Coralie Fargeat zdecydowała się wycofać swój film z Camerimage po kontrowersyjnych słowach dyrektora festiwalu Marka Żydowicza. ”Nie powinniśmy dłużej tolerować takich zachowań”
Nie cichną echa skandalu wokół Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE. Niespełna tydzień temu informowaliśmy, że Steve McQueen postanowił zrezygnować z udziału w tegorocznej edycji toruńskiego festiwalu filmowego. Reżyser miał wziąć udział w pokazie swojego najnowszego filmu Blitz jak i odebrać nagrodę za wybitne osiągnięcia. Reżyser niestety odwołał swój z festiwalu z powodu słów Marka Żydowicza.
Po przeczytaniu op-edu Marka Żydowicza dotyczącego autorek zdjęć filmowych, zdecydowałem się nie uczestniczyć w pokazie mojego filmu Blitz w ten weekend. […] Chociaż [Żydowicz] przeprosił, nie mogę przejść do porządku dziennego nad tym, co uważam za głęboko obraźliwe słowa. Mam ogromny szacunek dla operatorów filmowych wszystkich płci, w tym kobiet, i wierzę, że musimy zrobić i wymagać więcej, aby zrobić miejsce dla wszystkich przy stole.
Całe zamieszanie zaczęło się, gdy na łamach magazynu Cinematography World ukazał się artykuł dyrektora festiwalu Marka Żydowicza. Był on odpowiedzią na wrześniową petycję Women in Cinematography, międzynarodowego związku reprezentującego reżyserki z całego świata, wzywającego Camerimage do lepszego wspierania pracy operatorek filmowych. Żydowicz postanowił nie iść jednak w ślady dyrektorów festiwali filmowych w Cannes czy Berlinie, którzy zobowiązali się do poprawy reprezentacji w programach festiwali. Dyrektor Camerimage w swoim artykule zaczął się zastanawiać się czy umieszczanie na siłę filmów w programie tylko dlatego, że stworzyły je kobiety ma sens. Uważa, że nie jest to postępowe i nie powinno patrzeć się na sztukę przez pryzmat płci, ale poprzez jakość danego dzieła.
Przemysł filmowy przechodzi gwałtowne zmiany, które wpływają na filmowy obraz, jego zawartość i estetykę. Jedną z tych zmian jest rosnące uznanie dla operatorek i reżyserek. Są one kluczowe, ponieważ naprawiają jedną z oczywistych niesprawiedliwości obecnych w społeczeństwie. […] Pojawia się jednak pytanie: czy pogoń za zmianą może wykluczać to, co dobre? Czy poświęcimy prace i artystów z wybitnymi osiągnięciami, by zrobić miejsca dla przeciętnych produkcji filmowych? […] Zmiana? Tak, ale pozostańmy przyzwoici i uczciwi. Chodzi o szybką ewolucję, a nie fanatyczną rewolucję, która niszczy katedry sztuki, a następnie wyrzuca z nich rzeźby i obrazy/ […] Co roku oglądamy tysiące filmów, szukając tych, które ucieleśniają balans [między poruszaniem ważnych tematów i estetyką obrazu], niezależnie od obecnych trendów politycznych i ideologicznych. Gdy takie festiwale, jak Cannes, Berlin i Wenecja, są krytykowane za swoją selekcję za promowanie takich trendów, Camerimage pozostaje oddane wartościom artystycznym jako najważniejszemu kryterium wpływającemu na kwalifikację do festiwalu i promocji sztuki filmowej.
Nie tylko Steve McQueena głęboko obraziły słowa Marka Żydowicza. Coralie Fargeat postanowiła wycofać Substancję z udziału w festiwalu. Film znalazł się w selekcji konkursu debiutów reżyserskich. Przypomnijmy, że Substancja zdobyła Złotą Palmę na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes za najlepszy scenariusz. Coralie Fargeat wydała specjalne oświadczenie poprzez X (dawniej Twitter).
Gdy dowiedziałam się o mizoginistycznych i obraźliwych słowach dyrektora festiwalu filmowego Camerimage, zdecydowałam się wycofać Substancję z wydarzenia, a operator Benjamin Kračun postanowił nie wziąć w nim udziału.
Substancja opowiada o wpływie tego typu zachowań na nasz świat. Nie powinniśmy dłużej tolerować takich zachowań.
Przesyłamy nasze wsparcie wszystkim zaangażowanym w festiwal i mamy nadzieję, że ta decyzja pomoże stworzyć bardzo potrzebną zmianę.
Czy marzysz czasem, by stać się lepszą wersją siebie? Tą samą, a jednak doskonalszą pod każdym względem? Spróbuj naszego nowego produktu o nazwie Substancja. Nic już nie będzie takie samo. Dzięki Substancji możesz stworzyć drugą siebie: młodszą, piękniejszą, perfekcyjną. Musisz pamiętać tylko o jednym, by dzielić czas między obie siebie, tę starą i nową. Tydzień dla jednej, tydzień dla drugiej. Idealna równowaga bez żadnych odstępstw. To proste, prawda? Jeśli nie spróbujesz naginać reguł, wszystko będzie dobrze.
Źródło: hollywoodreporter.com/ Ilustracja wprowadzenia: Kadr z filmu Substancja