the old guard background Advertisement

Poznaliśmy laureatów 31. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

W sobotę 17 października 2015 roku w Multikinie Złote Tarasy ogłoszono werdykty jury konkursowych i wręczono nagrody laureatom 31. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Dzisiaj, ostatniego dnia festiwalu, odbędą się pokazy nagrodzonych filmów. Oto zwycięzcy oraz krótkie uzasadnienia jury.

WFF zwycięzcy Neonowy byk Potwór o tysiącu głów

KONKURS MIĘDZYNARODOWY

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie:Elena Fanailova(Rosja), Uljana Kim(Litwa), Sławomir Fabicki(Polska), Martti Helde(Estonia), Pavle Vučković(Serbia) przyznało następujące nagrody:

Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film NEONOWY BYK, w reżyserii Gabriela Mascaro. 

Jury uzasadniło nagrodę następująco:

Nagrodę otrzymuje piękny, szczery film za jego zapadające głęboko w pamięć obrazy i uniwersalne przesłanie oraz za przesuwanie granic dotyczących stereotypów płciowych przy jednoczesnym nawiązywaniu do wciąż żywych archetypów.

Nagrodę za Najlepszą Reżyserięotrzymał Rodrigo Plá, za film POTWÓR O TYSIĄCU GŁÓW

Uzasadnienie:

Za mocne, i sugestywne obrazy, które porywają widza w podróż poza przestrzeń ukazaną w kadrze. Reżyser z wyczuciem posługuje sie dźwiękiem i precyzyjnie wykorzystuje środki wizualne, które składają się na opowieść i przesłanie dzieła. To nagroda za potraktowanie filmu jako złożonego dzieła sztuki.

Specjalną Nagrodę JuryotrzymałaJana Raluyza rolę w filmiePOTWÓR O TYSIĄCU GŁÓW

Uzasadnienie:

Nagroda za wybitną, odważną kreację aktorską. Za rolę, która przedstawia bohatera o tysiącu twarzach. Za szczerość, głębię i intensywność, dzięki którym film jest jedyny w swoim rodzaju.

WFF nagroda Jana Rauly Potwór o tysiącu głów e1445174801558

W Plebiscycie Publiczności 31. WFF,odbywającym się po raz dwudziesty dziewiąty, zwyciężyły następujące filmy:

w kategorii filmów fabularnych
Pokój / Room, reż. Lenny Abrahamson (Irlandia / Kanada)

w kategorii filmów dokumentalnych
Autyzm i miłość/ Autism in Love, reż. Matt Fuller (USA)

w kategorii filmów krótkometrażowych
Dzień babci / Grandma’s Day, reż. Miłosz Sakowski (Polska)

w kategorii filmów dla dzieci
Syn Winnetou / Winnetou’s Son / Winnetous Sohn,reż. André Erkau (Niemcy)

KONKURS 1-2

Jury w składzie:Katarzyna Jungowska(Polska),Zornitsa Sophia(Bułgaria),Elad Keidan(Izrael) przyznało nagrodę dlaZwycięzcy Konkursu 1-2 filmowi:

WRÓBLE  wreżyserii Rúnara Rúnarssona

Za mistrzowsko i poetycko nakręconą wędrówkę antybohatera, która prowadzi do niezapomnianego, głęboko humanistycznego zakończenia.

oraz

Wyróżnieniefilmowi:ZATRZYMAĆ w reżyserii Guillaume’a Seneza

Za wiarygodne sportretowanie konsekwencji złych decyzji wynikających z naiwności zarówno nastolatków, jak i dorosłych.

KONKURS WOLNY DUCH

Jury w składzie:Bodo Kox(Polska),Bence Miklauzic(Węgry),Andreas Ströhl(Niemcy) przyznało Nagrodę Wolny Duchfilmowi:

KOZA, w reżyserii Ivana Ostrochovský’ego.

Według jury:

Koza to film o genialnie wyważonych środkach wyrazu. Opowiada trudną historię w sposób niezwykle lekki i sprawny, i pełen humoru.

KONKURS DOKUMENTALNY

Jury w składzie: Karolina Bielawska (Polska), Dorota Lech (Kanada), Bettina Wilhelm (Niemcy) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi:

MIGOTANIE PRAWDYw reżyserii Pietra Brettkelly

Film opowiada o rekonstrukcji Afgańskiego archiwum filmowego ukazując odważne starania by odkryć a następnie odrestaurować niewidziany do tej pory materiał filmowy wielu afgańskich reżyserów. Wysoka wartość artystyczna  oraz  uczciwość filmu gruntowanie zaimponowała Jury. Odwaga i determinacja dyrektora Afgańskiego Instytutu Filmowego oraz jego kolegów pasjonatów kina/kinofilów, którzy walczą o ocalenie kulturalnego dziedzictwa swojego, będącego w stanie wojny, kraju jest wspaniała. Ich wysiłki oznaczają ryzykowanie życia by dzięki sile ruchomego obrazu uratować tożsamość kraju oraz przywrócić piękno kultury jako dar poza zwykłym przetrwaniem.

KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury w składzie:Zuxin Hou(Chiny),Paulina Skibińska(Polska),Matúš Vizár(Słowacja) przyznało następujące nagrody:

– Najlepszy Film Krótkometrażowy,który otrzymuje Short Grand Prix – LOKATORKI w reżyserii Klary Kochańskiej


Za wysoki poziom reżyserii oraz pokaz umiejętności aktorskich. To dopracowany film, który utrzymuje uwagę publiczności od początku do końca.

– Najlepszy Animowany Film KrótkometrażowyWYPRAWA DO MIASTA ELE  wreżyserii Wenyu Li

Za pomocą prostej historii z ironicznym zwrotem akcji, autorowi udało się pokazać uniwersalne zjawisko.

– Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – POŻEGNANIE w reżyserii Yordana Petkova i Eddy’ego Schwartza 

Zabawna komedia opierająca się na dobrej strukturze scenariusza i głębokim zrozumieniu bohaterów.

– Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – LIBAN WYGRYWA PUCHAR ŚWIATA reżyseria Tony ElKhoury & Anthony Lappé

Autorzy filmu wprowadzili zasady Hipotezy Kontaktu w życie, odnajdując wspólną pasję głównych bohaterów, którzy w przeszłości byli wrogami. Za odkrycie prostej i efektywnej metody ukazania osobistego katharsis dwóch bohaterów z trudną przeszłością.

Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Barbara Giza(Polska), Aleksander Huser(Norwegia),Ohad Landesman(Izrael) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film:

KRAJ PRZODKÓW, reżyseria Senem Tüzen 

Nagroda zostaje przyznana skłaniającemu do namysłu filmowi, który minimalistycznym językiem przedstawia złożoną sytuację kobiety usiłującej odnaleźć swoje miejsce pomiędzy tradycją a współczesnością.

Nagroda JURY EKUMENICZNEGO

Jury w składzie:Bernadette Meier(Szwajcaria),Jacques Champeaux(Francja), Michał Legan(Polska) przyznało nagrodę filmowi IDOL Z ULICY, reżyseria Hany Abu-Assad

Film podkreśla ważność podstawowych wartości w codziennym życiu: relacji rodzinnych i przyjaźni. Film zawiera przesłanie o godności każdego człowieka, mówi o nadziei i pokazuje normalne życie w świecie desperacji i ruin. Marzenia dzieci warte są starań a siła ich woli i pewności siebie może sprawić, że dzieją się rzeczy, w które trudno uwierzyć. Słuchając młodego piosenkarza oddajemy także – w metaforyczny sposób – głos wszystkim Palestyńczykom.

Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie:Defne Gürsoy(Turcja),Latika  Padgaonkar(Indie),Paulina Kwiatkowska(Polska) przyznało nagrodę dlanajlepszego filmu azjatyckiegow programie WFF, którą otrzymał film: KRAJ PRZODKÓW, reżyseriaSenem Tüzen 

Za misternie zrealizowany debiut filmowy łączący treściwy scenariusz z mocnymi obrazami ukazującymi napięcia zarówno między bohaterami, jak i wewnątrz nich.

Źródło: wff.pl

Redaktor

Kinonarkoman. Fan J. Chastain, M. Wasikowskiej i kina azjatyckiego (w szczególności południowokoreańskiego). W wolnych chwilach ogląda piłkę nożną i udaje, że prowadzi bloga. Kontakt: k.stawinski@moviesroom.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?