Informacja o plikach cookies

Nasz portal korzysta z plików cookies. Pozostając na Movies Room wyrażasz zgodę na korzystanie z tych plików i podobnych technologii. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook
reklama-ama-artykuly-top

Aboubakar Sanogo - nazwisko raczej nam, Panom Europejczykom, nieznane, lecz na kontynencie afrykańskim to właśnie ono wybrzmiewa obecnie najgłośniej, a to za sprawą dobicia targu ze słynnym Martinem Scorsese. Chodzi o film? Martin Scorsese będzie kręcił film w Afryce? Nie tym razem. Dyplomowany filmoznawca i pracownik Panafrykańskiej Federacji Filmowców (FEPACI) zaangażował bowiem reżysera legendarnych obrazów spod znaku eleganckich facetów w czerni i koszmarków dla cenzorów do procesu odrestaurowywania najważniejszych produkcji pochodzących z Czarnego Lądu. Tych natomiast wedle szacunków ma być około 50. Prócz FEPACI oraz należącej do Scorsese organizacji World Cinema Project dużo dobrego w tej kwestii pocznie także UNESCO.

Pierwsze efekty niniejszej współpracy były możliwe do zaobserwowania w ubiegłym miesiącu podczas festiwalu w Cannes, zanim jeszcze podpisano formalne ugody urzeczywistniające The African Film Heritage Project (bo tak też nazywać się będzie owo partnerstwo broni). To właśnie wtedy i właśnie tam urządzono pokaz odrestaurowanej wersji bodajże najsłynniejszego afrykańskiego filmu, jakim jest Soleil O w reżyserii Meda Hondo z 1967 roku. Cel projektu jest natomiast jeden - zwrócenie uwagi na kinematografię afrykańską, która przez lata była skrupulatnie pomijana w międzynarodowym układzie sił filmowych. Nie jest to jednak histeryczne żądanie równego traktowania, lecz rzeczywista próba wydobycia z czarnego kina esencji w postaci historycznego, artystycznego i kulturalnego dorobku cywilizacyjnego. To w niej bowiem tkwi istota afrykańskiego społeczeństwa i za Martinem Scorsesem możemy z czystym sumieniem powtórzyć:

Jeśli nie spróbujemy odrestaurować afrykańskiego kina tworzonego przez mieszkańców Afryki dla mieszkańców Afryki, to przyszłe pokolenia nie będą w stanie ich zrozumieć i w ogóle poznać.

Źródło: indiewire.com / Ilustracja wprowadzenia: kadr z filmu Milczenie

 

Wiesz, co z tym zrobić


Tomasz Małecki

Tomasz Małecki

Redaktor

O mnie:

Najbardziej tajemniczy członek redakcji. Nikt nie wie, w jaki sposób dorwał status redaktora współprowadzącego dział publicystyki i prawej ręki rednacza. Ciągle poszukuje granic formy. Święta czwórca: Dziga Wiertow, Rene Clair, Luis Bunuel i Stanley Kubrick.


Więcej informacji o:

Powiedz coś tutaj...
Odrzuć
Zaloguj jako ( Zalogować ? )
albo wyślij jako gość
Wczytywanie komentarza... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

Polub nas

reklama-ama-artykuly-top

© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.