Wspaniała informacja z Cannes dla polskiego kina! Rodzima produkcja Zimna wojna wyjeżdża z Lazurowego Wybrzeża z prestiżową nagrodą. Paweł Pawlikowski został wyróżniony jako najlepszy reżyser 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego.
Polski film pokazany został podczas czwartego dnia wydarzenia i zebrał fenomenalne recenzje w międzynarodowej prasie. W tej chwili Zimna wojna ma 100% pozytywnych recenzji na portalu RottenTomatoes. Nasza recenzja filmu tutaj. Polska premiera już 8 czerwca.
Pawlikowski odbierając nagrodę dedykował ją zmarłemu w ubiegłym roku pisarzowi i scenarzyście Januszowi Głowackiemu. Pomógł on reżyserowi Zimnej wojny w stworzeniu scenariusza do swojego filmu.
Jury pod przewodnictwem Cate Blanchett miało naprawdę trudne zadanie w rozdaniu nagród, bo ilość doskonałych produkcji w drugim tygodniu imprezy przyprawiała o zawrót głowy. Wybrano film wyjątkowy, mistrza japońskiego kina - Hirokazu Koreedy. O Manbiki Kazoku (Shoplifters) pisaliśmy, że jest to "ujmująca historia doskonale pokazuje w jaki sposób relacje między ludźmi czasami ważniejsze są niż więzi krwi".
Hirokazu Kore-Eda odbiera Złotą Palmę od przewodniczącej Jury Cate Blanchett / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Druga w hierarchii nagroda trafiła dość niespodziewanie do Spike'a Lee za polityczny komediodramat
BlacKkKlansman, w której afroamerykański policjant podszywa się pod białego i staje się członkiem Ku Klux Klanu. Produkcja ma piękne kolory i świetne kostiumy, styl epoki oddaje doskonale. Ale Lee ma problemy z delikatną metaforą i wali nimi po głowie trochę zbyt często. Film to jednak ważny, zważywszy że palące problemy Ameryki ciągle pozostają nierozwiązane
Nagrodę Jury otrzymała
Nadine Labaki za doskonale przyjęty, wzruszający, ale nie sentymentalny obraz o dzieciach żyjących w slumsach Bejrutu - Capharnaüm. Nie zabrakło również wyróżnienia dla mistrza francuskiego kina - Jean-Luca Godarda, którego Le livre d’image (Image Book) należało do najtrudniejszych propozycji selekcji festiwalu. Osiemdziesięcioletni reżyser nie przybył do Cannes, a podczas konferencji prasowej rozmawiał z dziennikarzami za pomocą aplikacji FaceTime.
Samal Yeslyamova ze Złotą Palmą za rolę w filmie Ayka / fot. Dominique Charriau/Getty Images
Nagroda aktorska dla Marcello Fonte za rolę w jednym z najlepszych filmów festiwalu - Dogman - była formalnością. Dużą niespodzianką jest kobiece wyróżnienie: Samal Yeslyamova to nazwisko raczej mało znane w świecie filmu, a jej poprzednią rolą była występ u tego samego reżysera - Tulpan. Ayka to kolejny polski akcent wśród laureatów festiwalu w Cannes. Koproducentem obrazu jest Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Laur za scenariusz, podobnie jak w poprzednim roku, przypadł dwóm osobom. Zaszczyt podzielili Alice Rohrwacher za Lazzaro Felice i Nader Saeivar za 3 Faces.
LISTA ZWYCIĘZCÓW 71. Festiwalu Filmowego w Cannes
Konkurs główny:
- Złota Palma - Palme D'or: Manbiki Kazoku (Shoplifters) w reżyserii Hirokazu Koreedy
- Grand Prix: BlacKkKlansman w reżyserii Spike'a Lee
- Nagroda Jury: Capharnaüm w reżyserii Nadine Labaki
- Specjalna Złota Palma: Le livre d’image (Image Book) w reżyserii Jean-Luca Godarda
- Najlepszy aktor: Marcello Fonte w filmie Dogman, reżyseria Matteo Garrone
- Najlepszy reżyser: Paweł Pawlikowski, Zimna Wojna
- Najlepszy scenariusz: dwie równoważne nagrody: Alice Rohrwacher za Lazzaro Felice i Nader Saeivar za 3 Faces
- Najlepsza aktorka: Samal Yeslyamova - Ayka, reżyseria Sergei Dvortsevoy
- Camera D’or (Złota Kamera Za Najlepszy Debiut Pełnometrażowy): Girl, reżyseria Lukas Dhont
Konkurs filmów krótkometrażowych:
- Złota Palma: All These Creatures w reżyserii Charlesa Williamsa
- Specjalne Wyróżnienie Jury: Yan Bian Shao Nian (On The Border) w reżyserii Wei Shujuna
Konkurs Un Certain Regard
- Nagroda główna: Gräns (Border), reżyseria Ali Abbasi
- Najlepszy scenariusz: Sofia, reżyseria Meryem Benm’Barek
- Najlepszy aktor/aktorka: Victor Polster w filmie Girl, reżyseria Lukas Dhont
- Najlepszy reżyser: Sergei Łoźnica za Donbass
- Nagroda Specjalna Jury: Chuva e cantoria na aldeia dos mortos (The Dead And The Others), reżyseria João Salaviza i Renée Nader Messora
Zobacz pozostałe artykuły z 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe / Anne-Christine Poujoulat/AFP
Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".