• Zaloguj się
  • Zarejestruj
  • Połącz z Facebook
Na pokuszenie moviesroom 1200x200

Czy Wy też podczas oglądania trailera Botoksu zastanawialiście się skąd wzięły się w nim dane, że rzekomo 17 % pacjentów w Polsce w ubiegłym roku nie przeżyło operacji? Jeśli tak, to śpieszę z odpowiedzią. Być może reżyser źródła upatrywał w badaniach czasopisma The Lancet z 2012 roku, które rzeczywiście podawały tego typu statystykę. Dane te jednak zostały szybko sprostowane przez naszych rodzimych chirurgów, którzy poczuli się oszukani i zbulwersowani.  Liczba wróciła, wraz z plakatem i trailerem Botoksu. A jako że film jest na najlepszej drodze do przekroczenia bariery dwóch milionów widzów, może on w bardzo dużym stopniu wpływać na opinię publiczną. Dlatego też do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rady Etyki Mediów wpłynęła oficjalna skarga, złożona przez OKO.press.

Zobacz również: Emotki. Film - recenzja jednej z najgorszych animacji ostatnich lat

Informacja o tym, że co szósta operacja w Polsce kończy się zgonem, pojawia się na plakacie “Botoksu” oraz w pierwszej sekundzie zwiastuna. Trailer na YouTube obejrzano już 767 tys. razy (stan na 16 października). Jest też zapewne wyświetlany w kinach, gdzie mogły zobaczyć go kolejne tysiące widzów. Sam film – jak 16 października Patryk Vega napisał na swoim profilu na FB – zobaczyło już 1 870 941 osób.

fot. materiały prasowe Kino Świat

W oświadczeniu wnioskodawcy możemy również przeczytać, iż podjęli oni próbę wpłynięcia na dystrybutora filmu, aby ten usunął z materiałów promocyjnych fałszywe dane. W oświadczeniu czytamy:

10 października mailowo powiadomiliśmy Kino Świat, dystrybutora Botoksu, o tym, że jego reklamy wprowadzają odbiorców w błąd, co może mieć dla nich zupełnie realne konsekwencje. Pacjenci przekonani, że co szósta operacja kończy się zgonem mogą podejmować decyzje niebezpieczne dla zdrowia i życia własnego lub swoich dzieci: unikać niezbędnych zabiegów i operacji lub szukać pomocy u znachorów. Zaapelowaliśmy do dystrybutora o usunięcie plakatów oraz fragmentu zwiastuna z fałszywą informacją. Nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi.

Postanowiliśmy więc zainterweniować u organów odpowiedzialnych za pilnowanie standardów etycznych w reklamie: złożyliśmy skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do Rady Etyki Mediów.

Będziemy starać się na bieżąco informować Was o sprawie dotyczącej fałszywej informacji z filmu.

źródło: OKO.press / ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe Kino Świat

 

Wiesz, co z tym zrobić


Łukasz Kołakowski

Łukasz Kołakowski

Dziennikarz

O mnie:

Z zawodu publicysta. W redakcji Movies Room recenzuje filmy już od 2015 roku. Uwielbia produkcje Pixara, "Wesele" Smarzowskiego i Breaking Bad. Kontakt pod [email protected]


Więcej informacji o:

Wypowiedz się na ten temat...
Zaloguj się poprzez
albo skomentuj jako gość
Ludzie w konwersacji:
Wczytywanie komentarza... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Ten komentarz jest nie opublikowany
    Sawpel · 4 miesięcy temu
    Co prawda są to wyniki dla 2011 roku, ale wtedy w unijnym badaniu wynik dla Polski wyniósł 17,9%: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22998715

    Wątpię by w ciągu 5 lat wynik się jakoś mocno zmienił, więc plakat co najwyżej mija się z podanym rokiem, a nie z procentami.
    • Ten komentarz jest nie opublikowany
      Łukasz Kołakowski · 4 miesięcy temu
      Nie wiem czy czytałeś/aś artykuł, ale odnoszę się w nim do tych badań. Także do tego jak często je kwestionowano i jak bardzo te statystyki są wątpliwe.
      • Ten komentarz jest nie opublikowany
        Sawpel · 4 miesięcy temu
        Są czy nie są kwestionowane, do tej pory nie zostały w żaden sposób oficjalnie obalone , a to, że oburzają się na ich wynik kraje, które wypadły najgorzej nijak się ma do tego, że mają prawo się na nie powoływać. Tania sensacja z tym pozwem :/
  • Ten komentarz jest nie opublikowany
    Kasia · 4 miesięcy temu
    Bardzo podobała mi sie pana recenzja botoksu. Zastanawia mnie, czemu recenzenci zajmują sie robieniem newsow?

MOVIES ROOM POLECA

Najnowsze Wiadomości

Polub nas


© 2016 MOVIESROOM.PL · Wszystkie prawa zastrzeżone · Korzystanie z serwisu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.