Gwiezdne Wojny, Łowca Androidów, Obywatel Kane… Krytycy wybierają 70. filmów z najlepszymi efektami specjalnymi!

Jeśli kiedykolwiek zetknęliście się z gronem miłośników filmowego science fiction, to wiecie zapewne, że wszelka dyskusja na temat wyższości jednego dzieła nad drugim kończy się u nich zazwyczaj w jednym miejscu – na błotnym ringu. Heh, żartuję, ale sprawa wygląda mniej więcej tak, iż chcąc wybrać ten najlepszy film sci-fi, często odwołujemy się do skali/jakości/praktyczności efektów specjalnych. I to czyni z tego gatunku niezwykle newralgiczną parę kaloszy, albowiem jak tu pogodzić wysokość budżetu przeznaczonego na estetyczne fajerwerki i kompetencje grafików z przyjętą filmową konwencją? Porównalibyście na przykład Ex Machinę do Odysei kosmicznej? Zastanawialiście się kiedyś nad tym? Nie? To już nie musicie, gdyż Visual Effects Society, profesjonalna organizacja zrzeszająca artystów, animatorów, wszystkich techników, producentów i specjalistów obracających się w branży telewizyjno-filmowej, postanowiła wyselekcjonować czołową 70. filmów z najlepszymi efektami specjalnymi. A mówiąc ściślej, z efektami specjalnymi, które wywarły największy wpływ na kształt późniejszych produkcji je wykorzystujących.

Co raczej nie powinno dziwić, to fakt, że zestawienie to zdominował James Cameron z sześcioma filmami podpisanymi jego nazwiskiem (Otchłań, Obcy – decydujące starcie, Avatar, Terminator, Terminator 2: Dzień sądu, Titanic), ale niewiele dłużny pozostał mu Steven Spielberg (pięć produkcji – Bliskie spotkania trzeciego stopnia, E.T., Poszukiwacze zaginionej Arki, Szczęki i Jurrasic Park). Dobrze też wiedzieć, że pomimo tak znacznej obecności tytułów zamaszystych nie zapomniano o klasyce (Podróż na Księżyc, Zaginiony świat) czy filmach kameralnych (Ex Machina). Na powyższym filmiku ujrzycie kadry ze wszystkich filmów uznanych przez Visual Effects Society i choć nie są one podpisane, to – tak – nie zabrakło Odysei kosmicznej Kubricka!

Źródło: visualeffectssociety.com / Ilustracja wprowadznia: kadr z filmu 2001: Odyseja kosmiczna

Redaktor

Najbardziej tajemniczy członek redakcji. Nikt nie wie, w jaki sposób dorwał status redaktora współprowadzącego dział publicystyki i prawej ręki rednacza. Ciągle poszukuje granic formy. Święta czwórca: Dziga Wiertow, Fritz Lang, Luis Bunuel i Stanley Kubrick.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?

Dbamy o Państwa prywatność.

Państwa dane są u nas bezpieczne, a szczegółowe informacje w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych w Movies Room mogą Państwo w każdej chwili uzyskać na stronie Dane Osobowe.

Administratorem danych jest Movies Room Tomasz Rewers z siedzibą w Tarnowskich Górach, ul. Radosna 23, 42-600. Państwa dane będą przetwarzane w zarejestrowania Państwa w portalu (art. 6 ust. 1 lit b) RODO), prowadzenia badań statystycznych w celu usprawnienia działania portalu (art. 6 ust. 1 lit f) RODO) a także kontaktu na życzenie osoby, w tym wysyłania treści informacyjnych oraz o charakterze handlowym, wyłącznie za Państwa zgodą (art. 6 ust. 1 lit a) RODO).

Dane osobowe będą przetwarzane do usunięcia przez Państwa konta na naszym portalu. Odbiorcą Państwa danych będą pracownicy administratora odpowiedzialni za kontakt oraz podmioty zewnętrzne świadczące dla nas usługi takie jak outsourcing usług księgowych oraz IT. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do udzielenia informacji. Przysługuje Państwu prawo dostępu do swoich danych i do ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania danych osobowych lub do ich usunięcia oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych. W przypadku naruszenia zasad przetwarzania danych, Wykonawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Zrozumiałem/-am