Fantastyczna kobieta – recenzja filmu nagrodzonego na tegorocznym Berlinale

Oceniając najnowszy film Sebastiána Lelio, trudno nie powstrzymać się od porównań do jego poprzedniego dzieła, czyli Glorii. Tam jednak główna bohaterka – kobieta po przejściach, dotknięta różdżką czasu, stara się czerpać ze swojego życia jak najwięcej. W przypadku Fantastycznej kobiety chilijski reżyser poszybował w zupełnie innym kierunku, z którego jestem wielce zadowolony. Obawiałem się o pewną powtarzalność, jednak Lelio ma jeszcze wiele do powiedzenia i zaoferowania.

https://www.youtube.com/watch?v=S9QxBnefNC4

Marina umawia się z dużo starszym od siebie mężczyzną imieniem Orlando. Wiele czasu ekranowego nie mija, a trafia on do szpitala, gdzie umiera. Od tego momentu Lelio tworzy głównej bohaterce schody, które będą ciężkie do przejścia. Rodzina Orlanda nie jest przychylnie nastawiona do Mariny; uważają, że była jedynie jego przygodą, bo zapewne kryzys wieku średniego sprawił, że staruch związał się z transseksualistą. Żeby tego było mało, nie tylko rodzina zmarłego jest nieprzychylnie nastawiona do Mariny. Prawie każda kolejna osoba spotykana przez bohaterkę jest wobec niej nieuprzejma – wszyscy zdają się wysyłać znaki świadczące o tym, że darzą ją niechęcią przez to, kim jest.

fantastyczna

Nie przez przypadek właśnie Daniela Vega została obsadzona w tej roli. Ona sama jest transseksualna, co – według mnie – dało szerszą perspektywę na budowaniu oraz zrozumieniu, jaka jest ta postać i z czym musi się ona borykać. W Fantastycznej kobiecie Lelio skupia się na problemie nietolerancji względem osób transseksualnych, lecz nie jest to film wyłącznie o tym. Być może zabrzmi to trochę banalnie, ale dzieło Chilijczyka jest o miłości. Te wszystkie przeszkody, z jakimi musi się zmierzyć Marina od czasu śmierci Orlanda, są pewnego rodzaju testem. Pokonuje je ona wszystkie, aby zawalczyć o swoją miłość, która jest odbierana przez rodzinę zmarłego. Dlatego bardzo ważna jest scena, w której była żona Orlanda zakazuje Marinie przychodzić na pogrzeb. Oglądając to, czuje się dramat bohaterki, jej rana w sercu jest bardzo wielka, ale Marina jest silną personą i widać, że będzie się starała ze wszystkich sił, aby tę ranę chociaż zatamować.

Gloria i Fantastyczna kobieta. Oba te filmy stoją przede wszystkim mocnymi kobiecymi kreacjami. Sebastián Lelio w obu tych filmach świetnie napisał i potem poprowadził swoje bohaterki, dlatego też wcale nie dziwi Srebrny Niedźwiedź na tegorocznym Berlinale. Choć zdarza mu się przedobrzyć z metaforami problemu Mariny (patrz: scena, w której Marina idzie pod prąd silnie wiejącego wiatru), to na całość nie wpływa to tak naprawdę w ogóle.

Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe

Stały współpracownik

Pasjonat kina niezależnego jak i popularnego. Trójca Święta - Lynch, Tarantino, Paul Thomas Anderson.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?

Dbamy o Państwa prywatność.

Państwa dane są u nas bezpieczne, a szczegółowe informacje w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych w Movies Room mogą Państwo w każdej chwili uzyskać na stronie Dane Osobowe.

Administratorem danych jest Movies Room Tomasz Rewers z siedzibą w Tarnowskich Górach, ul. Radosna 23, 42-600. Państwa dane będą przetwarzane w zarejestrowania Państwa w portalu (art. 6 ust. 1 lit b) RODO), prowadzenia badań statystycznych w celu usprawnienia działania portalu (art. 6 ust. 1 lit f) RODO) a także kontaktu na życzenie osoby, w tym wysyłania treści informacyjnych oraz o charakterze handlowym, wyłącznie za Państwa zgodą (art. 6 ust. 1 lit a) RODO).

Dane osobowe będą przetwarzane do usunięcia przez Państwa konta na naszym portalu. Odbiorcą Państwa danych będą pracownicy administratora odpowiedzialni za kontakt oraz podmioty zewnętrzne świadczące dla nas usługi takie jak outsourcing usług księgowych oraz IT. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do udzielenia informacji. Przysługuje Państwu prawo dostępu do swoich danych i do ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania danych osobowych lub do ich usunięcia oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych. W przypadku naruszenia zasad przetwarzania danych, Wykonawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Zrozumiałem/-am