Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

Kino Świat

Startuje 18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków. Filmowe wejście smoka już 13 listopada

Autor: Mateusz Chrzczonowski
12 listopada 2024
Startuje 18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków. Filmowe wejście smoka już 13 listopada

Tegoroczna odsłona pod patronatem Drewnianego Smoka to wyjątkowa szansa na wejście w różnorodną tkankę azjatyckich kultur poprzez filmy, które z jednej strony prowadzą dialog z otaczającym nas światem, a z drugiej oferują od niego wytchnienie. Festiwal rozpocznie się 13 listopada w warszawskich kinach – Muranowie i Kinotece – i potrwa do 20 listopada. Filmy w odsłonie online oglądać będzie można do 1 grudnia.

18. Pięć Smaków to sześć starannie przygotowanych sekcji pokazujących filmy – zarówno współczesne, jak i klasyczne. Tegoroczną edycję sygnuje wejście smoka – oferujące wyrazisty przekrój przez azjatyckie kinematografie i łączące wysokiej jakości rozrywkę z kinem zaangażowanym w społeczny dialog. To program zapraszający do spojrzenia, jak poprzez kino można rozładowywać napięcia społeczne, ale też dekonstruować stereotypy wokół wyobrażeń o Azji.

Filmowy portret Tokio

W tym roku publiczność odwiedzi Tokio, które oczaruje ją swoimi historiami, jakie ukryły się w zakamarkach tej różnorodnej metropolii na przestrzeni ostatnich sześciu dekad. Będziemy słuchać tokijskiego popu, uczestniczyć w protestach, lub spacerować po podmiejskich obszarach. Tokio przyjdzie nam poznawać z perspektywy dmuchanej lalki, która okaże się nietypową przewodniczką po życiu charakternych Tokijczyków, osamotnionych i pogubionych, jak w filmie Hirokazu Koreedy, “Dmuchana lala”. Z kolei komedia “Tokyo Pop” pokaże nam, że w Tokio bardzo łatwo się zgubić, ale też pięknie odnaleźć na nowo - podkreśla Łukasz Mańkowski, kurator sekcji Tokijskie Opowieści.

Dmuchana lala (Air Doll, reż. Hirokazu Koreeda, Japonia 2009)

Portret: Stanley Kwan

Stanley Kwan to jeden z najważniejszych hongkońskich twórców, nadal zupełnie w Polsce nieznany. Na Pięciu Smakach widzowie obejrzą pięć jego najważniejszych filmów oraz dwa przez niego wyprodukowane w ostatnich latach. Kwan nigdy nie był zainteresowany kinem gatunkowym, nie kręcił filmów akcji, gdy w połowie lat 80. ulice Hongkongu były jednym wielkim planem filmowym. Skupiał się za to na relacjach międzyludzkich, opowiadał historie głównie o kobietach, znajdujących się w krytycznych momentach życia. Od “Kobiet” - zadziwiająco dojrzałego debiutu, portretującego bohaterkę z godnością mierzącą się z potężnym kryzysem w życiu osobistym, po “Lan Yu”, historię niespokojnej miłości dwóch mężczyzn z gwałtownie modernizującym się Pekinem w tle, sekcja ta pozwoli widzom Festiwalu poznać twórczość wybitnego filmowego humanisty. W programie sekcji znalazły się tytuły: “Kobiety”, “Miłość na straty”, “Rouge”, “Aktorka”, “Lan You”, “Życzę Ci dobrze”, “Pożyczony czas”. 

Pożyczony czas (Borrowed Time, reż, Choy Ji, Chiny, Hongkong, 2023)

Zobacz również: Bracia – recenzja filmu. Nie tylko więzy krwi | 17. AFF Pięć Smaków

Najlepsze kino komercyjne z Azji

Asian Cinerama to, jak co roku, przegląd najlepszego azjatyckiego kina komercyjnego z ostatniego sezonu. To filmy, które gromadziły tłumy na seansach w Seulu, Tokio czy w Bangkoku - pełne wzruszeń, wielkich emocji i oszałamiającej akcji. Pokazy na Pięciu Smakach będą jedyną okazją, aby zobaczyć te filmy w Polsce. Dlaczego warto? Bo kino azjatyckie stanowi znakomitą odtrutkę na, pogrążoną w kreatywnym kryzysie, rozrywkę mainstreamową i oferuje przeżycia nigdzie indziej obecnie niedostępne. Np. “Szczwany lis” to piękna historia o dojrzewaniu i wartościach przekazywanych przez starsze pokolenie. Dla odmiany “Zmierzch wojowników: za murami” to pełen energii film sztuk walki, które przypomina czemu Hongkong był niegdyś stolicą kina akcji. Imponują nie tylko sekwencje walk, ale także scenograficzne odwzorowanie dawnego Hongkongu - chropowatego, niebezpiecznego, wciągającego - mówi Marcin Krasnowolski, współorganizator festiwalu.

Alienoid 2 (Alienoid: The Return to the Future, reż. Choi Dong-hoon, Korea Południowa, 2024)

Wrażliwość środowiskowa

W dobie rosnącego niepokoju wokół dobrostanu naszej planety sekcja Focus: Środowisko prezentuje niekonwencjonalne fabuły, kino zarówno eksperymentalne, jak i gatunkowe – np. środowiskowe kino zemsty, jak “Legenda syreny”. Nic lepiej nie staje w kontrze do strachu, jak rozbrajający śmiech – jak w koreańskiej komedii “Zabójczy romans” – ale rozładowania napięcia będziemy szukać także w historiach afirmujących obecność przyrody. To sekcja, która pokazuje, że to samej naturze trzeba czasem oddać głos aby odtworzyć złożony charakter jej obecności – przepięknie pokazuje to indonezyjski “Monizm”, portret wulkanu Merapi, w którym kierunek inscenizacji w filmie podpowiadały duchy z samego Merapi, kontaktujące się poprzez medium. 

Wybrane do sekcji fabuły odsłaniają nie tyle sam obraz natury, ile charakter ludzkiej relacji z naturalnym środowiskiem. Focus: Środowisko to sekcja filmów środowiskowo zaangażowanych, ale podejmujących temat w sposób daleki od schematów dominujących w dyskursie ekologicznym.

The Host. Potwór (The Host, reż. Bong Joon-ho, Korea Południowa, 2006)

Odrestaurowana klasyka

Trudno jest mi wyobrazić sobie współczesny festiwal bez programu klasyki. Retrospektywy na stałe znalazły swoje miejsce w pięciosmakowej selekcji, a popularność filmów Wong Kar Waia czy Edwarda Yanga potwierdziła potrzebę doświadczania kina z przeszłości. W tym roku tej klasyki kina mamy jeszcze więcej – poza portretem Stanleya Kwana, zdecydowaliśmy się dodać stały program Odrestaurowanej klasyki, a w każdej z sekcji tematycznych znalazło się wiele zapomnianych lub nieoczywistych tytułów (np. z lat 80.), otrzymujących we współczesnym kontekście nowe, atrakcyjne odczytanie. Azjatycka klasyka to absolutne must-see – potwierdzenie eksplozji kreatywności, jaka w kinie Azji obecna była od dawna, ale przez dekady nie odnalazła swojej drogi do europejskiej widowni. Część z tych filmów – jak “Shanghai Blues” – była w ogóle przez lata niedostępna; tegoroczne pokazy klasyki to szansa na przywrócenie zapomnianych arcydzieł do ponownego obiegu - zapewnia Łukasz Mańkowski.

Shanghai Blues (Shanghai Blues, reż. Hark Tsui, Hong Kong, 1984)

Kino wyczulone społecznie

Nowe Kino Azji to sekcja konkursowa festiwalu, w której pokazywane są najciekawsze obecnie nowe głosy w kinie azjatyckim. Prezentowane w niej filmy tworzą zaskakującą mozaikę spojrzeń na kontynent i jego mieszkańców i w twórczy sposób konfrontują się ze współczesnymi wyzwaniami, z jakimi mierzą się azjatyckie społeczeństwa. Nowe Kino Azji to przekrojowe spojrzenie na twórców, którzy poszukują, ale i zapraszają – do dialogu z wyobrażeniami wokół współczesnej Azji. Tegoroczna selekcja sekcji konkursowej potwierdza, że współczesna kinematografia jest żywym organizmem, wciąż mającym się znakomicie. Od mocno chropowatego, rozgrywającego się wśród migrantów zarobkowych na Tajwanie “Kundla”, po “Świt pełen żalu”, intymną historię, rozgrywającą się na tajskiej prowincji, z psem o imieniu Rambo w jednej z głównych ról  - ta sekcja ma wiele do zaoferowania.

Rok bez znaczenia (A Year of No Significance, reż. Kelvin Tong, Singapur, 2023)

Zobacz również: 15. American Film Festival: O, Kanado! - recenzja filmu. Nic nie może wiecznie trwać

Tematyczne wieczory, debaty i dyskusje

Obok różnorodnego i treściwego programu, tegoroczna edycja przepełniona będzie spotkaniami z gośćmi i wydarzeniami specjalnymi. Powrócą tematyczne wieczory filmowe z kulinarnym akcentem – Tokyo Night i Korean Night, które wprowadzą widownię w wyjątkowy klimat. Podczas festiwalu odbędzie się też dyskusja poświęcona kultowej “Żałobnej paradzie róż”, debata z Tajfunami wokół literackiego obrazu Tokio, czy dyskusja o kulinarnej mapie Tokio z Marcinem Wojtasikiem, założycielem Yatta Ramen i autorem książki “Podróż przez krainę ramenu”. Po pełnych wrażeniach seansach zapraszamy do klubu festiwalowego – Amondo.

Daty i miejsca festiwalu

18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków
13-20 listopada / Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka
(klub festiwalowy: AMONDO)
13 listopada – 1 grudnia, online

Ceny pojedynczych biletów na seanse kinowe:
Bilet normalny - 28 PLN
Bilet normalny dla seniorów - 25 PLN
Bilet zniżkowy (na seanse przed 17:00 w dni powszednie) - 22 PLN
Bilet zniżkowy dla seniorów (na seanse przed 17 w dni powszednie) - 20 PLN
Bilet na otwarcie - 35 PLN

Pojedynczy dostęp online: 22 PLN

Karnet Pięć Smaków Kino+Online, w cenie 380 PLN (420 PLN z torbą festiwalową)  – umożliwia wstęp na wszystkie projekcje filmowe (za wyjątkiem uroczystego otwarcia) podczas festiwalu w kinach oraz dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba dostępnych karnetów jest ograniczona. W programie znajdzie się co najmniej 40 filmów pełnometrażowych.

Karnet Pięć Smaków Online, w cenie 200 PLN – umożliwia dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba karnetów online jest nielimitowana i będą dostępne w sprzedaży także w trakcie trwania festiwalu. Online dostępnych będzie co najmniej 30 filmów z programu festiwalu.

Sprzedaż karnetów biletów i dostępów vod na stronie piecsmakow.pl.

Źródło i ilustracja wprowadzająca: materiały prasowe

Chcesz nas wesprzeć i być na bieżąco? Obserwuj Movies Room w google news!

Gra więcej, niż powinien. Od czasu do czasu obejrzy jakiś film, ale częściej sięgnie po serial w domowym zaciszu. Niepoprawny fanatyk wszystkiego, co pochodzi z Kraju Kwitnącej Wiśni. | [email protected]

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.