Cannes 2018: 15 filmów, które trzeba zobaczyć podczas festiwalu

Dziś wieczorem rozpoczyna się 71. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Francuska impreza to ścisła czołówka wydarzeń filmowych, gdzie pokazuje się głównie kino artystyczne, ale nierzadko również tu przecinają się drogi z produkcjami komercyjnymi. Tegoroczna edycja być może nie ma zbyt wielu tytułów z tej drugiej kategorii. Nie znaczy to, że będzie to festiwal nudny. Wręcz przeciwnie! Selekcja konkursowa otwarta została na nowe nazwiska, ale starzy faworyci i mistrzowie również pojawią się w Cannes, choć może w takiej ilości, jak przed laty.

Zobacz również: Cannes 2018: Netflix, równouprawnienie i selfiki. Co wiemy po konferencji prasowej

Festiwal to nie tylko prestiżowy Konkurs Główny, ale również selekcja Un Certain Regard z bardziej wymagającymi filmami, projekcje pozakonkursowe, kino o północy, sekcje Tydzień Krytyki Filmowej (Semaine de la Critique) i Piętnastka Realizatorów (Quinzaine des Réalisateurs). Oto karkołomne zadanie: wybieram piętnaście tytułów, których w Cannes nie można przegapić!

Han solo 02 

Han Solo: Gwiezdne wojny – historie, reż. Ron Howard (pokaz specjalny, 15 maja)

Czy trzeba pisać więcej? Największa produkcja pokazywana podczas tegorocznego festiwalu. Początki kariery najsłynniejszego przemytnika galaktyki. Światowa premiera, która ściągnie przed Pałac Festiwalowy wielu fanów kina i serii zapoczątkowanej przez George’a Lucasa. Gwiazdy i wielkie wydarzenie. Nawet zakochane w arthousie Cannes potrzebuje takiego splendoru! Oto zwiastun.

zimna wojna 03

Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski (konkurs główny, 10 maja)

Wielka chwila dla polskiego kina, które powraca w pełnej chwale na czerwony dywan. Historia miłosna pomiędzy niedopasowaną parą, rozgrywająca się w czasie tytułowej zimnej wojny w latach 50. w Polsce, Jugosławii, Berlinie i Paryżu. Występują Joanna Kulig, Tomasz Kot, Agata Kulesza, Borys Szyc i Adam Woronowicz. Czarno-białe zdjęcia i klaustrofobiczny aspekt obrazu 1.37:1 będą przywodzić porównania z poprzednią produkcją twórcy. Pawlikowski stoi przed dość trudnym zadaniem – musi udowodnić, że nagrodzona Oscarem Ida nie była wypadkiem przy pracy tego utalentowanego reżysera.

Zobacz również: Cannes 2018: Zimna wojna Pawła Pawlikowskiego powalczy o Złotą Palmę

Jeszcze dzien zycia 01

Jeszcze dzień życia (Another Day Of Life), reż. Damian Nenow, Raul De La Fuente (poza konkursem, 11 maja)

Kolejny rodzimy film! Animacja, której jednym z producentów jest polska firma Platige Image! Historia reportera szukającego prawdy o wojnie w Angoli w latach 70. oparta jest na książce Ryszarda Kapuścińskiego o tym samym tytule.

fuga 02

Fuga, reż. Agnieszka Smoczyńska (konkurs Tydzień Krytyki Filmowej, 15 maja)

Polskie kino po raz trzeci! Smoczyńska, autorka świetnie przyjętych poza Polską Córek dansingu, pokaże film w którym występują m.in. Gabriela Muskała, Łukasz Simlat i Małgorzata Buczkowska. Tajemnicza historia kobiety, która utraciła pamięć i musi powrócić do życia, którego w ogóle nie pamięta, wydaje się być intrygującym punktem wyjścia do rozważań o sytuacji kobiet we współczesnym społeczeństwie.

The House That Jack Built 02

The House That Jack Built, reż. Lars von Trier (pokaz specjalny, 14 maja)

Niesforny i kontrowersyjny duński reżyser przeprosił się z organizatorami Cannes i wraca na francuską riwierę. Incydent z 2011 roku ciągle jednak pozostaje w pamięci, więc może za karę zobaczymy go tylko poza konkursem, ale mimo wszystko jeden z najgorętszych tytułów imprezy. Jego filmy można kochać lub ich nienawidzić, ale nie zostawiają one nikogo obojętnym. Trwający prawie trzy godziny The House That Jack Built opowiada historię niejakiego Jacka (Matt Dillon) na przestrzeni 12 lat, pokazując jak ten bohater przeistacza się w seryjnego mordercę. Ponieważ zgłębianie mrocznych zakamarków ludzkiej duszy wychodzi von Trierowi znakomicie, spodziewamy się jazdy bez trzymanki. Teaser filmu tutaj.

Zobacz również: Nieznane filmy znanych reżyserów: Lars von Trier

LOGO CLIMAX

Climax, reż. Gaspar Noé (konkurs Piętnastka Realizatorów, 13 maja)

Kolejny kontrowersyjny reżyser, który ostatnim razem w Cannes zaprezentował produkcję Love w 3D, każąc oglądać nieustannie kopulującą parę i ejakulującego penisa strzelającego widzom w twarz. Jego nowa produkcja na pewno nie obędzie się bez dzielących publiczność scen przemocy, seksu i różnorakich używek. Historia Climax skupia się na grupie tancerzy, którzy podczas warsztatów gdzieś w lesie zażywają narkotyki. Przyjrzymy się, jak dobry i zły trip odbije się na różnych członkach zespołu.

BlacKkKlansman 01

BlacKkKlansman, reż. Spike Lee (konkurs główny, 14 maja)

Od czasu ostatniej wizyty reżysera w Cannes, gdy walczył ze swoim filmem o Złotą Palmę z filmem Rób, co należy, minęło 29 lat. Spike Lee nie zmienił się za bardzo, bo ciągle opowiada w o czarnej społeczności w Ameryce Północnej. W nowej produkcji John David Washington (syn Denzela) gra czarnoskórego policjanta Rona Stallwortha, sabotującego poczynania członków Ku Klux Klanu. W roli białego stróża prawa, który pomaga koledze, zobaczymy Adama Drivera. Producentami BlacKkKlansman są panowie odpowiedzialni za nagrodzony Oscarem film Uciekaj Joranda Peela.

Zobacz również: Cannes 2018: Dziewięcioro wspaniałych – oto pełny skład jury festiwalu

The Image Book 01

Le Livre d’Image (The Image Book), reż. Jean-Luc Godard (konkurs główny, 11 maja)

Nieważne jaki będzie to film (a na pewno nie będzie przypominał typowych, łatwych narracji) to dzieło podpisane przez mistrza francuskiej Nowej Fali pokazywane w Cannes na pewno jest wydarzeniem. Osiemdziesięciosiedmioletni reżyser pracował nad najnowszym obrazem dwa lata i tematycznie bierze pod lupę ideologie, które zdefiniowały współczesny świat arabski. Kino Godarda to filozoficzne, pokręcone dywagacje, w których mózg widza wystawiony jest na bezustanne rozwiązywanie erudycyjnego sudoku. Nawet, jeżeli nie zawsze wiadomo o co do końca chodzi, zabawa w oglądanie to wynagradza.

Zobacz również: Nieznane filmy znanych reżyserów: Jean Luc Godard

Tajemnica Silver Lake 01

Tajemnica Silver Lake, reż. David Robert Mitchell (konkurs główny, 15 maja)

Trzeci film reżysera w Cannes, pierwszy walczący o Złotą Palmę. Po znakomitym Coś za mną chodzi oczekiwania są bardzo wysokie. Andrew Garfield wciela się w postać East Angelano, którego piękna sąsiadka (Riley Keough) znika bez śladu. Bohater podejmuje samotne śledztwo, które prowadzi go na trop spisku z miliarderami i celebrytami. Zobacz zwiastun.

451 stopni Fahrenheita 02

451 stopni Fahrenheita, reż. Ramin Bahrani (pokaz specjalny, 12 maja)

Najnowsza produkcja HBO z Michaelem B. Jordanem (Creed: Narodziny legendy) i Michaelem Shannonem (Człowiek ze stali). Oparty na powieści Raya Bradbury’ego film opowiada o strażaku, który próbuje pozostawić za sobą pełnioną przez niego funkcję (palenie książek w celu wymazania historii) po spotkaniu z informatorką, Clarisse (Sofia Boutella). Zobacz zwiastun.

Pope Francis A Man of His Word 01

Pope Francis – A Man of His Word, reż. Wim Wenders

Wśród gwiazd na czerwonym dywanie zazwyczaj nie brakuje twórców i bohaterów pokazywanych w Cannes filmów, tym razem trudno sobie wyobrazić, żeby Papież Franciszek dojechał do Francji z Watykanu. Kolejny mistrz współczesnego kina, Wim Wenders (Buena Vista Social Club, Pina, Sól Ziemi) przygotował dokument o głowie Kościoła katolickiego. Film ma formę rozmów z Franciszkiem, odpowiadającym na pytania przeciętnych ludzi, farmerów, pracowników, uchodźców, więźniów, dzieci i starszych.

dogman 02

Dogman, reż. Matteo Garrone (konkurs główny, 16 maja)

Włoski reżyser udanie łączy poezję z okrutnością, co udowodnił w znakomitej Gomorze i średnio udanym Pentameronie. Walczący o Złotą Palmę film na pewno nie będzie łatwą opowieścią o przyjaźni człowieka z psem. Poetycki, tajemniczy zwiastun pozostawia nadzieję, że mamy do czynienia z czarnym psem… to znaczy koniem festiwalu.

nicolas cage mandy 01

Mandy, reż. Panos Cosmatos (konkurs Piętnastka Realizatorów, 12 maja)

Kogo zmartwiła informacja o tym, że Nic Cage myśli nad aktorską emeryturą, każdy kolejny film gwiazdora będzie oglądał z wielkim namaszczeniem. Nieobliczalny Nicolas wciela się w tym filmie w Reda Millera (ależ nazwisko!) szukającego zemsty na członkach sekty, którzy zamordowali brutalnie jego ukochaną. Będzie krwawo!

wszyscy wiedza 01

Wszyscy wiedzą, reż. Asghar Farhadi (konkurs główny, 8 maja)

Pierwszy od wielu lat film otwarcia, który powinien być czymś więcej niż zwykłą zapchajdziurą. Za kamerą mistrz irańskiego kina, nagrodzony Oscarem za Klienta Farhadi. Przed kamerą gorący duet Penelope Cruz i Javier Bardem. Fabuła skupia się na kobiecie, która powraca do rodzinnego Madrytu po wielu latach spędzonych w Buenos Aires. Wraz z nią do przyjeżdżają jej mąż-Argentyńczyk oraz ich dzieci. Niespodziewane wydarzenia zmienią ich rajski wypoczynek po tym, jak na światło dzienne zaczną wypływać niepokojące sekrety… Palce lizać, a zwiastun jest świetny!

Człowiek ktory zabil Don Kichota 02

Człowiek, który zabił Don Kichota, reż. Terry Gilliam (poza konkursem, 19 maja)

Festiwal wraca po krótkiej przerwie do zwyczaju pokazywania uroczystego filmu zamknięcia. Zaszczyt ten spotka ukończone, po siedemnastu latach ciężkiej pracy, dzieło było członka grupy Monthy Pytona. W rolach głównych Adam Driver, Jonathan Pryce i Olga Kurylenko. Czy jednak projekcja dojdzie do skutku? Jeden z producentów wytoczył Gilliamowi proces, domagając się praw do tytułu. W poniedziałek odbyła się w przyspieszonym tempie rozprawa, mająca wyjaśnić przyszłość obrazu. O jej wyniku przekonamy się w ciągu najbliższych dni. Zwiastun filmu.

71. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes potrwa od 8 do 19 maja. Nasza relacja z wydarzenia na kanałach społecznościowych: Twitterze, Instagramie i Facebooku!

 Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe

Redaktor

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?