Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

cinema

Zabójczo dobre seriale w BBC First

Oto laureaci 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Główna nagroda trafia do francuskiego Nino

Autor: Konrad Stawiński
19 października 2025
Oto laureaci 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Główna nagroda trafia do francuskiego Nino

Przedostatniego dnia Warszawskiego Festiwalu Filmowego poznaliśmy laureatów 41. edycji. Najważniejszą nagrodę przyznano francuskiemu filmowi Nino w reżyserii Pauline Loquès. Poniżej przedstawiamy pelną listę zwycięzców. 

Uroczysta gala wręczenia nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego odbyła się 18 października w siedzibie MSN. W jej trakcie ujawniono laureatów wszystkich konkursowych sekcji. 

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Lone Scherfig, Joanna Szymańska, Václav Marhoul, Anatol Schuster, Volodymyr Yatsenko przyznało następujące nagrody:

WARSAW GRAND PRIX: 

NINO, reż. Pauline Loquès – Francja 2025

Główna nagroda trafia do dzieła o wielkiej subtelności. Unikając banałów, historia rozwija się z empatią wobec bohatera i zaskoczeniem dla widza, z czułością ukazując młodego mężczyznę, który staje w obliczu kresu własnego życia. Warsaw Grand Prix obejmuje nagrodę pieniężną w wysokości 100 000 zł ufundowaną przez Prezydenta m.st. Warszawy.

NAGRODA ZA NAJLEPSZĄ REŻYSERIĘ: 

DZIEWCZĘTA / OUR GIRLS / VOOR DE MEISJES, reż. Mike van Diem – Niderlandy / Austria / Belgia 2025

Jury nagradza film i reżysera, którzy odważnie skłaniają nas do zadania sobie pytania, jak daleko bylibyśmy w stanie się posunąć dla tych, których kochamy. Każda scena wydaje się przemyślana, a każda rola prowadzi widza od śmiechu, przez gniew, aż po żałobę – nieustannie zmuszając nas do refleksji nad własnymi wyborami moralnymi.

SPECJALNA NAGRODA JURY:  

dla głównej obsady filmu DOM DOBRY / HOME SWEET HOME, reż. Wojtek Smarzowski – Polska 2025

Jury docenia odwagę, precyzję i emocjonalną głębię dwóch głównych ról w filmie Wojtka Smarzowskiego Dom dobry. Dzięki swojej grze Agata Turkot i Tomasz Schuchardt zamieniają brutalną, tragiczną historię w pełen napięcia dramat psychologiczny, który bada najciemniejsze zakamarki ludzkiej natury.

WYRÓŻNIENIE 

Milan Ondrík za główną rolę w filmie OJCIEC / FATHER / OTEC, reż. Tereza Nvotová – Słowacja / Czechy / Polska 2025

Wyróżnienie specjalne otrzymał Milan Ondrík za rolę w filmie Ojciec (Father / Otec), za powściągliwy, a zarazem pełen siły portret mężczyzny, którego świat niespodziewanie się rozpada.

Jury KONKURSU 1–2 w składzie ​​Frauke Lodders, Grzegorz Dębowski, Jan Cvitkovič przyznało nagrody:

ZWYCIĘZCA KONKURSU 1–2:

OMAHA, reż. Cole Webley – Stany Zjednoczone, 2025

Za wyjątkową czułość i wrażliwość oraz za opowieść o bohaterze, który przegrał wszystkie swoje bitwy jeszcze zanim film się rozpoczął. Za historię, która przypomina nam, że czasem trzeba stracić wszystko, by zrozumieć, że wciąż jest coś, o co warto walczyć. Za film, który łamie serce na tysiąc kawałków…

WYRÓŻNIENIE:

TANIEC LISÓW / WILD FOXES / LA DANSE DES RENARDS, reż. Valery Carnoy – Belgia / Francja, 2025

Za opowieść o upadku, który odbiera wszystko i pozostawia blizny — a mimo to odsłania prawdziwe znaczenie siły, przyjaźni i miłości. Za niezwykłe portrety ludzi, za pokazanie, że dorastanie jest bitwą, a przyjaźń może być ringiem bokserskim. Ale przede wszystkim — za ukazanie najważniejszej walki ze wszystkich, tej, którą toczymy sami ze sobą.

Jury KONKURSU FILMÓW DOKUMENTALNYCH w składzie Olha Bregman, David Čálek, Tomasz Knittel przyznało następujące nagrody: 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

SZPIEDZY WŚRÓD NAS / THE SPIES AMONG US, reż. Jamie Silverman, Gabriel Silverman – Stany Zjednoczone 2025

Filmowy bohater, ofiara wschodnioniemieckiej tajnej policji Stasi, ujawnia genialną paralelę między kryminalnym komunistycznym szpiegostwem a wynaturzonymi praktykami współczesnego populizmu. Zdecydowaliśmy się docenić wyrafinowany język filmowy, znakomite zdjęcia, montaż i dramaturgię. To głęboko poruszająca i potężna opowieść o poszukiwaniu wolności, prawdy i osobistego uzdrowienia.

WYRÓŻNIENIE:

3000 KM NA ROWERZE / 3000KM BY BIKE / 3000 KM EN BICICLETA, reż. Ivan Vescovo – Argentyna 2025

Pragniemy przyznać to specjalne wyróżnienie wyjątkowemu filmowi, który przedstawia nam charyzmatycznego młodego mężczyznę. Razem z nim wyruszamy w niezwykłą podróż przez piękny kraj — w poszukiwaniu samego siebie i prawdziwej miłości. Ten film jest wizualnie potężnym manifestem młodości, wolności i siły ludzkiego ducha.

NAGRODA POLSKIEGO INSTYTUTU SZTUKI FILMOWEJ: 

ANIOŁ STRÓŻ / GOOD FORTUNE, reż. Aziz Ansari – Stany Zjednoczone 2025. Polski dystrybutor: Monolith Films

Nagroda PISF w wysokości 40 000 zł przyznawana jest polskiemu dystrybutorowi filmu prezentowanego w sekcji Konfrontacje, który uzyskał najwyższą średnią ocenę widzów. Do nagrody kwalifikuje się film prezentowany w tej sekcji, którego co najmniej jeden pokaz odbył się w dniach 10-17 października.

Jury KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH w składzie Alice Kharoubi, Andrei Redinciuc, Michał Edelman przyznało nagrody:

SHORT GRAND PRIX:

KONIEC / FIN / نهاية, reż. Ward Kayyal – Palestyna 2025

Za skonfrontowanie nas z rzeczywistością ludobójstwa w Gazie w sposób ostry, zwięzły, przejmujący i niepokojący.

NAJLEPSZY AKTORSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY:

MUNDUREK / THE SCHOOL UNIFORM / 校服, reż. Martin Z – Chiny 2025

Za opowiedzenie wielowarstwowej historii o dorastaniu w sposób subtelny, a zarazem za pomocą mocnego i dojrzałego języka filmowego.

NAJLEPSZY ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY:

PARADAIZ, reż. Matea Radic – Kanada 2025

Za surowe emocje i bezlitosne poczucie humoru.

NAJLEPSZY DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY:

KOGUT ZWANY SANAYI / SANAYI THE ROOSTER / SANAYI KAKAS, reż. Lotte Salomons – Holandia 2025

Za ukazanie ludzkich więzi poprzez opowieść o legendarnym ptaku.

Jury FIPRESCI w składzie Katrin Hillgruber, Nataliia Serebriakova, Kaja Klimek przyznało nagrodę  FIPRESCI AWARD filmowi:

THE WORLD OF LOVE / ŚWIAT MIŁOŚCI,  reż. Yoon Ga-eun –  Korea Płd. 2025

Czym może stać się zwyczajne jabłko w szkolnej klasie? Jak przemoc kształtuje nasze społeczeństwo w nieoczekiwany, często nieuświadomiony sposób? Dzięki subtelnej reżyserii i emocjonalnemu wydźwiękowi  film ten nie tylko ukazuje trudności wynikające z oceniania innych, ale też jest hołdem dla siły ludzkiego ducha, stając się przy tym poruszającym i bogatym w znaczenia dziełem sztuki. Dzięki wyjątkowej kreacji aktorskiej Seo Su-bin widzowie mogą w pełni zanurzyć się w świecie bohaterki — świecie nie tylko miłości — oraz w jej poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jooin, kim naprawdę jesteś? Nieprzewidywalny, a zarazem urzekający dramat o dorastaniu.

Young FIPRESCI Jury w składzie Kaiyrkul Abdyrakhmanova, Esra Kars, Ilo Tuule Rajand, Alex Petrescu, Saba Osanadze, Edin Čusto przyznało nagrodę filmowi:

NINO, reż. Pauline Loquès – Francja 2025

Za intymną, psychologiczną podróż, przetykaną paryskimi momentami zadumy nad losem innych, oraz za subtelnie emocjonalne kreacje uchwycone przez wnikliwe oko kamery.

Jury NETPAC w składzie Joanna Łapińska, Italo Spinelli, Panagiotis Kotzathanasis przyznało nagrodę NETPAC AWARD filmowi: 

CUTTING THROUGH ROCKS / Cięcie skał / اوزاک یوللار, reż. Sara Khaki & Mohammadreza Eyni – Iran / Niemcy / Stany Zjednoczone 2025

Za przedstawienie prawdziwej historii – kompleksowej, śmielszej i bardziej poruszającej niż fikcja. Za mocne świadectwo niezłomnej wytrwałości kobiety, która przeciwstawiając się opresyjnemu systemowi patriarchalnemu – a nawet własnej rodzinie – uosabia odwagę, poświęcenie i nieustanne dążenie do wolności - nie tylko dla siebie, ale dla wszystkich kobiet i uciskanych wokół niej.

Jury Ekumeniczne w składzie Holger Twele, Jarosław Raczak, Chantal Laroche Poupard przyznało nagrody:

ECUMENICAL JURY PRIZE: 

BRAT / BROTHER, reż. Maciej Sobieszczański – Polska / Czechy 2025

Czternastoletni Dawid mieszka z dziewięcioletnim bratem i matką w podupadłym mieszkaniu. Ich ojciec odsiaduje w więzieniu wyrok za włamanie i kradzież, ale młodszy brat nie chce o tym nic wiedzieć. Idealizuje ojca i nie znosi nowego partnera matki. Rozdarty między surowymi instrukcjami ojca, a miłością do matki i brata, Dawid próbuje znaleźć własną drogę w życiu. Dzięki licznym zbliżeniom i ujęciom kamery z ręki, film pozwala nam uczestniczyć w walce Dawida o miejsce w życiu, a sympatyczny odtwórca głównej roli daje niezwykle przekonujący występ. Wzruszający film o spójności rodziny, braterskiej miłości i wartości przebaczenia, który ukazuje młodemu pokoleniu perspektywy na przyszłość.

ECUMENICAL JURY COMMENDATION: 

NINO, reż. Pauline Loquès – Francja 2025

Film niosący współczucie i wielkie człowieczeństwo, pokazuje, że istnieją prawdziwi przyjaciele, czułość i wzajemne zrozumienie.

41. Warszawski Festiwal Filmowy odbywał się w dniach 10-19 października 2025 w ośmiu lokalizacjach: Kinotece, Atlanticu, Lunie, Kinomuzeum w MSN, Iluzjonie oraz na 46. piętrze Varso Tower, w sali Ziemia Obiecana w siedzibie FINA i w sali Pod Pelikanem przy Krakowskim Przedmieściu 62, wzbogacony o liczne wydarzenia towarzyszące i spotkania z wybitnymi twórcami oraz ludźmi kultury z całego świata. 

Zobacz również: 41. Warszawski Festiwal Filmowy - co warto obejrzeć? Tych filmów nie możesz przeoczyć!

źródło: Warszawski Festiwal Filmowy / ilustracja: materiały prasowe

Chcesz nas wesprzeć i być na bieżąco? Obserwuj Movies Room w google news!

Konrad Stawiński

Zastępca Redaktora Naczelnego
Konrad Stawiński

Kontakt: [email protected] Twitter: @KonStar18

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.