Renesans gatunku tycoon? Rozmawiamy z Tomaszem Sobieckim, prezesem zarządu Manager Games!

Historia gier ekonomicznych, nazywanych potocznie tycoonami (z ang. potentat), rozpoczęła się trzy dekady temu. Ten rodzaj jednoosobowej rozgrywki pozwala spełnić marzenia zawodowe o prowadzeniu własnego biznesu, czy o obejmowaniu wysokiego stanowiska. Gracz może wcielić się w rolę m.in. właściciela firmy, zarządcę miasta, starożytnego wodza, czy farmera  Tytuły tycoon cieszyły się największą popularnością od połowy lat 90. ubiegłego wieku do połowy pierwszej dekady obecnego stulecia. Aktualnie jest to gatunek niszowy, coraz więcej pojawia się jednak gier, których fabuła obejmuje zarządzanie obiektami, finansami i nie tylko. Manager Games chce przywrócić świetność tego gatunku i osiągnąć silną pozycję na rynku produkcji tycoon.


Krzysztof Wdowik: Skąd wzięło się Pana zamiłowanie do gier tycoon?

Tomasz Sobiecki: Produkcje typu tycoon były pierwszymi grami, w które miałam okazję zagrać. Co więcej, zwróciły moją uwagę na tyle, że kolejne kroki w świecie tytułów PC również stawiałem w obszarze tego rodzaju rozgrywki. Wśród gier, które przywołują moje wspomnienia z tycoon, są: Theme Hospital, Airline Tycoon, Capitalism II, Pizza Connection 2, Port Royale czy SimCity 4. Każdy ze wskazanych tytułów oferuje inną, angażującą rozrywkę, która wymaga kreatywnego myślenia i szukania rozwiązań. Wraz z postępem technologicznym na przestrzeni lat zmieniła się warstwa wizualna gier. Oprawa graficzna dawnych tycoonów pozostawia wiele do życzenia, ale mimo wszystko – warto od czasu do czasu do nich wrócić. Na rynku pojawiło się również wiele remake’ów popularnych tytułów oraz nowych produkcji, które zawierają elementy charakterystyczne dla tycoon, m.in. aspekty zarządzania i ekonomii w różnych odsłonach.

KW: Który tytuł z tego gatunku jest Panu szczególnie bliski?

TS: Myślę, że najwięcej czasu spędziłem, grając w serię Tropico. W rozgrywce wcielamy się w dyktatora karaibskiej wyspy, powracając do okresu zimnej wojny – od lat 50 XX. wieku do czasów współczesnych. To przykład produkcji, która nawiązuje do zarządzania i uczy podejścia, w którym dochodzi do wyważenia gospodarki. Tytuł porusza także kwestie społeczne i przybliża proces walki o głosy wyborców. Przed rozpoczęciem gry, gracz określa cele, które chce osiągnąć podczas rozgrywki, ale jednocześnie musi zrobić analizę personalną. Do dyktatora El Presidente, w którego rolę wciela się zawodnik, należy władza absolutna na wyspie.

KW: Porozmawiajmy o nadchodzących tycoonowych grach – czym zamierzacie zainteresować graczy?

TS: Obecnie w fazie produkcji są dwie nasze gry. W pierwszej kolejności ukaże się tytuł Drill Deal – Oil Tycoon, który łączy elementy strategii ekonomicznej, symulacji i base building. W ramach rozgrywki, gracz będzie kierować przedsiębiorstwem wydobywającym i przetwarzającym ropę naftową. Jego zadaniem będzie, m.in. rozbudowa platformy wiertniczej, w taki sposób, aby zwiększyć zyski przy jednoczesnej współpracy z pracownikami. Mechanika gry obejmie również aspekty logistyczne – gracz będzie decydować o położeniu budynków tak, aby osiągać zyski z ich prawidłowego ulokowania. Na drodze do realizacji celów graczy pojawią się zdarzenia losowe, m.in. przeciwnicy, tacy jak ekolodzy, piraci, pożary oraz katastrofy naturalne. Prace nad grą są na zaawansowanym etapie, obecnie skupiamy się na aspektach wizualnych oraz mechanice. Premiera pełnej wersji tytułu na PC wraz z portami na konsole PS, XBOX i Nintendo Switch planowana jest w III kwartale tego roku. Aktualnie, gracze mogą spróbować swoich sił w wersji Alpha gry: Drill Deal: Borehole. Do tej pory liczba osób, które zapoznały się z tytułem wynosi prawie 78 tys.

Kolejna gra, nad którą aktualnie pracujemy, i która zawiera elementy tycoon, to nasz flagowy projekt na PC – Car Mechanic Manager 2022. Historia przedsiębiorstwa którym będziemy zarządzać podczas rozgrywki, podobnie jak w przypadku Apple, rozpoczyna się w garażu. To w nim , gracz będzie budować swój pierwszy warsztat, który dzięki skutecznemu zarządzaniu przekształci się w prosperującą sieć napraw. W grze, oprócz rozbudowy zaplecza i zdobywania nowych narzędzi, przygotowaliśmy również inne wyzwania, m.in. zarządzanie personelem i jego umiejętnościami, które najlepiej sprawdzą się na danym stanowisku pracy. Gracz nie będzie czekać na swoich pierwszych klientów z założonymi rękami. W ich zdobyciu pomoże mu obserwacja okolicy, wysyłanie lawet do aut uszkodzonych w wypadkach i odpowiednia kampania reklamowa. Analiza otoczenia ułatwi mu również odpowiednio dostosować usługi warsztatu do zmian pór roku i innych czynników, które mają wpływ na pojazdy klientów. Odpowiednie zarządzanie pozwoli graczom odnieść sukces. W najbliższym czasie planujemy zaprezentować trailer, który pokaże możliwości gry. Tytuł będzie dostępny początkowo w wersji na PC, a docelowo gra będzie portowana również na konsole.

Mamy też pomysły na kolejne produkcje, dlatego obecnie jesteśmy na etapie rekrutacji nowych zespołów, które będą mogły zająć się realizacją tych projektów. Jesteśmy również otwarci na pomysły osób, które do nas dołączą – możemy je sfinansować i wydać.

KW: Który z tych tytułów uważa Pan za najciekawszy?

TS: Myślę, że obie realizowane produkcje mają duży potencjał i znajdą rzesze fanów, co potwierdzają wyniki. Wishlista osób zainteresowanych Drill Deal – Oil Tycoon na Steam przekroczyła ponad 13 tys. zapisów. Wczesna wersja tytułu, pod nazwą Drill Deal: Borehole Alpha w zaledwie tydzień została pobrana przez 38 tys. graczy i zgromadziła społeczność 1,5 tys. fanów. Do chwili obecnej zagrało w nią prawie 78 tysięcy graczy. Bardzo ważne dla wysokiej jakości obu produkcji ma również doświadczenie i poziom pracy studiów A2 Softworks i Pyramid Games – producentów gier.

KW: Bardzo dziękuję za rozmowę!

TS: Dziękuję!


Poniżej informacje o Manager Games:

Manager Games to spółka z grupy Ultimate Games (firma notowana na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie), która rozpoczęła działalność w 2020 r.  Model biznesowy studia skupia się na produkcji gier o charakterze manager-tycoon.

Aktualnie Manager Games pracuje nad projektem Car Mechanic Manager 2022 na PC. Studio ma prawo do trzech tytułów na platformach PC i Switch: Esport ManagerHotel Dracula, i Car Mechanic Manager.

Prezes spółki, Tomasz Sobiecki z branżą gier związany jest od lat jako członek Rad Nadzorczych – Ultimate Games S.A., czy Art Games Studio S.A.

Studio planuje dołączyć do rynku publicznego NewConnect do końca 2021 r.

Zastępca Redaktora Naczelnego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/moviesroom/moviesroom.dkonto.pl/public_html/wp-content/themes/moviesroom/single.php on line 209

Nowe technologie

Wejdź do świata nowych technologii na: Tech-Room logo
Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?