• Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook
zajawka reklama

Od jego ostatniego filmu - Siedmiu Psychopatów - minęło pięć długich lat. Teraz wreszcie brytyjsko-irlandzki reżyser, Martin McDonagh, powraca z filmem Trzy billboardy za Ebbing, Missouri. I trzeba powiedzieć jasno: opłacało się czekać! Film ani na moment nie przestaje ekscytować i pozwala widzom przeżyć morze przeróżnych emocji bez wymuszonych zwrotów akcji czy nieodpowiedniego humoru.

1Fot. kadr z filmu Trzy Billboardy za Ebbing, Missouri

Mildred Hayes (Frances McDormand) trafia na usta wszystkich w rodzinnym mieście Ebbing w stanie Missouri, po tym, jak wynajmuje trzy billboardy znajdujące się przy starej, zapomnianej przez wszystkich drodze i atakuje za ich pomocą szefa lokalnej policji. Tworzą one bowiem bezpośrednie pytanie do szeryfa (Woody Harrelson), który - zdaniem Mildred - ponosi odpowiedzialność za brak skazanych w sprawie morderstwa jej córki. To pociąga za sobą lawinę wydarzeń, których stajemy się świadkami.

Choć niekwestionowaną gwiazdą filmu jest McDormand, to jednak reżyserowi udało się stworzyć film bez wskazywania głównego protagonisty. Świat, do którego wchodzimy, skupia się bowiem na społeczeństwie, a postaci czy instytucje tam ukazane służą raczej jako symbole różnych postaw. Szybko staje się jasne, jak stereotypowym i rasistowskim myśleniem kieruje się ta społeczność, a w szczególności większość policji. Najlepszym przykładem jest funkcjonariusz Jason Dixon, wyśmienicie zagrany przez Sama Rockwella. Dixon jest nieco głupim, uprzedzonym gliniarzem, który nadal mieszka z matką i w zasadzie reprezentuje postawę całego Ebbing oburzonego zachowaniem Mildred, jako iż jej prowokacja wyprowadza z równowagi wszystkich mieszkańców: od duchownego po dentystę.

2Fot. kadr z filmu Trzy Billboardy za Ebbing, Missouri

Szeryf natomiast jest filarem w walce o zmianę w społeczeństwie, które nie stawia już zasad moralnych i sprawiedliwości w centrum uwagi. Wydaje się więc niemal surrealistyczne, że on, który, jak sądzę, jako jedyny ma czysty umysł i nie kieruje się uprzedzeniami, nie może się już w pełni zaopiekować swoimi ludźmi ze względu na nowotwór.

Mildred jawi się jako głos ludzi zapomnianych, walczących o sprawiedliwość. Jej wartości są podobne do tych, które posiada szeryf, które wyróżniają ich na tle całego Ebbing. Wydaje się jasne, że aby zmienić społeczeństwo, muszą oni pożegnać swoje osobiste uprzedzenia i wzajemny żal.

Zobacz także: Wszystkie pieniądze świata nie dla Kevina Spaceya. Aktor usunięty z filmu Ridleya Scotta

Jednak poza symbolicznymi postawami, pozostaje jeszcze znakomite tło psychologiczne postaci. To ich osobiste historie dopełniają emocji, które targają widzem. Tworzy się empatyczne połączenie bohaterów z oglądającymi. Niemniej jednak wielopłaszczyznowy charakter postaci jest jednym z powodów osłabienia klasycznych sposobów identyfikacji i stawiania powierzchownych ocen. W efekcie dostajemy bardzo uniwersalne i zarazem autentyczne postawy. Dlatego tak łatwo przychodzą wybuchy śmiechu, gorycz, żal czy wzruszenie. Prawdziwy borderline wśród filmów.

3Fot. kadr z filmu Trzy Billboardy za Ebbing, Missouri

Z niewiarygodną brutalnością, fantastycznymi występami aktorskimi i mocnymi akcentami czarnej komedii, film ten pokazuje społeczeństwo, które zapomniało jak współpracować i iść na przód. Czy takie społeczeństwo ma szansę zdrowo funkcjonować? Film nie daje łatwych odpowiedzi, łamiąc schematy i zaskakując widza nieustannie. Jeśli obecne społeczeństwo ma jakąkolwiek twarz, to ten film bardzo trafnie ją ukazuje. Szukając lepszego jutra, musimy działać wspólnie, w przeciwnym razie zatracimy się w swoich własnych uprzedzeniach i rosnącym gniewie.

 

Wiesz, co z tym zrobić


Szymon Pietrzak

Szymon Pietrzak

O mnie:

Student "Wiedzy o teatrze, filmie i mediach" na Uniwersytecie Wiedeńskim. Miłośnik austriackiego kina i francuskiej nowej fali.


Więcej informacji o:

Wypowiedz się na ten temat...
Zaloguj się poprzez
albo skomentuj jako gość
Wczytywanie komentarza... The comment will be refreshed after 00:00.

Skomentuj jako pierwszy

Ilość ocen w tym artykule to : 0
Typ w bazie danych :
Wartość odebrana :

OCENA RECENZENTA

95/100

  • Cięty humor
  • Emocjonalny
  • Trafny obraz społeczeństwa
  • Niesamowite aktorstwo
  • Zwroty akcji i łamanie schematów
  • Niektóre przerysowane postawy lub sytuacje


PRODUKCJĘ POLECA:

100%

UŻYTKOWNIKÓW


CZY POLECASZ TEN TYTUŁ?

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

Polub nas


© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.