Wszyscy lubimy zaskakujące zakończenia - to nie ulega wątpliwości. Czasem jedna, końcowa scena może uratować cały film. Przygotowaliśmy dla Was dzisiaj zestawienie 20 najciekawszych i najbardziej szokujących zakończeń filmowych według członków redakcji Moviesroom. A jakie tytuły znalazły by się na Waszej liście? Dajcie znać w komentarzu!
Zobacz również:
20. Piła (2004), reż. James Wan
Film, który przeszedł do historii kina mrożącego krew w żyłach.
Piła od początku rzuca widza na głęboką wodę, zaczynając swoją karuzelę strachu i mroku. Szaleńcza gra z niebezpiecznym mordercą to jednak nie wszystko, co przygotowali dla nas twórcy. Zakończenie filmu jest całkowicie zaskakujące i powoduje kolejny wzrost adrenaliny. Obejrzyjcie koniecznie, a tych obrazów nie wyrzucicie z głowy zbyt szybko...(KS)
19. Fortepian (1993), reż. Jane Campion
Wzruszający film o niemej pianistce, która ponad wszystko ukochała swój instrument. Perypetie uczuciowe, walka serca i rozumu, miłość do kochanka i poczucie przyzwoitości wobec męża tworzą niezwykłą nastrojowość
Fortepianu i sprawia, że ten film chce się oglądać raz za razem. Ostatnia scena zmienia jednak zakończenie o 180 stopni i widz zastanawia się, czy film jest bardziej piękny i romantyczny czy bardziej przerażający... (AB)
18. Zaginiona dziewczyna (2014), reż. David Fincher
Nick i Amy to małżeństwo, które aktualnie przeżywa kryzys. Kolejnym problemem staje się zaginięcie kobiety, będące jedną wielką tajemnicą. Fincher nie pozwala nam odpocząć nawet przez moment. Akcja spektakularnie mknie ku końcowi, który okazuje się być... dziwny. Nie tego się spodziewaliśmy, a na dodatek ostatnie sceny można nazwać właściwie groteskowymi. Naprawdę nieźle się zdziwicie! (KS)
Fot: kadr z filmu Zaginiona dziewczyna
17. Wyspa tajemnic (2010), reż. Martin Scorsese
Wiem, że nic nie wiem. Tak mawiał Sokrates i jest to chyba najbardziej trafne twierdzenie, które określa zakończenie
Wyspy tajemnic. Po zagmatwanej i fascynującej intrydze Scorsese serwuje nam parę możliwych rozwiązań interpretacyjnych. Wszystko zależy od intuicji widza, ale czy jest ona dobra? A może to tylko fikcja, która i tak nie ma sensu? (KS)
Fot: kadr z filmu Wyspa tajemnic
16. Pokuta (2007), reż. Joe Wright
Zakończenie tego filmu nie zostawi na Was suchej nitki, a łzy przestaną Wam lecieć dopiero w kolejnym tygodniu po seansie. Film opowiada o romansie młodej kobiety ze służącym, o strasznej interpretacji tego wydarzenia i skutkach, jakie to wszystko przyniosło. Jest to film o miłości w trudnych czasach, a dlaczego o pokucie? Tego już dowiecie się, jeżeli dotrwacie do zakończenia... (AB)
15. Gwiezdne wojny: Część V - Imperium kontratakuje (1980), reż. Irvin Kershner
Chyba najlepsza, choć pewnie wiele osób się z tym nie zgodzi, część ze wszystkich trzech trylogii
Gwieznych Wojen. A co ma "piątka", czego nie mają inne filmy z serii? A no właśnie niezwykle zaskakujący plot twist, który odbił się szerokim echem we współczesnej popkulturze. No bo kto nie kojarzy sławnego "Luke, I am your father"? (MC)
Fot. Kadr z filmu Gwiezdne wojny: Część V - Imperium kontratakuje
14. Planeta Małp (1968), reż. Franklin J. Schaffner
Astronauci rozbijają się na tajemniczej planecie, która okazuje się być zamieszkana przez inteligentne małpy, posiadające zdolność mowy i żyjące w społeczeństwie. Klasyka kina, która zasłynęła nie tylko niezwykła wizją planety przejętą przez małpy, ale także zaskakującym zakończeniem, które całkowicie odmieniło postrzeganie fabuły całego filmu. (MC)
Fot. Kadr z filmu Planeta małp
13. Koneser (2013), reż. Giuseppe Tornatore
Historia samotnego, raczej izolującego się od świata konesera sztuki, który poznaje równie niezwykła kobietę co on sam. Dziewczynę ukrywającą się przed światem, niewychodzącą do ludzi, która zleca głównemu bohaterowi (Geoffrey Rush) wycenienie dzieł będących spadkiem po rodzicach. Ich relacja coraz bardziej się zacieśnia, piękno sztuki miesza się tutaj z równie chwytającymi za serce uczuciami rodzącymi się między panem Oldmanem a Claire. To co jednak dzieje się w finale filmu jest niczym siarczysty policzek dla widza i sam długo nie mogłem wyjść z podziwu jak skrupulatnie cały twist został zaplanowany. (DS)
Fot. Kadr z filmu Koneser
12. Memento (2000), reż. Christopher Nolan
Film opowiada o Leonardzie (Guy Pearce), który walczy o sprawiedliwość po brutalnym gwałcie i zabójstwie jego żony. W starciu z mordercą sam został poważnie ranny, w wyniku czego cierpi na zanik pamięci krótkotrwałej. Nie pamięta winowajcy, a także stracił umiejętność przyswajania nowych informacji, więc aby „zapamiętywać”, robi notatki, zdjęcia, a nawet tatuuje najważniejsze informacje na własnym ciele. Film Nolana zbudowany jest w niezwykły sposób.
Memento to toczy się jednocześnie od końca historii i od pewnego w niej punktu, do środka. Sekwencje czarno-białe są prezentowane w kolejności chronologicznej, zaś sekwencje kolorowe odwrotnie. W rezultacie ostatnia filmowa sekwencja scen, w której obraz czarno-biały nabiera nagle kolorów, stanowi sam środek ekranowej opowieści. Do tego kompletnie wywraca do góry nogami poznane wcześniej fakty. (MC)
Fot. Kadr z filmu Memento
11. Sekretne okno (2004), reż. David Koepp
Ekranizacja minipowieści Stephena Kinga pt.
Tajemnicze okno, tajemniczy ogród, zamieszczonej w zbiorze
4 po północy. Pisarz Mort Rainey (Johnny Depp) po rozstaniu z niewierną żoną przeprowadza się do letniego domku nad jeziorem, gdzie próbuje oddać się pisaniu nowej książki. Jego spokój przerywa tajemniczy przyjezdny, John Shooter (John Turturro), który zarzuca Mortowi plagiat jego opowiadania. Od tego momentu pisarz szuka sposobów na udowodnienie swojej niewinności, co sprawia mu tym większą trudność z powodu rosnącej agresywności Shootera. Ogromne zaskoczenie następuje, gdy w końcu dowiadujemy się, kim tak naprawdę jest John Shooter. (MC)
Fot. Kadr z filmu Sekretne okno
10. Funny Games (1997), reż. Michael Haneke
Funny Games to jeden z tych filmów, który nawet najbardziej zaprawionych w boju widzów może doprowadzić do nerwicy. Zrywa z konwencjonalną narracją na rzecz osobliwego eksperymentu. Dzięki łamaniu czwartej ściany bohaterowie tego dramatycznego przedstawienia zwracają się bezpośrednio do widzów i pytają ich o oczekiwania względem fabuły. Największy twist eksploduje gdzieś w połowie, a finał opowieści to już czysta konsternacja i wściekłość. Fabuła? Dwóch niepozornych młodych mężczyzn pod pozorem pożyczenia jajek od swoich nowych sąsiadów urządza im w wakacyjnym domostwie prawdziwe piekło. Haneke dokładnie 10 lat po premierze swojego dzieła pokazał światu wersję amerykańską z udziałem Michaela Pitta, Tima Rotha i Naomi Watts. (DS)
Fot. Kard z filmu Funny Games
9. Podziemny krąg (1999), reż. David Fincher
Adaptacja rewelacyjnej i rewolucyjnej w swym założeniu książki Chucka Palahniuka. Zmęczony codziennością bezimienny mężczyzna (Edward Norton) razem ze świeżo poznanym w samolocie znajomym zakłada nielegalny klub walk, w którym można do woli się wyżyć. W klubie panują pewne zasady, których członkowie jednak nie przestrzegają, przez co społeczność zaczyna się powiększać i przeradzać w coś na kształt sekty. To zdecydowanie jeden z najbardziej kultowych filmów końca lat 90-tych, w którym finałowy twist wywraca do góry nogami całą fabułę. Co ciekawe w filmie są pewne wskazówki, które wskazują na finałowy zabieg, lecz ja sam dostrzegłem je dopiero może za trzecim seansem... Jak to się mówi? Lektura obowiązkowa! (DS)
Fot. Kard z filmu Podziemny krąg
8. Iluzjonista (2006), reż. Neil Burger
Mieszanka wybornego kina kostiumowego, fantasy i kryminału. Film porównywany do
Prestiżu Christophera Nolana ma jednak w sobie nieco większą dawkę romantyczności. Tytułowy iluzjonista, Eisenheim (Edward Norton) dokona wielu sztuczek magicznych tylko po to by zdobyć miłość pięknej, pochodzącej z arystokracji kobiety (Jessica Biel). Rzecz w tym, że magik narazi się detektywowi, który zrobi wszystko by zdemaskować jego niecne uczynki (w tej roli Paul Giamatti). Oczywiście finał filmu to też jedna wielka magiczna sztuczka, która solidnie Was zaskoczy! (DS)
Fot. Kadr z filmu Iluzjonista
7. Otwórz oczy (1997), reż. Alejandro Amenabar
Jeżeli widzieliście
Vanilla Sky z Tomem Cruisem, a przeoczyliście europejski pierwowzór, lepiej natychmiast nadróbcie zaległości. Tym razem niekoniecznie dlatego, że
Otwórz oczy musi Wam się bardziej spodobać (remake Camerona Crowe’a mimo wszystko stawia na nieco inną, także ciekawą wizję, polepszając choćby kwestie techniczne, zaś Amenabar funkcjonuje tam także jako scenarzysta). Po prostu jest to bardziej surowa wersja historii o człowieku, którego wystawne życie uległo totalnemu przewartościowaniu. W głównej roli zobaczymy świetnego Eduardo Noriegę, zaś jego ukochaną gra niezmiennie Penelope Cruz. Świetna, nieoczywista historia z szokującym zakończeniem. (AB)
6. Lulu na moście (1998), reż. Paul Auster
Romantyczna i pełna tajemnic historia muzyka, który wraca do zdrowia po tym, jak został ranny w strzelaninie. Poznaje piękną kobietę, a wokół niego zaczynają się dziać dziwne rzeczy... Opowieść przedstawiona w
Lulu na moście wciąga i fascynuje, a końcówka jest jedną z bardziej szokujących, jakie do tej pory widziałam. Obowiązkowa pozycja w naszym zestawieniu najbardziej zaskakujących zakończeń filmowych! (AB)
Kadr z filmu Lulu na moście
5. Dom w głębi lasu (2012), reż. Drew Goddard
To jeden z tych filmów, który baaaardzo wyrolował widzów. Sprzedawany był jako rasowy horror, a okazał się wyborną czarną komedią czerpiącą garściami z dokonań największych twórców filmów grozy w historii. Zaczyna się niczym tandetny horrorek z cyklu "grupka archetypowych bohaterów trafia do opuszczonej, na milion procent nawiedzonej chatki". Rzecz w tym, że film ma drugie, trzecie, czwarte, a nawet dziesiąte popkulturalne dno i najwięcej przyjemności będą z niego czerpać widzowie, który na filmach grozy zjedli zęby. To rewelacyjny i bardzo samoświadomy film, niestety niezrozumiany przez większość widzów w naszym kraju. Ja bawiłem się wybornie i serdecznie polecam! (DS)
Fot. Kadr z filmu Dom w głębi lasu
4. Inni (2001), reż. Alejandro Amenábar
Anglojęzyczny film hiszpańskiego reżysera . Świetna rola
Nicole Kidman, która wiecznie żyje w półmroku przez chorobę dzieci. Psychologiczna gra, trochę szaleństwa, wszystko w pięknej oprawie wizualnej i muzycznej. Historia zaledwie kilku aktorów, na terenie jednego domu, którą dobrze jest obejrzeć kilka razy. Końcówka nie do zapomnienia. (AB)
3. Gra (1997), reż. David Fincher
Michael Douglas i Sean Penn w wybornym thrillerze, w którym już od samego początku nie wiadomo o co dokładnie toczy się tytułowa gra. Główny bohater, Nicholas Van Orton, w dniu swoich 48 urodzin zostaje wciągnięty w tajemniczą zabawę, która nabiera coraz bardziej morderczych kształtów. Nie ma od niej ucieczki, sfrustrowany mężczyzna musi ją po prostu ukończyć, albo pożegna się z życiem. Doskonale pamiętam jakie wrażenie wywarł na mnie finał całej rozgrywki, pokazując, że dreszczowce można "ugryźć" z zupełnie innej strony. (DS)
2. Siedem (1995), reż. David Fincher
Kto jak kto, ale David Fincher zna się na swojej robocie i potrafi zaserwować takie zakończenie, że widz jeszcze długo po seansie nie może się otrząsnąć.
Siedem to historia o poszukiwaniach mordercy, który odwołuje się w swoich zbrodniach do biblijnych 7 grzechów głównych. Gdyby film był schematem, otrzymalibyśmy piękne zakończenie, w którym detektywi łapią bezproblemowo zabójcę i wszyscy będą żyli długo i szczęśliwie. Tak tutaj nie będzie, a finał
Siedem przypomina emocjonalny horror... (KS)
1. Szósty zmysł (1999), reż. M. Night Shyamalan
Malcolm długo dochodzi do siebie po wypadku, a kiedy staje na własnych nogach zauważa, że jego życie boleśnie się zmieniło. Żona traktuje go jak powietrze, wieczorami płacze oglądając wideo z ich wesela, zasypia sama, a czasem widuje się z kimś trzecim. Od małżeńskich kłopotów Malcolm ucieka w pracę. Trafia do niego nowy pacjent, zamknięty w sobie, szukający schronienia w kościele ośmioletni Cole Sear. Cole wyjawia mu swój sekret: widzi wokół siebie duchy umarłych. Zakończenie dla wielu widzów było ogromnym zaskoczeniem... (MC)
Fot. Kadr z filmu Szósty zmysł
Ranking przygotowali:
Katarzyna Skrzynecka
Agnieszka Bar
Mateusz Chrzczonowski
Dominik Stankiewicz
Ilustracja wprowadzenia: kadr z filmu Siedem