• Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook

Najnowszy film John Lee Hancocka ma w sobie z coś odrestaurowanej reklamy telewizyjnej z połowy ubiegłego stulecia. Wraz ze swoją generyczną muzyczką wygląda i brzmi jak nakładka do gry The Sims pod tytułem Twoje wyśnione lata 50. To wyrwana strona z historii amerykańskiej popkultury, kolorowa i nie mogąca zrobić widzowi krzywdy swoją historiozoficznością. Ruchomy obraz Edwarda Hoopera. Słodycz na rolkach. Truskawkowy szejk. I są to atuty McImperium, bo pod tym wszystkim historia powstania największej franczyzy restauracyjnej na świecie podszyta jest jednak ironią.

Zobacz również: Moonlight - recenzja filmu nagrodzonego Złotym Globem!

McImperium 1Fot. Materiały prasowe

Tytuł, jaki wybrany został przez polskiego dystrybutora, do najgorszych nie należy, jednak oryginalny, The Founder, przygotowałby widza do ironicznego odbioru już od pierwszej sceny. Domokrążca Roy Kroc żadnym założycielem McDonald’s nie był, a jedynie (aż?) doprowadził do rozszerzenia działalności. Mamy więc w tym filmie przedstawioną historię innowatora oraz opornych braci, którzy niby to chcą, aby ich nazwisko stało się symbolem Ameryki, a jednak coś ich blokuje przed poddaniem się fali, na którą chce ich wrzucić Kroc. Reżyser tylko w niektórych fragmentach surowo go ocenia, nawet wtedy, gdy odsuwa braci od interesu, bowiem pytanie a co było, gdyby jednak biznes został w rękach założycieli znajduje odpowiedź: niewiele. Zrozumienie dla motywacji postaci granej przez Michaela Keatona jest tak duże, że gdy jest już po wszystkim, można zadać sobie pytanie: chwila, chwila, kiedy to się właściwie stało? Jest to więc opowieść o człowieku, który choć ukradł markę oraz system błyskawicznej dystrybucji posiłków w restauracjach, to o wiele bardziej rozumiał agresywny kapitalizm niż Dick i Maurice McDonaldowie. W pewnym momencie reżyser jednak nie może się oprzeć przyklejeniu głównemu bohaterowi złowieszczych wąsów, co czyni postać kawałkiem niezłego skurczybyka. Pomaga w tym zapewne płytkie przedstawienie stojących po przeciwnej stronie braci, którzy rzadko mają okazję do pogłębienia swojego stanowiska w oczach widza. Za mało o nich wiemy. Jeden choruje na serce, drugi jest bardziej kreatywny, obaj są betonowi. Co z ich bliskimi? Co ich napędza? Za mało w tym niuansów, aby odczarować tę część zapomnianej historii. Recepcja postaci Kroca na szczęście będzie opierała się głównie na własnych poglądach oraz doświadczeniach. Dla jednych to historia wpuszczenia diabła do swojego domu, który pod soczystymi słowami skrywa chęć ogołocenia domowników z oszczędności, a dla innych – opowieść o amerykańskim śnie i szansach zbyt dużych, aby z nich nie skorzystać.

Zobacz również: Pod Ostrzałem #18 - Assassin's Creed

McImperium 2Fot. Materiały prasowe

Michael Keaton jest w swojej roli bardzo dobry, ale potwierdza jednak, że jego emploi nie jest szerokie. Za dużo w tej postaci wcześniejszych ról, ale wina tkwi w tym, że postać Raya jest bardzo podobna do tych z Birdmana czy Robocopa. Skonfliktowany wewnętrznie człowiek, szukający obsesyjnie potwierdzenia swojej wartości, nadekspresywny i nieco wybuchowy. Nie zapadają w pamięć również Nick Offerman oraz John Caroll Lynch, którzy grają Nicka Offermana oraz Johna Carolla Lyncha, a chyba mniej braci McDonald’s. Naprawdę godny zapamiętania jest jednak drugi plan: Laura Dern w roli neurotycznej żony Kroca oraz Linda Cardellini jako jego przeurocza przyszła kochanka. Obie są piękne i najbardziej przyziemne.

Zobacz również: Hans Zimmer powróci do gatunku superhero? Kompozytor pozostawia otwartą furtkę!

McImperium 3Fot. Materiały prasowe

Mimo wszystko złowieszcze (może nie tak jak w Social Network Finchera, ale wciąż) jest opowiadanie o powojennym kapitalizmie za pomocą takich środków stylistycznych: kolorowych, wesołych, momentami ciepłych i uroczych. Lee Hancock udowodnił już swoim kinem, że umie rysować słodkie epoki, a tak duża dawka cynizmu to wciąż w jego rękach nowe narzędzie. W pewnym momencie, jeśli intelekt odpowiednio przerabia nam to, co dzieje się na ekranie, pozostaje jednak uczucie bezsilności wobec procesów, którym poddani zostali bracia McDonald. I w tym tkwi moc tego obrazu: to elegancki gość, który jednak zostawia błoto na dywanie i kilka pytań, które trudno wytelepać z głowy.

 

Wiesz, co z tym zrobić


Kuba Koisz

Kuba Koisz

Stały współpracownik

O mnie:

Skończył polonistykę i kulturoznawstwo. Pisze więc, a to o komiksach, a to o filmach i książkach, uczy mówienia, uczy pisania... Mógłby całymi dniami biegać za piłką lub opowiadać przyjaciołom o filmach, które go ostatnio podjarały. Zapewne choć raz w życiu polecił Ci "Big Lebowskiego", komedie Franka Capry lub "Avengers". Jeśli byłaś kobietą i uznał, że sympatyczną, bredził Ci o "Przed wschodem słońca". Jeśli Cię nie polubił, kazał Ci obejrzeć "Salę samobójców" lub "Efekt motyla". Lubi boks i kino bokserskie.


Więcej informacji o:

Say something here...
Cancel
Log in with ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

OCENA RECENZENTA

73/100

  • Pocztówkowa, ironiczna epoka
  • Bardzo dobry drugi plan
  • Michael Keaton, choć nie kameleon, to wciąż magnetyczny
  • Płytko zarysowane postacie braci McDonald’s
  • Muzyka, choć rozumiemy jej cel, mogłaby uderzyć choć raz w złowieszcze nuty


PRODUKCJĘ POLECA:

100%

UŻYTKOWNIKÓW


CZY POLECASZ TEN TYTUŁ?

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

RECENZJE

  • PREMIERY
Strażnicy Galaktyki vol. 2 - przedpremierowa recenzja nowego megahitu MCU!

Ocena Recenzenta 80/100

Zastanówmy się, ilu jest gości w Hollywood, którzy po wypuszczeniu zaledwie jednego filmu jakiejś serii, mogą mówić o jego sequelu takie rzeczy, jak James Gunn o kontynuacji Strażników Galaktyki. Niby każdy, jednak tylko garstka nie narazi się na śmieszność i na opinie, że największe widowisko czy największy efekt wizualny w historii będą tylko pustymi f...


Uciekaj! - recenzja przebojowego amerykańskiego horroru

Ocena Recenzenta 85/100

Film Jordana Peele'a, od momentu debiutu podczas festiwalu filmowego Sundance, stał się małą sensacją i hitem box officu. Jak inaczej nazwać fakt, że przy niespełna pięciu milionach dolarów budżetu zarobił już ich prawie sto dziewięćdziesiąt. Jednak to nie pieniądze są największym punktem do dyskusji - w Uciekaj! przeglądają się lęki i bolączki współczesnej Am...

Recenzuje Radek Folta

Szatan kazał tańczyć - recenzja nowego filmu Katarzyny Rosłaniec

Ocena Recenzenta 65/100

Jeśli Szatan kazał tańczyć wywoła kontrowersje – na co jest oczywiście przemyślany już na etapie promocji – jedno jest pewne: szatan wprawdzie kazał reżyserce tańczyć, ale nie pochylać się przed kimkolwiek, bowiem to kino niepokorne, punkowe, transowe i niebezpieczne. W tym momencie również mogą pojawić się złośliwości, że mamy do czynienia z artystką, kt&...

Recenzuje Kuba Koisz

Dzieciak rządzi - recenzja animacji Dreamworks

Ocena Recenzenta 52/100

Zapotrzebowanie na filmy animowane jest w kinach na całym świecie bardzo duże rokrocznie, przez całe 365 dni. Wielu rodzicom nawet nie potrzeba dobrego jakościowo filmu, byle by tylko zabrać swą pociechę do kina. Dlatego w grze o widza, także w Polsce, w gatunku tym uczestniczą nie tylko grube ryby tego rodzaju kina, ale także studia z krajów, które nie często wprowadzaj...


Piekło - recenzja austriackiego thrillera

Ocena Recenzenta 70/100

Szybka i wściekła Kinomani Stefana Ruzowitzky'ego kojarzyć mogą z bycia autorem filmu Fałszerze, który otrzymał w 2007 roku Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Kolejne projekty reżysera nie okazały się czymś więcej niż kolejnymi punktami w jego filmografii. Z Piekłem pewnie będzie podobnie. Również do szerszej publiczności się nie prz...

Recenzuje Konrad Stawiński

Klient - recenzja nagrodzonego Oscarem irańskiego dramatu

Ocena Recenzenta 90/100

Zgodnie z przewidywaniami tegoroczne Oscary nie obyły się bez podtekstów politycznych. Nagrodę za najlepszy film nieanglojęzyczny otrzymał Irańczyk Asghar Farhadi za Klienta. To już druga statuetka Akademii dla tego twórcy, który postanowił tym razem nie pojawić się na uroczystej gali, sprzeciwiając się zakazowi wjazdu do Stanów Zjednoczonych m.in w obywatel...

Recenzuje Radek Folta

MOVIES ROOM POLECA

Polub nas!


© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.