Informacja o plikach cookies

Nasz portal korzysta z plików cookies. Pozostając na Movies Room wyrażasz zgodę na korzystanie z tych plików i podobnych technologii. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook
Wielki mur moviesroom 1135x200

O zagrożeniach czyhających w traktowaniu religii zbyt dogmatycznie opowiada rosyjski dramat Uczeń w reżyserii Kiriłła Serebrenikowa. Film, który zdobył główną nagrodę 10. Festiwalu Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską", oparty jest na sztuce niemieckiego pisarza Mariusa von Mayenburga. Choć momentami zbyt toporny, jest intrygującym portretem ekstremizmu w najgorszym wydaniu oraz opowieścią o tym, jak jednostka, w sposób totalitarny, potrafi wpływać na całe otoczenie, dyktując, co jest właściwe, a co nie. Wiszący w tle portret Putina nie pozostawia wątpliwości, że film jest także zamierzoną satyrą na kremlowskie władze. Niestety, wydarzenia na międzynarodowej arenie politycznej z ostatnich kilku miesięcy pokazują tylko, jak na aktualności zyskuje przesłanie Ucznia.

student 01Fot. materiały prasowe / ArtHouse Film

Weniamin (Petr Skvortsov) to nastolatek, który przechodzi prawdziwą fascynację Biblią. Zaczyna się niewinnie, od tego, że odmawia udziału w lekcjach pływania – ze względu na poglądy religijne. Co jego matce zdaje się głupią wymówką, coraz ostrzej prezentuje się w codziennym zachowaniu. Wienia pozbawia swój pokój wszelkich wygód, prowokuje dyskusje w szkole nad zasadniczością noszenia przez dziewczyny bikini na basenie, ale najgłośniej kłóci się z nauczycielką biologii. Elena Lwowna (Victoria Isakova) jest postępową osobą, mówiącą otwarcie i tolerancyjnie o homoseksualizmie czy potrzebie używania prezerwatyw. Każde z jej lekcji jest mocno kontestowane przez ucznia, który widzi w sobie posłannika Boga, wojownika, który ma oczyścić świat z plugastwa i nieczystości. Fakty naukowe nie są w stanie przeważyć "słowa bożego".

student 02Fot. materiały prasowe / ArtHouse Film

Dzięki dobremu aktorstwu i wysokim walorom produkcyjnym Uczeń jest świetnym portretem rodzącego się bigoterii i rządów mniejszości. Aktualny nie tylko na rosyjskim polu, jest przerażającym studiom tego, jak bezradni są ci, którzy starają się protestować przeciw obłudzie. Jedynie, co im pozostaje, to być i wygłaszać swój sprzeciw, nawet jeśli jest to jedyny głos rozsądku w szalonym świecie.

Zobacz również: Na pierwszy rzut oka: 1 Sezon The Handmaid's Tale

Przy całej powadze materiału zabrakło twórcy odrobiny cenzury. W materiale pojawiają się liczne dłużyzny słowne, osłabiające filmowy efekt produkcji, pokazując jego teatralne pochodzenie. Sceny te nie wnoszą niczego nowego do wizerunku głównego bohatera. I o ile grający Wienię Petr Skvortsov jest magnetyzujący od pierwszej, nakręconej w jednym ujęciu sceny, to pozostałe postacie nie mogą się z nim równać. Szkoda, że Elena jest postacią bardziej irytującą, niż budzącą sympatię.

Ilustracja wprowadzenia i plakat: materiały prasowe

 

Wiesz, co z tym zrobić


Radek Folta

Radek Folta

Redaktor

O mnie:

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".


Więcej informacji o:

Say something here...
Cancel
Log in with ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

OCENA RECENZENTA

65/100

  • aktualny temat
  • aktorstwo
  • realizacja
  • czas trwania
  • teatralność


PRODUKCJĘ POLECA:

0%

UŻYTKOWNIKÓW


CZY POLECASZ TEN TYTUŁ?

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

RECENZJE

  • PREMIERY
Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara - recenzja powrotu Jacka Sparrowa na ekrany kin

Ocena Recenzenta 62/100

Nie do końca rozumiem, czemu ludzie nie lubią czwartej części przygód Jacka Sparrowa. Na nieznanych wodach swoje wady miało, ale jednocześnie przywracało serii przygodową prostotę pogoni za skarbem, stawiało postać Johnny'ego Deppa za sterami intrygi i dodawało mu odpowiednio charakterną partnerkę, z którą tworzył wart kibicowania duet. Nieprzypadkowo też Piraci z Ka...

Recenzuje Krzysztof Warzała

Recenzja Song to Song - nowego filmu Terrence'a Malicka

Ocena Recenzenta 50/100

Przystępując do recenzowania nowego filmu Terrence'a Malicka, czuję się w obowiązku wyznać pewien wstydliwy sekret. Song to song to mój pierwszy kontakt z twórcą Cienkiej czerwonej linii, po baaaardzo dłuuugiej przerwie. Więcej, śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że to pierwszy kontakt już jako, do pewnego stopnia ukształtowany, widz. Idąc na omawiany film jedyne...

Recenzuje Jakub Liszewski

The Circle. Krąg - recenzja najnowszego filmu z Emmą Watson!

Ocena Recenzenta 58/100

Podczas gdy Daniel Radcliffe odstawia w kinie barwne kreacje – walczy o syna z duchem, rosną mu rogi, tworzy GTA, goli się na łyso i infiltruje neonazistów czy puszcza bąki jako trup, tak post-potterowska kariera odtwórczyni Hermiony Granger prezentuje się zgoła inaczej. Emma Watson wciąż i bez końca gra podobne do siebie intelektualistki napędzane wiarą w ideały or...

Recenzuje Krzysztof Warzała

Jutro będziemy szczęśliwi - recenzja nowego filmu z Omarem Sy w roli głównej!

Ocena Recenzenta 70/100

Szczęściem należy nauczyć się cieszyć Uwielbiam takie sytuacje, gdy pod wpływem impulsu wybieram się do kina na film, o którym nie mam praktycznie zielonego pojęcia, a ten pod odbytym seansie okazuje się jedną z najlepszych obejrzanych przez mnie produkcji w danym roku, dumnie goszczących na srebrnych ekranach. Zastanawiacie się, o czym mogę tutaj mówić? Mianowicie od...

Recenzuje Bartosz Kęprowski

24 tygodnie - recenzja niemieckiego dramatu

Ocena Recenzenta 50/100

Wyzwolona kobieta, aborcja, feminizm - poruszanie takich tematów to jak wkładanie kija w mrowisko. Kontrowersyjność filmu Anne Zohra Berrached powinna być dodatkowym atutem w promowaniu tej produkcji. Ale kiedy oglądałem 24 tygodnie podczas festiwalu filmowego w Berlinie byłem przekonany, że nikt nie odważy się dystrybuować tego tytułu w Polsce. Na szczęście bardzo się pomyli...

Recenzuje Radek Folta

Obcy: Przymierze - recenzja nowej odsłony kultowego cyklu!

Ocena Recenzenta 50/100

Ridley Scott nie odcinał kuponów tworząc Prometeusza. Nie wszystko mu wyszło, ale miał pomysł na nieco natchnioną, acz nieszablonową przypowieść o miejscu człowieka w galaktyce. Widzowie najwyraźniej mieli to gdzieś i odrzucili intrygującą wizję Scotta. Reżyser nie pozostał kinomanom dłużny. Obcy: Przymierze bezpardonowo kasuje wszystko nowatorskie, co proponował Promete...

Recenzuje Krzysztof Warzała

MOVIES ROOM POLECA

Polub nas!

rekrutacja ama

© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.