Sanktuarium to miejsce, w którym herosi mogą się wygadać i odpocząć od swych obowiązków. Oparte jest na zaawansowanej sztucznej inteligencji, bazującej na bezpiecznych filarach. Wszystko zaczyna się psuć, gdy zaczynają ginąć przebywający tom herosi. Wiele poszlak wskazuje na niezrównoważoną, choć ostatnimi czasy działającą po jasnej stronie Harley Quinn i bohatera z odległej przyszłości - Boostera Golda, który to ostatnimi czasy również nie był w najlepszej formie psychicznej. Głównymi śledczymi są Batman, Superman i Wonder Woman. Dojście do prawdy nie będzie jednak łatwe, nie wspominając o tym, że ktokolwiek nie byłby winny, będzie należał do peleryniarskiej społeczności, a zbrodnią tym razem nie będzie można obarczyć Jokera czy Luthora.
Sceny wyznań herosów to arcydzieło. Uwielbiam podział na dziewięć kadrów, a tu King wykorzystał go nawet lepiej, niż w pozostałych swoich dziełach. Spowiedzi superbohaterów sprawiają, że jest intymnie, miejscami wręcz dramatycznie. Nagle postaci będące przebojowe i pełne energii kurczą się w sobie, ukazując, niekiedy dosłownie, swoje blizny. Nie tak dawno pisałem recenzje komiksu PTSD. Myślę, że Tom King poradził sobie z ukazaniem Zespołu Stresu Pourazowego równie dobrze, co Singelin. A może nawet lepiej, biorąc pod uwagę złożoność każdego z zamaskowanych ludzi? Gdybym miał wskazać, które z wyznań wywołało u mnie największe uczucia, miałbym duży problem, gdyż nawet mniej liczące się w świecie DC persony potrafią zaskoczyć.
Przy okazji na jaw wychodzą zwichrowania Trójcy. Od zawsze wiedzieliśmy, że Batman jest nieufny i po kieszeniach nosi gadżety mające unieszkodliwić połowę populacji superbohaterów. Tom King przypomina o tym, ale sugeruje również, że nie wszystko jest w porządku z Dianą i Clarkiem. W przypadku Amazonki już wcześniej zauważyłem, że jej hart ducha i wola walki, w połączeniu z silnie emancypacyjną postawą, stanowią niebezpieczną mieszankę. Superman z kolei to przy całej swej sile niepoprawny frajer. Naiwniak ze wsi ze słomą w butach i gaciami na wierzchu, co paradoksalnie sprawia, że jest ikoną heroizmu, ma wielkie serce i twardy, acz prosty kodeks moralny. Czyli, co tu kryć - dzięki temu jest Supermanem właśnie. W obu tych przypadkach zauważyłem konsekwencje tych stanów, ale nie obawiajcie się - Trójca nie jest najciekawszym przypadkiem klinicznym w Kryzysie bohaterów.
Wszystkie starania Kinga mogłyby zostać zaprzepaszczone, gdyby współpracował z nim rysownik specjalizujący się w sztampowych historiach z herosami. Clay Mann czy Mitch Gerards mają doświadczenie w tych klimatach, lecz nigdy nie kierowali się wygodnymi schematami. Opisane wyżej sceny z „pokoju zwierzeń” mogłyby być wizytówką Kryzysu bohaterów i podźwignąć cały ciężar komiksu. Pozostałe plansze, zwłaszcza te z udziałem Boostera Golda i Flasha/Wally'ego Westa pogłębiają uczucie niepokoju. Wariujące czarne charaktery to norma. Wrogowie Batmana bez obłędu byliby nudną bandą. Gdy zaś piękni i jaskrawi bohaterowie idą tą ścieżką... Gdzieś w głowie zapala się ostrzegawcza lampka. Rysownikom udało się oddać zamysł pisarza. Atmosfera niepewności i utraty gruntu pod nogami utrzymuje się aż do samego finału.
Kryzys bohaterów przypadł mi do gustu. Nie jest to Mister Miracle, Vision czy Sheriff of Babylon, ale King jest tu dużo lepszy, niż przez większość runu Batmana. Autorowi udało się ująć w konwencji superbohaterskiego świata niepokój kryminału, bez wchodzenia w ten gatunek. Sporo tu też psychologii, pozbawionej jednak podręcznikowych teorii, w wychodzącej poza standardy powieści czysto rozrywkowej. Choć Kryzys bohaterów to taki mniejszy kryzys, bez udziału Monitorów i tym podobnych, to warto na niego zwrócić uwagę. Może nawet większą, niż na trylogię przełomowych blockbusterów uniwersum DC.
Tytuł oryginalny: Heroes in Crisis Scenariusz: Tom King Rysunki: Clay Mann, Mitch Gerards, Travis Moore i inni Tłumaczenie: Tomasz Sidorkiewicz Wydawca: Egmont 2020 Liczba stron: 240 Ocena: 85/100
PR-owiec, recenzent, geek. Kocha kino, seriale, książki, komiksy i gry. Kumpel Grahama Mastertona. W MR odpowiedzialny za dział komiksów, książek i gier planszowych.