Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

hotel royal

Jakie filmy kochają poszczególne generacje Polaków? Filmy łączą boomerów i Gen Z?

Autor: Mikołaj Lipkowski
27 czerwca 2024
Jakie filmy kochają poszczególne generacje Polaków? Filmy łączą boomerów i Gen Z?

Które polskie filmy najbardziej wzruszają Polaków? Czy Zetki i Millenialsi oglądaj jeszcze kultowe polskie filmy sprzed lat? Jak bardzo preferencje pokolenia Z różnią się od wyborów filmowych Baby Boomersów? Które polskie filmy bawią poszczególne pokolenia oraz gdzie najchętniej oglądamy rodzime kultowe produkcje? Przedstawiamy wyniki najnowszego badania „Popularność polskiego filmu wśród polskich widzów”. 

Grupa Kino Polska z okazji jubileuszu 20-lecia kanału Kino Polska zrealizowała badanie, w którym zapytała poszczególne generacje Polaków – od przedstawicieli pokolenia Z, przez Millenialsów, pokolenie X, aż po Boomerów – jak postrzegają polskie filmy i jakie wywołują w nich emocje. Jak się okazuje, znakomita większość badanych deklaruje, że ogląda polskie filmy, z czego ponad połowa (59%) robi to co najmniej raz w tygodniu, a prawie 1/3 codziennie, lub 2-3 razy w tygodniu. Wyniki badania potwierdzają, że chętnie wybieramy rodzime produkcje – ponad 3/4 widzów przyznaje, że lubi polskie filmy. Najbardziej docenia je pokolenie Boomerów, czyli osób w wieku 58-65 lat, spośród których aż 85% wskazało, że uważa polskie filmy za wartościowe w porównaniu do 75% ogółu badanych.

Janosik okazał się numerem jeden wśród kultowych polskich filmów według ogółu badanych widzów, a zaraz za nim w rankingu uplasowały się Psy Władysława Pasikowskiego. Wśród najmłodszej generacji Z (16-29 lat) na pierwszym miejscu wśród kultowych pozycji znalazł się polski kandydat do Oscara Korczak, a nieco starsi przedstawiciele pokolenia Millenialsów (30-44 lat) wybrali prowokacyjny film Psy. Pokolenie X (45-57 lat) wskazało na polską komedię wszech czasów Rejs, a starsza widownia z pokolenia Boomerów wybrała historyczny Potop. W pierwszej dziesiątce kultowych filmów znalazły się także takie produkcje jak m.in., Chłopi czy Noce i dnie.

Komedie rządzą

W badaniu widzowie wskazali także polskie filmy, które najbardziej ich rozbawiły. Niekwestionowanym faworytem ogółu badanych został Kogel mogel, film z 1988 roku. Wskazała na niego ponad połowa ankietowanych, w tym przedstawiciele najmłodszego pokolenia Z, stawiając go wyżej na podium niż bardziej współczesne produkcje, takie jak Chłopaki nie płaczą, czy Lejdis. Z kolei niewiele starsi Millenialsi wybrali film Sami swoi z 1967 roku, co pokazuje, że nawet bardzo stare filmy mogą cieszyć się uznaniem również stosunkowo młodej widowni, która docenia humorystyczny przekaz sprzed kilkudziesięciu lat bardziej niż współczesne komedie.

Kino poważne

Najbardziej wzruszającym polskim filmem wśród ogółu badanych został uznany Pianista – dramat wojenny w reżyserii Romana Polańskiego. Przedstawiciele pokolenia Z przyznali, że to właśnie ten film najbardziej ich poruszył. Na drugim miejscu znalazł się Znachor, melodramat w reżyserii Jerzego Hoffmana o znanym chirurgu prof. Wilczurze, na którego najwięcej głosów było wśród przedstawicieli pokolenia Boomerów. Na film ten wskazał też prawie co trzeci przedstawiciel pokolenia Millenialsów. 

Wyniki przeprowadzonego badania opinii pokazują, że polskie filmy są mocno cenione przez rodzimą widownię. Stanowią ważny element tożsamości Polaków i potrafią łączyć różne pokolenia. Nostalgia wciąż silnie oddziałuje – tęsknota za tym co już było i wspomnienie przeszłości powodują, że chętnie sięgamy po stare kino. Aż 8 na 10 badanych widzów przyznaje, że zdarza się im oglądać polskie filmy wyprodukowane przed 2000 rokiem – warto zaznaczyć, że nawet wśród przedstawicieli pokolenia Z to aż około 3/4 badanych. Najchętniej oglądamy polskie filmy tradycyjnie w telewizji – taką odpowiedź wskazało aż 91% badanych. O ile wybór ten nie zaskakuje wśród przedstawicieli starszego pokolenia Baby Boomersów, o tyle 87% wskazań wśród pokolenia Z i 92% wśród Millenialsów pokazuje, że telewizja potrafi zyskać atencję również młodych ludzi, zwłaszcza w kontekście kultowych polskich produkcji.

Badanie „Popularność polskiego filmu wśród polskich widzów” zostało przeprowadzone na zlecenie Grupy Kino Polska przez Agencję Badawczą Zymetria w czerwcu 2024 roku na reprezentatywnej grupie Polaków.

Więcej o polskim kinie na Movies Room:


Źródło: informacja prasowa / ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe 

Chcesz nas wesprzeć i być na bieżąco? Obserwuj Movies Room w google news!

Geek i audiofil. Magister z dziennikarstwa. Naczelny fan X-Men i Elizabeth Olsen. Ogląda w kółko Marvela i stare filmy. Do tego dużo marudzi i słucha muzyki z lat 80.

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.