Informacja o plikach cookies

Nasz portal korzysta z plików cookies. Pozostając na Movies Room wyrażasz zgodę na korzystanie z tych plików i podobnych technologii. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook
Wielki mur moviesroom 1135x200

17-minutowa etiuda Wojciecha Smarzowskiego miała niesamowity marketing. Billboardy, wiaty przystankowe, plakaty, spoty, zwiastuny, internety – wszędzie tam Ksiądz zjawiał się na potęgę, skutecznie kreując zainteresowanie w okół filmu. Wszystko jednak odbywało się w zgodzie z odgórną ideologią, narzuconą przez szastających na prawo i lewo pieniędzmi bankierów Showmaxa. I tak widząc Księdza w przestrzeni publicznej, nie mogliśmy jednocześnie pozbyć się widoku marki nowego potentata na rynku serwisów streamingowych. Czy fant ten dawał się we znaki podczas samego seansu? Czy film Smarzowskiego podzielił los Czerwonego punktu i stanowił prostą reklamówkę Showmaxu? Co też podkusiło reżysera Wesela, czy Wołynia, aby zbratać się z magnaterią? Przekonajmy się!

Tytułowy ksiądz (w tej roli Arkadiusz Jakubik) przybywa do pewnego motelu, aby (jak sądzę) złapać nocleg przed dalszą podróżą. Motelowi temu daleko jednak do pięciogwiazdkowych luksusów, a przerwy w dostawie prądu, przepalone żarówki, ogólny syf, brud i ubóstwo stanowią chleb powszedni dla jego gości. Z resztą równie nietypowy jest sam ksiądz, który raczej nie specjalnie utożsamia się z chrześcijańską miłością wobec bliźnich oraz pewną wstrzemięźliwością – nie ma oporów przed piraceniem filmów przez internet, a i sponiewierana przez innego mężczyznę Ukrainka (tak zakładam, choć moja znajomość wschodnich dialektów jest raczej niewielka) nie wzbudza w nim większych odruchów miłosierdzia. Gdy natomiast wspomniane filmy polecone przez proboszcza rodzimej parafii nie satysfakcjonują naszego bohatera, postanawia on samodzielnie naprawić uszkodzony telewizor, znajdujący się w jego pokoju. W tym celu wdrapuje się na parapet, wygląda przez okno i stara się połączyć zerwany kabel z dostępem do satelity, umieszczonej na dachu budynku. Pomysł okazuje się jednak nietrafiony, gdyż – czego mogliśmy się spodziewać – ksiądz wypada z okna. Na ratunek przychodzi mu wszakże bohaterskie okablowanie, którym obwieszony jest cały motel. Dzięki niemu przedostaje się na stabilny grunt, do innego pokoju, lecz w rzeczywistości trafił z deszczu pod rynnę. Tu bowiem odbyło się iście rytualne morderstwo, a poćwiartowane szczątki kozy (to chyba była koza i w sumie powinna być koza jeśli miało być to morderstwo rytualne), martwa i naga dziewczyna oraz napis na ścianie stworzony za pomocą jej krwi tylko to potwierdzają. Na nieszczęście bohatera do niniejszego pokoju wparowuje policja i aresztuje naszego niewinnego podejrzanego. W tym momencie akcja przenosi się do mieszkania szczęśliwej-nieszczęśliwej, acz stereotypowej do bólu polskiej rodziny, w której trwa sprzeczka odnośnie całonocnego pobytu męża poza domem. Kłótnię przerywa telewizyjna relacja prosto spod małego motelu, gdzie dobrze znajomy im ksiądz zostaje aresztowany pod zarzutem popełnienia morderstwa. Chwilę potem jednak następuje swoisty plot twist, obracający całą historię do góry nogami ....

Zobacz również: Orły 2017 - wyniki! Wołyń z największą liczbą statuetek!

Brzmi jak dobry kryminał, czyż nie? A i owszem. "Komedia kryminalna z elementami kina moralnego niepokoju" – oto jak opisał swoją produkcję Wojciech Smarzowski podczas panelu dyskusyjnego tuż po przedpremierowej emisji Księdza, w której było mi dane uczestniczyć. I chyba całkowicie wyczerpuje ona kwestię przynależności gatunkowej etiudy. Otrzymujemy bowiem tajemniczą sprawę morderstwa, sporo żartów sytuacyjnych, czy nawiązań do klisz (pop)kulturowych oraz niemałą ilość złośliwych uwag w kierunku kleru katolickiego. Pokuszę się jednak o stwierdzenie, że nie one stanowią o sile produkcji, a ranga i znaczenie autocytatów. Wojciech Smarzowski mniej lub bardziej skrzętnie poukrywał mnóstwo odniesień do własnych filmów, których odkrywanie sprawi uważnemu i zaznajomionemu z twórczością reżysera widzowi dużo przyjemności. Nie będę się tutaj oczywiście bawił w ich demaskację, ale już po obejrzeniu zwiastunów można było domyśleć się kilku z nich (siekiera, Andrzej Jakubik oraz znany utwór Tymona Tymańskiego). Sama produkcja ponadto jest kwintesencją stylu reżyserskiego Smarzowskiego, a bezpośredniość i brudny realizm wręcz wylewają się z ekranu. Co jednak w tym aspekcie szczególnie zasługuje na wyróżnienie, to swoista gra barwami, jakiej podejmuje się twórca, wyjątkowo widoczna podczas sceny w pokoju księdza. Wiadomo – neony, lecz nie była to zwykła ich poświata wpadająca przez okno do pomieszczenia. Wyjątkowo podkreślono nasycenie koloru, poprzez jego nieznaczne acz widoczne podniesienie, dzięki czemu każdy odcień nabierał dodatkowego wzmocnienia i wydźwięku. Mała rzecz, a cieszy i nawet w krótkiej etiudzie można ją efektownie zawrzeć.

Intrygującym zabiegiem ze strony twórców było również przekazywanie wydarzeń z drugiego miejsca akcji (w tym wypadku historii albo księdza, albo rodziny) za pośrednictwem urywków programów lub relacji telewizyjnych. Nadaje to produkcji iście (neo)surrealistycznej wymowy, gdyż omawiane wydarzenia albo wyprzedzają rzeczywistość filmową albo w ogóle nie zostały w niej zawarte. Potęguje to także enigmatyczność popełnionej zbrodni, która sama w sobie nie uzyskała satysfakcjonującego wyjaśnienia. Ale czy takowego możemy w ogóle się spodziewać? Cóż, Wojciech Smarzowski przyznał, że już planuje ze 2 lub 3 historie połączone z niniejszymi wątkami, lecz szczegółów póki co nie znamy. Możemy być natomiast pewni, że poznamy je, gdy tylko Showmax znów wyłoży pieniądze na promocję, których na tę chwilę zdaje się posiadać nieograniczoną ilość. Niemniej jednak obecność "studia-matki" w Księdzu jest minimalna, niezauważalna wręcz, jeśli nie miało się wcześniej do czynienia z kontekstem wypowiedzi PR-owców serwisu. Dlatego film ten robi sobie (i nie tylko) dobrą reklamę, właśnie brakiem reklamy, choć mimo wszystko nadal jest to produkt predestynowany do poszerzenia grona odbiorców serwisu. Różnica polega jednak na tym, że w przeciwieństwie do ordynarnego Czerwonego punktu, będącego jawną reklamówką Showmaxu, może się mu to udać. Sami zdecydujcie zatem, czy warto założyć konto!

Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe

 

Wiesz, co z tym zrobić


Tomasz Małecki

Tomasz Małecki

Dziennikarz

O mnie:

Kiedyś filmy robiło się lepiej ...


Więcej informacji o:

Say something here...
Cancel
Log in with ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Sebastian · 1 months ago
    On wpada do swojego pokoju widać po obrazie który przyniósł ze sobą, a po zapaleniu światła przez Policje widać że trzyma w ręku siekierę której wcześniej nie miał.. Ja się pytam czy jest jakieś ukryte dno, jakiś przekaz ? Po obejrzeniu tego filmu jestem zmieszany ;/
    • This commment is unpublished.
      tejot · 10 days ago
      do tego jeszcze miesza we wszystkim scena na końcu (retrospekcja? widziana przez judasz) w której ksiądz łazi po korytarzu z siekierą..

      Dodatkowo mina chłopca która wspomina księdza - nauczyciela wskazuje, że ksiądz miał cosik za uszami w relacjach z młodzieżą szkolną...
  • This commment is unpublished.
    Magda · 1 months ago
    Co za błąd! Jakubik ma na imię Arkadiusz, nie Andrzej!

OCENA RECENZENTA

70/100

  • Wojciech Smarzowski w całej swej okazałości
  • masa nawiązań do poprzednich filmów reżysera
  • subtelna gra kolorystyką
  • potencjał dalszego poszerzania historii
  • kryptoreklama serwisu streamingowego
  • mnogość wątków, z których żaden nie zyskuje satysfakcjonującego rozwiązania


PRODUKCJĘ POLECA:

50%

UŻYTKOWNIKÓW


CZY POLECASZ TEN TYTUŁ?

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

RECENZJE

  • DVD
Nocne życie - recenzja VOD gangsterskiego filmu Bena Afflecka

Ocena Recenzenta 35/100

Stany Zjednoczone Ameryki w pierwszych dekadach XX wieku wyrosły na gospodarczego giganta, stając się ziemią obiecaną dla wszelakiej maści emigrantów ze Starego Kontynentu. Poważne probl...

Recenzuje Dominik Dudek

Wołyń - recenzja DVD filmu Wojciecha Smarzowskiego

Ocena Recenzenta 85/100

„Smarzowszczyzna” jaka jest, każdy widzi. Wołyń, jak większość filmów uznanego polskiego reżysera, nie oszczędza ani bohaterów, ani widza - krew leje się strumieniam...

Recenzuje Aleksandra Kumala

Sully - recenzja DVD biograficznego dramatu z Tomem Hanksem

Ocena Recenzenta 60/100

Dwieście osiem sekund. Sto pięćdziesiąt pięć osób na pokładzie. Z tym bilansem liczb w 2009 roku nie tylko w Ameryce, ale i na całym świecie, łączono nazwisko Chesleya Sullenberga. T...

Recenzuje Aleksandra Kumala

Ksiądz - recenzja etiudy Wojciecha Smarzowskiego

Ocena Recenzenta 70/100

17-minutowa etiuda Wojciecha Smarzowskiego miała niesamowity marketing. Billboardy, wiaty przystankowe, plakaty, spoty, zwiastuny, internety – wszędzie tam Ksiądz zjawiał się na potęgę, s...

Recenzuje Tomasz Małecki

Destrukcja - recenzja DVD dramatu Jeana-Marca Vallée

Ocena Recenzenta 70/100

Żona Davisa (Jake Gyllenhaal) ginie w wypadku, z którego on wychodzi bez szwanku - dosłownie i w przenośni: nie dość, że nie odnosi poważnych obrażeń fizycznych, śmierć Julii (Heathe...

Recenzuje Aleksandra Kumala

Bodom - recenzja zaskakującego horroru

Ocena Recenzenta 66/100

Horrory i Finlandia. Pytanie o takie zestawienie raczej nie przyniesie szybkiej odpowiedzi nawet najbardziej zapalonym kinomanom. Zaskakujący Bodom w reżyserii Taneli Mustonena ma duże szanse, aby ...

Recenzuje Konrad Stawiński

MOVIES ROOM POLECA

Polub nas!

rekrutacja ama

© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.