TOP 30 – Najlepsze filmy prawnicze i dramaty sądowe

Filmy prawnicze cieszą się niezwykłą popularnością, dotykając tematów uniwersalnych, zawsze aktualnych i wzbudzających kontrowersje. Pełne emocji i dylematów moralnych produkcje pozwolą Wam przenieść się na salę sądową, często zostawiając po sobie wielkie znaki zapytania i siejąc wątpliwości w Waszych głowach. Przedstawiamy Wam dzisiaj listę 30 najlepszych filmów o tematyce prawniczej i sądowej, które wybrali dla Was członkowie redakcji Movies Room. Znajdziecie tu zarówno obowiązkowe do obejrzenia klasyczne filmy, jak i ciekawe, niszowe produkcje. Życzymy miłej lektury!


Sprawdź również:

Najlepsze filmy wojenne 

Najlepsze filmy gangsterskie

Najlepsze horrory

Najlepsze komedie

Najlepsze bajki i filmy dla dzieci


30. Prawnik z Lincolna (2011), reż. Brad Furman

lincoln

Nasze zestawienie otwiera Prawnik z LIncolna – trzymająca w napięciu historia o prawniku (Matthew McConaughey w jednej ze swoich ciekawszych ról), którego codzienna postawa to szeroko pojęty relatywizm moralny. Tym razem trafia jednak na sprawę, która każe mu zweryfikować swoje dotychczasowe poglądy… Bardzo interesujący film, poruszający trudne i niejednoznaczne tematy oraz stawiający widzowi niewygodne pytania. Prawnik z Lincolna wyróżnia się doskonałymi kreacjami aktorskimi – oprócz McConaughey’a na ekranie zachwycą Was też między innymi William H. Macy (Shameless, Fargo) czy Ryan Phillippe (Szkoła Uwodzenia, Koszmar minionego lata). Film, choć nie wybitny, na pewno warty jest obejrzenia. (AB)


29. Klient (1994), reż. Joel Schumacher

Młody chłopiec staje się świadkiem samobójstwa wpływowego prawnika. Przed śmiercią mężczyzna wyjawia mu kilka tajemnic, które mogą być niebezpieczne zarówno dla pewnego gangstera, jak i niego samego. Słowem – klasyka wśród adaptacji książek Johna Grishama. Jest tajemnica, walka o sprawiedliwość, no i oczywiście gwiazdorska obsada. Odgrywającemu najważniejszą rolę młodemu Bradowi Renfro towarzyszą bowiem na planie m.in. Tommy Lee Jones, Susan Sarandon, Anthony LaPaglia oraz słabo znana wtedy Mary-Louise Parker. Jest też oczywiście Joel Schumacher na stanowisku reżysera. Klient to trzymający w napięciu i naprawdę dobrze wykonany film. Co prawda fabularnie nigdy nie należał do ścisłej czołówki, a ogólny przekaz może być miejscami nieco banalny, ale nie zmienia to faktu, że warto go obejrzeć chociaż raz. (SG)


28. Ława Przysięgłych (2003), reż. Gary Fleder

Następna ekranizacja klasyki współczesnej literatury amerykańskiej, czyli dzieła Johna Grishama. Tym razem chodzi o pewnego członka ławy przysięgłych, który postanawia ubić na sprawie złoty interes. Pozyskując jako wsparcie wspólniczkę, nawiązuje kontakt z obu stronami konfliktu, każdej z nich oferując ofertę za „pomoc” w wygraniu procesu. I ponownie mamy do czynienia z garstką banałów, jednak wykonanie i bardzo dobrze wyważona dramaturgia produkcji dają filmowi Gary’ego Fledera zwycięstwo nad wieloma innymi przedstawicielami gatunku. Zapomnieć nie należy o wspaniałej obsadzie: oprócz odgrywającego główną rolę Johna Cusacka zobaczycie Rachel Weisz, na drugim planie znajdziemy Jeremy’ego Pivena czy Bruce’a McGilla. Pierwsze skrzypce grają oczywiście mistrzowie kina – Dustin Hoffman i Gene Hackman (w roli głównego przeciwnika protagonisty). Propozycja nie do przegapienia! (SG)


27. Uznany za niewinnego (1990), reż. Alan J. Pakula

Siłą tego filmu jest niejednoznaczność. Prokurator (w głównej roli Harrison Ford) o bardzo dobrej renomie zostaje oskarżony o zamordowanie swojej asystentki. Pikanterii sytuacji dodaje romans, który mężczyzna miał z denatką. Od tego momentu dla bohatera rozpoczyna się piekło, bowiem zaistniałe okoliczności sprawiają, że tym ciężej będzie mu się wykaraskać z tak niejednoznacznego położenia. Sama akcja nie należy do specjalnie odkrywczych – ot, sposób kręcenia w stylu typowego thrillera z przełomu lat 80. i 90. – jednak właśnie ta nieoczywistość głównego bohatera stanowi ogromny atut fabuły. Plus, oprócz Forda na szpicy, mamy jeszcze niezgorszą obsadę na drugim planie, m.in. Brian Donnehy i Raul Julia. (SG)


26. Krótki film o zabijaniu (1987), reż. Krzysztof Kieślowski

kkk

Jedyny polski reprezentant tego gatunku, który zasłużył sobie na znalezienie się na tej liście. O filmie Krzysztofa Kieślowskiego można powiedzieć sporo. Świetny scenariusz, wstrząsająca realizacja, brutalne i dosłowne zdjęcia Sławomira Idziaka, klimatyczna muzyka mistrza Zbigniewa Preisnera, a przede wszystkim genialne aktorstwo. Film opowiada o młodym chłopaku Jacku Łazarze (Mirosław Baka), który został skazany na karę śmierci za brutalne morderstwo taksówkarza… i robi to w bardzo niejednoznaczny sposób. Tutaj nie ma czerni ani bieli. Reżyser pokazuje nam różne odcienie szarości życia głównych bohaterów. Wraz z nim i jego filmowymi postaciami zagłębiamy się w rozważania na temat moralności, po których (zapewniam Was) będziecie mieć mętlik w głowie.(AM)


25. Zaklinacz deszczu (1997), reż. Francis Ford Coppola

Co będzie, gdy książkę Grishama zekranizuje Francis Ford Coppola? Bardzo dobre widowisko! W tej zaskakująco mało znanej (jak na swój poziom i obsadę) historii młody prawnik Rudy Baylor staje w szranki z potężnym towarzystwem ubezpieczeniowym o nazwie Great Benefit, które odmówiło pokrycia kosztów leczenia chorego na białaczkę. W punkcie zwrotnym fabuły Baylor odmawia podpisania ugody na 75 tysięcy dolarów, wyczuwając w powietrzu spisek. Zaklinacz deszczu to jedna z najlepiej oddanych adaptacji książki znanego pisarza, z naprawdę dobrze poprowadzoną intrygą i paroma ciekawymi wątkami pobocznymi. Dodatkowym atutem jest tutaj kilka znanych nazwisk, na czele z odgrywającym główną rolę Mattem Damonem oraa Jonem Voightem, Dannym DeVito i Claire Danes. (SG)


24. Erin Brockovich (2000), reż. Steven Soderbergh

erin

Oparta na prawdziwej historii niezwykła opowieść o Erin (w tej roli wspaniała Julia Roberts), samotnej matce bez wykształcenia, która dzięki swojemu niezwykłemu temperamentowi dostaje prace we wziętej kancelarii prawniczej. Tam bierze sprawy w swoje ręce i zaczyna walkę z zatruwającym wodę wielkim koncernem. Niezwykła historia o trudnej, prawniczej walce, zakłamanym i skorumpowanym środowisku oraz kobiecie, która potrafiła sobie z tym wszystkim poradzić. Wspaniałe kreacje aktorskie, muzyka i trzymający w napięciu, wzruszający scenariusz – tego filmu po prostu nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu! (AB)


23. Prawda (1960), reż. Henri-Georges Clouzot

ppp

Formalnie film ten zaliczymy do dramatów sądowych, jednak to sformułowanie nie oddaje w pełni jego charakteru. Reżyser, opierając się na autentycznej historii snuje rozważania na temat francuskiej młodzieży końca lat 50. ubiegłego wieku. Rozprawa sądowa jest jedynie tłem dla ukazania zagubionych, próbujących się uwolnić z kajdan konserwatyzmu młodych dorosłych. Idealnym przykładem jest główna bohaterka – Dominique Marceau, która staje przed sądem pod zarzutem morderstwa swojego byłego kochanka. Odtwórczynią skomplikowanej dziewiętnastolatki jest wspaniała Brigitte Bardot, dla której rola ta była momentem przełomowym w jej aktorskiej karierze i przyniosła uznanie krytyków na całym świecie. Film zdobył Złoty Glob, a także był nominowany do Oscara w kategorii filmu nieanglojęzycznego. (AM)


22. Czas zabijania (1996), reż. Joel Schumacher

czas

Matthew McConaghey po raz kolejny jako obrońca oskarżonego. Tym razem jednak jego bohater wziął na swoje barki sprawę czarnoskórego mieszkańca stanu Missisipi, który postanawia własnoręcznie wymierzyć sprawiedliwość gwałcicielom i mordercom dziesięcioletniej córki. Bohater McConagheya domaga się przede wszystkim sprawiedliwego procesu dla swojego klienta, ale w czasach istniejącego jeszcze Ku-Klux-Klanu wydaje się to niemożliwe. W filmie Joela Schumachera występują również Samuel L. Jackson, Sandra Bullock, Kevin Spacey oraz Donald Sutherland. Na największe uznanie z tej gromadki zasługuje jednak McConaghey. W swojej, chwytającej za serce i pozostającej w pamięci  na długo mowie końcowej, pokazał zalążki talentu który rozbłysnął w pełni kilka lat później na planie Detektywa. (DD)


21. Ludzie honoru (1992), reż. Rob Reiner

ludzie honoru

Kiedy Tom Cruise był jeszcze młodym aktorem, jego emploi bogate było w różne kreacje, w których musiał popisać się większą ilością umiejętności, a nie tylko bieganiem, jak to było w przypadku tej niemiłosiernie złej Mumii. Sztuka ta udała mu się, chociażby w Ludziach honoru, gdzie jako młody adwokat staje w szranki z legendarnym Jackiem Nicholsonem i o dziwo wychodzi z pola bitwy z tarczą. Ich finalna wymiana zdań, której jednym z autorów jest Aaron Sorkin, scenarzysta Social Network, to wspaniały pojedynek, który pozostaje w głowie na długo po seansie. Bohater Toma na sali sądowej oczekuje wyłącznie prawdy. Czy udźwignie ciężar, jaki ta ze sobą niesie? (DD)


 20. Druga Prawda (1990), reż Barbet Schroeder

ddd

Ekranizacja książki Alan M. Dershowitz doczekała się wielu nominacji i wygranych, w tym Oscara oraz Złotego Globu dla najlepszego aktora pierwszoplanowego – Jeremy’ego Ironsa. Aktor wcielił się w Clausa von Bülowa, oskarżonego o usiłowanie zabójstwa swojej żony, który upiera się, że jest niewinny. Irons udowodnił, że jest naprawdę utalentowany, prezentując bohatera pełnego chłodu, wyrachowania, o wystudiowanej i wyważonej mimice, który z ironią patrzy na świat. Równie fantastyczna jest tu Glen Close. Choć jej postać 80% filmu spędza w stanie wegetatywnym, Close udowodniła, że jest niesamowitą aktorką, świetną ekranową partnerką i z całą pewnością zasłużyła na przyznanego jej za tę rolę Złotego Globa. Jednak ich aktorski majstersztyk na nic by się zdał, gdyby nie świetny scenariusz pozbierany z niejasnych, zawoalowanych dowodów i książkowej historii, który został świetnie przedstawiony na ekranie dzięki Barbet Schroeder. (AM)


19. Lęk pierwotny (1996), reż. Gregory Hoblit

lekpierwotny

Edward Norton gra tu chłopaka oskarżonego o zamordowanie biskupa. Jego obrony podejmuje się cyniczny prawnik (Richard Gere), który z czasem zaczyna wierzyć w niewinność swojego klienta… Skomplikowany, pełen intryg film, gdzie zobaczycie prawdziwy popis aktorstwa wyżej wymienionych panów i akcję, od której nie będziecie się mogli oderwać. Lęk pierwotny to wspaniałe, sądowe widowisko ze świetną muzyką na deser. (AB)


18Oskarżeni (1988), reż. Jonathan Kaplan

ooo

Oskarżonych warto zobaczyć, chociażby z jednego, prostego powodu: dla świetnej Jodie Foster. Aktorka wciela się tutaj w Sarah Tobias — kobietę z marginesu, która została brutalnie zgwałcona przez trzech mężczyzn w barze. Pomimo że na miejscu było wielu świadków, nikt nie chciał zeznawać, w wyniku czego sprawcom się upiekło. Zdruzgotanej kobiecie postanawia pomóc ambitna pani prokurator Kathryn Murphy (Kelly McGillis). Obie bohaterki to silne kobiety, które walczą o swoje. Ich losy ogląda się z szeroko otwartymi oczami, choć momentami aż kusi odwrócić wzrok. Film szokuje i porusza, a przede wszystkim pokazuje niezwykle istotny i niestety aktualny problem ludzkiej obojętności. (CM)


17. Morderstwo pierwszego stopnia (1995), reż. Marc Rocco

morderstwopierwszego

Mocny film inspirowany prawdziwą historią. Drobny złodziejaszek Henri Young (Kevin Bacon) w ramach źle pojętej resocjalizacji zostaje zamknięty w izolatce na 3 lata. W skutek siedzenia w zamkniętej, ciemnej przestrzeni bohater traci rozum i po wyjściu morduje współwięźnia. Jego obrony podejmuje się prawnik (Christian Slater), który widzi w człowieku coś więcej, niż tylko popełniony przez niego czyn. Morderstwo pierwszego stopnia to film niepokojący i nieoczywisty. Zostawia po sobie mnóstwo pytań i nie pozwala zasnąć. Na uwagę zasługuje tu przede wszystkim gra aktorska Bacona, Slatera i demonicznego Gary’ego Oldmana, który zagrał tu okrutnego zastępcę naczelnika więzienia. Jest to jeden z tych filmów, o których trudno zapomnieć. (AB)


16. Mój kuzyn Vinny (1992), reż. Jonathan Lynn

Komedia w takim rankingu, na tak wysokim miejscu? A i owszem, jest to jedna z sytuacji, gdy to całkiem wskazane! Cóż mielibyśmy zrobić, gdy dwójkę studentów oskarżonych o morderstwo sklepikarza, bronić ma niepoprawny adwokat z miałkim doświadczeniem w skórze Joe Pesciego? W dodatku jego narzeczoną gra sama Marisa Tomei? To przezabawna historia z niekonwencjonalnym, inteligentnym humorem i nieco innym podejściem od tego, co zazwyczaj prezentujemy w tym rankingu. Pozycja zdecydowanie do nadrobienia! (SG)


15. Żebro Adama (1949), reż. George Cukor

adamsrib

Klasyczny film z 1949 roku z Katharine Hepburn i Spencerem Tracy. Żebro Adama opowiada o damsko-męskiej sprawie sądowej, w której oskarżycielem jest Adam Bonner (Tracy), a obrońcą jego żona (Hepburn). Komedia zaskakująco dziś aktualna, bawi do łez ciętymi dialogami i lekkim humorem, a równocześnie porusza trudne tematy, takie jak sytuacja kobiet na sali sądowej. Film czaruje blyskotliwym rozwojem akcji i doskonałą grą aktorską. Obowiązkowy do obejrzenia, nie tylko dla sympatyków starego kina. (AB)


14. JFK (1991), reż. Oliver Stone

jfk

Zabójstwo Kennedy’ego to jeden z najważniejszych momentów w dziejach Stanów Zjednoczonych. Ten ciekawy temat został niezwykle umiejętnie wykorzystany przez Olivera Stone’a – twórcę, który pokusił się o stworzenie obrazu portretującego walkę prokuratora Jima Garrisona. Starał się on o odkrycie wszystkich tajemnic związanych ze śmiercią prezydenta. Z Kevinem Costnerem, Tommy’m Lee Jonesem i Garym Oldmanem ten film po prostu musiał się udać. Intrygujący temat, świetna obsada, reżyser mający swój pomysł na film – wszystko to sprawiło, że JFK to jedna z lepszych propozycji dla miłośników kina historycznego. (TM)


 13. Filadelfia (1993), reż. Jonathan Demme

fildelfia

Wzięty adwokat Andrew Beckett (Tom Hanks) choruje na AIDS. Po rozejściu się informacji o diagnozie Beckett traci pracę i z pomocą adwokata (Denzel Washington) postanawia walczyć drogą sądową o odzyskanie utraconej godności. Filadelfia to kultowy i wielokrotnie nagradzany film, chwytający za serce świetnym aktorstwem i muzyką to jedna z ciekawszych pozycji w naszym zestawieniu. Dotyka ważnych, życiowych prawd i nie pozwala o sobie zapomnieć. Piękny film, przedstawiający walkę o utracone człowieczeństwo, który koniecznie musicie zobaczyć. (AB)


12. Sprawa Kramerów (1979), reż. Robert Benton

kramer

Kramer vs. Kramer, Hoffman vs. Streep. Wydaje mi się, że zestawienie tych dwóch nazwisk w filmie Roberta Bentona jest wystarczającym powodem, dla którego warto go obejrzeć. Mamy tutaj bowiem do czynienia z aktorskim starciem z prawdziwego zdarzenia. Grany przez Dustina Hoffmana Ted jest egocentrycznym karierowiczem nie zwracającym uwagi na potrzeby swojej żony. Joanna, w którą wciela się Meryl Streep jest zaś niespełnioną żoną poszukującą samorealizacji. Łączy ich jednak miłość do owocu ich związku, syna Billy’ego, o którego opiekę walczyć będą na sali sądowej. Jaki będzie wynik tego starcia? Po czyjej stronie opowie się sąd? Musicie się sami przekonać, a mówię Wam, że naprawdę warto! (DD)


 11. Z zimną krwią (1967), reż. Richard Brooks

zzimnakrwia

Z zimną krwią to zapis zdarzeń z 1959 roku, kiedy to dwóch recydywistów podczas napadu brutalnie morduje pewną rodzinę. Ta mocna produkcja oparta jest na książce Trumana Capote i opowiada o przestępcach i ich procesie, zakończonym karą śmierci. Niezwykle emocjonalny film, świetnie dopracowany, z doskonałym scenariuszem, trzyma w napięciu od pierwszej chwili. Dogłębnie analizuje zbrodnię, ludzką psychikę i zachowania, nie oceniając ich – to już zostawia widzowi i na tym polega fenomen tego dzieła. Wielokrotnie nagradzany, ale i kontrowersyjny film to pozycja obowiązkowa w naszym zestawieniu. (AB)


 10. W imię ojca (1993), reż. Jim Sheridan

wimieojca

W tym właśnie filmie Daniel Day-Lewis zaliczył jedną ze swoich najbardziej rozpoznawalnych ról. I na tym moglibyśmy w zasadzie zakończyć. Ale film Sheridana to nie tylko jeden popis aktorski. To znakomita historia o dramacie pewnego człowieka (Day-Lewis), który znalazł się w niewłaściwym miejscu i czasie, a teraz chce wywalczyć swoją wolność na sali sądowej. Lekkomyślny wieczny chłopiec za kratkami zmienia się wskutek postawionej przed nim sytuacji, stając się świadomym mężczyzną, który chce powrócić do rodziny i zostać oczyszczony z zarzutów. Po prostu kawał świetnej narracji ze znakomitą obsadą. (SG)


9. Werdykt (1982), reż. Sidney Lumet

verdict2

Sidney Lumet z pewnością jest jednym z najlepszych twórców dramatów sądowych. Werdykt tezę tę potwierdza, a jak za kilka pozycji się przekonacie, nie jest w tym osamotniony. W ów filmie rewelacyjny Paul Newman jako Frank Galvin zmaga się z alkoholowym uzależnieniem, samotnością oraz poszukiwaniem sprawy, która przywróciła by blask jego upadłej prawniczej karierze tudzież zapewniła honorarium na kolejne butelki alkoholu. Wkrótce takowa się pojawia, a w Franku budzi się nie tyle chęć zarobku, co pragnienie sprawiedliwości. Czy kłody jakie będą mu przez to rzucane pod nogi zaważą na ostatecznym werdykcie sędziego? My już go znamy, teraz pora na Was. Dla fanów wybitnego aktora, jakim był Newman, pozycja obowiązkowa! (DD)


8. Kto sieje wiatr (1960), reż.Stanley Kramer

kto sieje wiatr

Kto sieje wiatr to historia niezwykłego procesu, który rzeczywiście miał miejsce w stanie Tennessee w 1925 roku. Proces ten nazwany był „Małpim”, bo dotyczył darwinowskiej teorii, mówiącej mniej więcej o tym, że człowiek pochodzi od małpy. Za głoszenie tejże teorii młody nauczyciel wywołuje skandal i zostaje postawiony przed sądem. Oprócz fascynującej relacji z sądowych obrad widz może przyjrzeć się całej gamie ludzkich charakterów – fanatyków religijnych, cyników, hipokrytów i idealistów, jakich nie brakuje i w dzisiejszym świecie. Fascynujący film, pełen mocnych dialogów i doskonałego aktorstwa. Kto sieje wiatr to bez wątpienia klasyka kina i pozycja obowiązkowa dla każdego kinomana! (AB)


 7. …I sprawiedliwość dla wszystkich (1979), reż. Norman Jewison

sprawiedliwosc

Był sobie, drogie dzieci, kiedyś taki aktor. Zwał się Al Pacino i prezentował niezwykle charyzmatyczne podejście do wykonywania własnego zawodu. Wiecie, krzyczał, szalał, szarżował i mimo że miał zaledwie 170 cm wzrostu, to wszędzie go było pełno. Nic w tym jednak dziwnego, zważywszy że jego idolami byli ojcowie amerykańskiego naturalizmu, Marlon Brando i James Dean. I ten Pacino wystąpił raz w filmie …I sprawiedliwość dla wszystkich, w którym przyszarżował tak, że krytycy początkowo uznali dzieło Normana Jewisona za pretensjonalny gniot. Na szczęście istnieje też coś takiego jak historia, która zweryfikowała jakość tegoż filmu. Filmu autentycznego, poruszającego temat patologii amerykańskiego systemu sprawiedliwości i naturalistycznego tak, jak sam Pacino. Jeśli więc jeszcze go nie widzieliście, to te właśnie argumenty powinny do was przemówić. Albo nawet przekrzyczeć. (TM)


6. Zabić Drozda (1962), reż. Robert Mulligan

atticus

Kultowy film w reżyserii Roberta Mulligana jest ekranizacją słynnej powieści Harper Lee z 1960 roku. Opowiada o losach trójki małych przyjaciół, którzy stają się świadkami ważnych wydarzeń, dzięki którym uczą się, razem z widzem, znaczenia słów sprawiedliwość, tolerancja i uprzedzenie. Historia opowiadana z perspektywy małej dziewczynki w trafny i celny sposób porusza trudne tematy, do jakich bez wątpienia zalicza się obrona niesprawiedliwie oskarżonych i walka z rasizmem. Szczera, dziecięcia opinia jest pozbawiona właściwych dorosłym uprzedzeń, pozwala spojrzeć na sprawę obiektywnie i krytycznie. Ten piękny, czarnobiały film jest doskonałą lekcją życia, która po ponad 55 latach nie straciła nic na swojej aktualności. (AB)


 5. Męczeństwo Joanny d’Arc (1928), reż. Carl Theodor Dreyer

joannadarc

W XV wieku sądy wyglądały nieco inaczej niż dziś. Zero adwokatów, zero możliwości obrony, zero poszanowania dla praw jednostki… W gruncie rzeczy nie było ciekawie, o czym przekonała się Joanna d’Arc. Pierwsza, jedyna, unikalna kopia Męczeństwa Joanny d’Arc spłonęła jednak doszczętnie w pożarze, ale gdyby nie ten fakt, to być może nigdy nie otrzymalibyśmy takiego dzieła, jakie ostatecznie sklecił Carl Theodor Dreyer… A może byłoby jeszcze lepsze? Gdybanie pozostawmy gdybaczom, ponieważ na dzień dzisiejszy produkcja z 1928 roku stanowi niesamowicie jasny punkt na mapie kinematografii. Zapis procesu Joanny d’Arc oskarżonej o herezje to bowiem – korzystając z utartego sloganu – kamień milowy, którego nie sposób przecenić. Struktura tragedii antycznej, nowatorskie jak na tamte czasy zbliżenia, niesamowicie mocny przekaz, przy którym nawet niemieccy ekspresjoniści mogą chylić czoła – to wszystko czyni z Męczeństwa obraz zdatny do degustacji nawet we współczesnej, konsumpcyjnej rzeczywistości. A przypominamy, że mamy tu do czynienia z filmem niemym. Zaprawdę wielką rzecz uczyniłeś, mistrzu Dreyer! (TM)


 4. Anatomia morderstwa (1959), reż. Otto Preminger

murder

Ten czarno-biały film z 1959 roku to kolejny przykład starego, dobrego kina, którego sukces w głównej mierze opierał się na kunsztownym aktorstwie. James Steward gra tu adwokata broniącego mężczyzny, który został oskarżony o zamordowanie gwałciciela swojej żony. Anatomia to jeden z lepszych, pionierskich dramatów prawniczych, który mimo tylu lat nie stracił swojej aktualności, wciąż wzbudzając emocje i wątpliwości. Anatomia Morderstwa powstała na podstawie książki Johna Voelkera i jej treść jest oparta na prawdziwym procesie. Przy muzyce Duke’a Ellingtona z zapartym tlem będziecie oglądać losy bohaterów na sali sądowej, a tej rozprawy długo nie zapomnicie. (AB)


3. Świadek oskarżenia (1957), reż. Billy Wilder

Witness For The Prosecution 6

Kiedy za adaptację dzieła Agathy Christie bierze się twórca Bulwaru Zachodzącego Słońca, to nie można mieć ani cienia wątpliwości, że ta gra jest warta świeczki. Dzieło Billy’ego Wildera jest bowiem kolejnym wspaniałym kawałkiem tortu zwanego kinematografią, którego grzech nie spróbować. Jest to również kolejny dowód na to, że w latach 50. oraz 60. powstawały najlepsze dramaty sądowe. Wszystko to za sprawą świetnie napisanych oraz wykreowanych bohaterów, zawiłej intrygi oraz wieńczących produkcję fabularnych twistów. Nie dziw zatem, że twórcy proszą na koniec o zaniechanie popularnego w dzisiejszych czasach spoilerowania, gdyż finał może nawet obecnie robić spore wrażenie. (DD)


2. Wyrok w Norymberdze (1961), reż. Stanley Kramer

wyrokn

Gdy Amerykanie biorą się za historię Europy, to powinniśmy być co nieco podejrzliwi. Ale jeśli angażują do tego celu takiego człowieka jak Stanley Kramer, to zapomnijmy o wszelkich wątpliwościach i bierzmy co nam podadzą. A tym bardziej, jeśli danie to zwie się Wyrok w Norymberdze. Film fascynuje jednak nie tylko kunsztem i zmysłem reżyserskim Kramera, ale również oszałamiającymi popisami aktorskimi Maximiliana Schella, Spencera Tracy’ego, Montgomery’ego Clifta, czy Burta Lancastera. Ten fakt w połączeniu z ciężarem gatunkowym, jakim było wówczas i jest nadal widmo hitleryzmu, zaowocował powstaniem dzieła porażającego nasze sumienia oraz człowiecze odruchy. Tak, na tym polega kino, moi mili. (TM)


1. Dwunastu gniewnych ludzi (1957), reż. Sidney Lumet

12

Z pierwszym miejscem nie powinno być większego zaskoczenia. Dwunastu gniewnych ludzi od 60 lat pozostaje niedoścignionym wzorem wśród produkcji rozgrywających się w sądowym środowisku. Na papierze arcydzieło Sidneya Lumeta prezentuje się mało atrakcyjnie  – co może być  tak fascynującego w dyskusji dwunastu mężczyzn debatujących nad winą młodego mordercy? A może i to bardzo dużo! Świetne dialogi, wspaniałe kreacje aktorskie, zachowanie jedności czasu, miejsca i akcji oraz zagęszczająca się z każdą minutą atmosfera sprawiają, że Dwunastu gniewnych ludzi jest filmem ponadczasowym, uniwersalnym i który, mimo sędziwego wieku nie zestarzał się ani trochę. Prawdziwie Wielkie Kino! (DD)


Ranking przygotowali:

Agnieszka Bar (AB)

Agnieszka Makowska (AM)

Dominik Dudek (DD)

Szymon Góraj (SG)

Tomasz Małecki (TM)

Ilustracja wprowadzenia: Materiały prasowe – kolaż

Redaktor

Miłośniczka podróży, kina, wspinaczki, dobrych książek i "Harry'ego Pottera". Z wykształcenia fizjoterapeuta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

MonitorPrawa pisze:

Dwunastu gniewnych ludzi.Właśnie tego filmu szukałem.

Zygzak pisze:

Świetne zestawienie

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?