nastąpił odpływ fanów wskutek znudzenia. W momencie kiedy piszę ten tekst, twórcy powoli wprowadzają kolejną generację Pokemonów i odzyskują bazę graczy częstymi aktualizacjami oraz ciekawymi wydarzeniami - czy spowoduje to dalszy rozwój tej aplikacji czy tylko opóźni nieuchronny upadek - przekonamy się w przyszłych latach.

Zobacz również: Pokemon GO - pełna lista nowych pokemonów!

Najlepszy remaster: Batman: Return to Arkham

Po wydaniu Arkham Knighta studio Rocksteady powoli rozstaje się z Batmanem. Zanim jednak studio zamknie ten, niezwykle udany, rozdział w swojej historii trzeba było rozwiązać problem tego, że od czasu wydania pierwszej części serii - Batman: Arkham Asylum, mineło już 7 lat. To oznacza, że gry te wychodziły jeszcze na konsole poprzedniej generacji - Xbox 360 oraz Playstation 3. Dla posiadaczy nowych konsol, twórcy przygotowali zatem remaster, który łączy dwie pierwsze części serii, ze wszystkimi DLC i unowocześnia grafikę gry tak, by w pełni wykorzystywała możliwości nowych konsol.

Zobacz również: Batman: Return to Arkham - porównanie grafiki gier

Najlepsza reedycja: Rise of Tomb Rider 20 Year Celebration

Gra Rise of Tomb Rider miała swoją premierę w zeszłym roku - ale nie na wszystkie platformy. Kiedy więc przyszło do przeniesienia gry na konsolę Sony, twórcy postanowili zrekompensować jej użytkownikom to opóźnienie. A że data premiery zbiegła się w czasie z 20 rocznicą istnienia serii, twórcy postanowili hojnie wyposażyć edycję rocznicową. Nowy poziom trudności, dodatkowe misje oraz wsparcie dla PlayStation VR, pozwalające prawdziwie wniknąć do świata gry i eksplorować Croft Manor. Te wszystkie dodatki wynagrodziły z nawiązką oczekiwanie na najnowszą grę o przygodach Lary Croft.

Zobacz również: Rise of the Tomb Rider - data premiery oraz zawartość wersji na PS4!

Źródło ilustracji wprowadzenia: CD Projekt Red.

 

Wiesz, co z tym zrobić


Tadeusz Mencel

Tadeusz Mencel

Dziennikarz

O mnie:

Zajmuje się szeroko pojętą popkulturą - grami, komiksami, literaturą w mniejszym stopniu serialami i filmami. Interesuje się szerokimi syntezami wykraczającymi poza jeden rodzaj dzieł kultury.


Dodaj komentarz

Zaloguj się i przejdź na naszą stronę mocy! Komentuj bez weryfikacji, oceniaj, twórz własną społeczność i odkryj potęgę mocy Movies Room!

Kod antyspamowy
Odśwież

 

ZNAJDZIESZ NAS NA:
WSPÓŁPRACUJEMY Z :
  • logo1
  • logo2
  • logo3
  • logo4
  • logo5
  • logo6
  • logo7
  • logo8
  • logo9
  • logo18
  • logo-cenega
  • logo-ama
  • logo10
  • logo11
  • logo12
  • logo-netflix
  • logo14
  • logo15
  • logo16
  • logo17
  • logo18
  • logo18
  • logo-enemef
  • logo-cd-pro-red
  • logo-snap-book
  • logo19
  • logo20
  • logo21
  • logo22
  • logo23
  • logo-samsung
  • logo25
  • logo-universal
  • logo rebis
  • logo-sony-music
  • logo-techland

© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.

Wykonanie strony: Tomasz Szymański, projekt: Tomasz Rewers