Informacja o plikach cookies

Nasz portal korzysta z plików cookies. Pozostając na Movies Room wyrażasz zgodę na korzystanie z tych plików i podobnych technologii. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook
Wielki mur moviesroom 1135x200

Choć z perspektywy dzisiejszego widza może być trudno w to uwierzyć, obsypaną nagrodami adaptację sztuki Tennessee'a Williamsa w momencie premiery uznano za niebywale gorszącą i kontrowersyjną. Nawet, jeśli współcześnie Tramwaj zwany pożądaniem nie wzbudza już tak skrajnych emocji, z pewnością nie można przejść obok tego filmu obojętnie.

Blanche DuBois (Vivien Leigh) przybywa do Nowego Orleanu, aby odwiedzić siostrę, Stellę (Kim Hunter). Egzaltowana piękność nie znajduje jednak wspólnego języka ze swoim porywczym szwagrem, Stanleyem Kowalskim (Marlon Brando). Atmosfera panująca w mieszkaniu, które tych troje zmuszonych jest dzielić, z dnia na dzień staje się coraz bardziej napięta. 

Filarami ponadczasowości tego melodramatu z całą pewnością są dwie, doskonałe, role główne. Nieokrzesany, charyzmatyczny, gruboskórny (i zabójczo przystojny ;-) Stanley nieustannie zmuszany jest do konfrontacji z rozchwianą emocjonalnie, maniakalnie skoncentrowaną na swoim wyglądzie Blanche. Mitomania, szaleństwo, wybuchy agresji i akty skruchy - to właśnie obserwowanie targanych emocjami postaci przynosi największą satysfakcję i nie pozwala oderwać oczu od ekranu. Tak, jak główna bohaterka słyszy pewną, powtarzającą się, melodię, tak widz w wielu scenach słyszy tykającą bombę: napięcie, jeśli w ogóle opada, to tylko na moment, a każda chwila ciszy zapowiada kolejną burzę. Nawet, jeśli ekspresję charakterystyczną dla czarno-białych produkcji sprzed lat przywykliśmy traktować nieco protekcjonalnie, tym razem niedające się przewidzieć huśtawki nastrojów i ulegający im postaci są prawdziwą ucztą dla oka. Brando i Leigh to duet naprawdę wysokiego ryzyka. 

Kadr z filmu Tramwaj zwany pożądaniem, fot. materiały prasowe

Nagrodzone Oscarami role drugoplanowe: Kim Hunter, wcielającej się w ciężarną i - do czasu - uległą panią Kowalski oraz Karla Maldena, ekranowego adoratora Blanche, czy nawet niepozorna kreacja Peg Hillias jako Eunice, sąsiadki zawsze gotowej do pomocy i niestroniącej od awantur z własnym mężem, zapewniają filmowi aktorską równowagę. Nie jest tajemnicą, że Brando i Leigh świecą najjaśniejszym blaskiem, ale pozostali członkowie obsady nie pozostają w ich cieniu całkowicie, z równym zaangażowaniem oddając to, co w ich postaciach najważniejsze. 

Nie sposób pominąć - również docenionej przez Akademię - scenografii, w której zmiany zachodzą równorzędnie z pogłębiającymi się zmianiami w psychice Blanche. Zamknięta w czterech ścianach coraz bardziej przypomina ptaka zamkniętego w klatce, rozpaczliwie trzepoczącego barwnymi, lecz przetrąconymi, skrzydłami. Elia Kazan zdołał uchwycić na ekranie to wszystko, co w Tramwaju zwanym pożądaniem przyciągało, przerażało i przekonywało zarówno na kartach sztuki, jak i deskach teatru. Skontrastował ze sobą postawy i charaktery ludzkie, siłę fizyczną i umysłową słabość, prostotę i wykwintność, przekorę i pokorę, niewinność i winę. Nie dziwi więc, że melodramat z 1951 roku trafił do kolekcji Ikony kina. W dodatkach do wydania DVD znalazły się między innymi: niewykorzystane w filmie sceny, reportaże czy zdjęcia próbne absolutnie hipnotyzującego Marlona Brando. Dla fanów klasyki kina pozycja obowiązkowa. 

 Ilustracja wprowadzenia: mat. prasowe 

 

Wiesz, co z tym zrobić


Aleksandra Kumala

Aleksandra Kumala

Dziennikarz

O mnie:

Studentka trzeciego roku Tekstów Kultury UJ. Ze świata literatury najbardziej lubi powieści, ze świata muzyki - folk, ze świata kina - (melo)dramaty oraz indie. I Madsa Mikkelsena, oczywiście.


Więcej informacji o:

Say something here...
Cancel
Log in with ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

OCENA RECENZENTA

75/100

  • wybitny Marlon Brando 
  • zmienna jak kameleon Vivien Leigh 
  • emocje dynamizujące historię 
  • role drugoplanowe 
  • niektóre błędy montażowe dziś mogą irytować 


PRODUKCJĘ POLECA:

0%

UŻYTKOWNIKÓW


CZY POLECASZ TEN TYTUŁ?

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

Powiązane Publikacje

Related Articles

RECENZJE

  • DVD
Nocne życie - recenzja VOD gangsterskiego filmu Bena Afflecka

Ocena Recenzenta 35/100

Stany Zjednoczone Ameryki w pierwszych dekadach XX wieku wyrosły na gospodarczego giganta, stając się ziemią obiecaną dla wszelakiej maści emigrantów ze Starego Kontynentu. Poważne probl...

Recenzuje Dominik Dudek

Wołyń - recenzja DVD filmu Wojciecha Smarzowskiego

Ocena Recenzenta 85/100

„Smarzowszczyzna” jaka jest, każdy widzi. Wołyń, jak większość filmów uznanego polskiego reżysera, nie oszczędza ani bohaterów, ani widza - krew leje się strumieniam...

Recenzuje Aleksandra Kumala

Sully - recenzja DVD biograficznego dramatu z Tomem Hanksem

Ocena Recenzenta 60/100

Dwieście osiem sekund. Sto pięćdziesiąt pięć osób na pokładzie. Z tym bilansem liczb w 2009 roku nie tylko w Ameryce, ale i na całym świecie, łączono nazwisko Chesleya Sullenberga. T...

Recenzuje Aleksandra Kumala

Ksiądz - recenzja etiudy Wojciecha Smarzowskiego

Ocena Recenzenta 70/100

17-minutowa etiuda Wojciecha Smarzowskiego miała niesamowity marketing. Billboardy, wiaty przystankowe, plakaty, spoty, zwiastuny, internety – wszędzie tam Ksiądz zjawiał się na potęgę, s...

Recenzuje Tomasz Małecki

Destrukcja - recenzja DVD dramatu Jeana-Marca Vallée

Ocena Recenzenta 70/100

Żona Davisa (Jake Gyllenhaal) ginie w wypadku, z którego on wychodzi bez szwanku - dosłownie i w przenośni: nie dość, że nie odnosi poważnych obrażeń fizycznych, śmierć Julii (Heathe...

Recenzuje Aleksandra Kumala

Bodom - recenzja zaskakującego horroru

Ocena Recenzenta 66/100

Horrory i Finlandia. Pytanie o takie zestawienie raczej nie przyniesie szybkiej odpowiedzi nawet najbardziej zapalonym kinomanom. Zaskakujący Bodom w reżyserii Taneli Mustonena ma duże szanse, aby ...

Recenzuje Konrad Stawiński

MOVIES ROOM POLECA

Polub nas!

rekrutacja ama

© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.