O AMA Film Academy – szkole filmowej w Krakowie rozmawiamy z jej wice dyrektorem!

AMA Film Academy od 9 lat z powodzeniem zajmuje się kształceniem młodych filmowców. Jak wygląda nauka w AMA, kogo można spodziewać się w roli wykładowców i praktyków oraz przede wszystkim co nowego będzie się działo w AMA w roku akademickim 2019/2020 wszystkiego dowiecie się z naszego wywiadu.

P: Fotografia – pierwszy raz w AMA Film Academy dlaczego dopiero teraz ?

O fotografii jako odrębnym kierunku zaczęliśmy rozmawiać już ponad dwa lata temu. Można powiedzieć, że od kilku lat fotografia powoli przeciera sobie szlaki w naszej szkole. Zajęcia z fotografii zaczęły pojawiać się na różnych kierunkach (np operatorskim) z roku na rok ciesząc się coraz większym zainteresowaniem wśród studentów.

Do tej pory rozmowy o powstaniu odrębnego kierunku kończyły się na stwierdzeniu – nie mamy warunków technicznych, nie mamy kadry – nie chcemy robić czegoś na niskim poziomie byle jak i byle kim – nie damy rady.

P: Ale w tym roku wszystko zmieniło…

Bieżący rok jest dla szkoły wyjątkowy. Przede wszystkim udało się nam przenieść szkołę do znacznie większych i odpowiedniejszych dla działalności edukacyjnej pomieszczeń. Od marca 2019 roku AMA ma nową siedzibę, która daje nam znacznie więcej możliwości. W nowym obiekcie dysponujemy między innymi studiami zdjęciowymi i fotograficznymi , dwiema nowoczesnymi montażowniami filmowo – fotograficznymi, znacznie większą ilością sal wykładowych, jesteśmy w trakcie przygotowywania sali kinowej – śmiejemy się że AMA wyszła z podziemi (wcześniejsza siedziba szkoły mieściła się w przyziemiu) ale nadal jesteśmy związani z Zabłociem.

P: Czyli warunki przestały być problemem

Dokładnie, również kwestie związane ze sprzętem fotograficznym udało nam się rozwiązać. Oczywiście doposażanie będzie procesem ale początki już za nami. Nawiązaliśmy współpracę z firmą Canon która formalnie objęła patronatem kierunek Fotografia w AMA. Prawdę mówiąc z Canonem współpracujemy już od kilku lata ale od tego roku współpraca przyjęła charakter formalny.

P: A wykładowcy ?

Największa siłą AMA są wykładowcy. W każdej dziedzinie w jakiej uczymy wykładają u Nas najlepsi z najlepszych. W świecie filmu poruszamy się sprawnie i nie mamy problemu z pozyskaniem wykładowców. Natomiast fotografia była dla Nas zagadką. Wszystko zmieniło się wraz z pojawieniem się w naszej szkole Jacka Ury. Jacek uczy u Nas od dwóch lat i jest jednym z najlepiej ocenianych wykładowców. Pamiętam jak po zajęciach z Jackiem przyszli do mnie studenci i powiedzieli Pani Kasiu jeszcze nigdy nikt z nami nie rozmawiał tak o fotografii. Jacek tworzy sesje porterowe z typową dla siebie prowokacją i metaforą w narracji. Upodobał sobie pracę z ludźmi estrady i teatru. Ze swobodą odnajduje się w przestrzeni fotografii studyjnej. To właśnie do Jacka zwróciliśmy się z pytaniem czy pomoże nam w przygotowaniu kierunku. Jacek się zgodził i zaprosił do współpracy Borysa Makarego, z którym już po pierwszych minutach spotkania okazało się że mamy wspólny język. Dla Jacka i Borysa fotografia jest komentarzem dla świata w którym żyjemy, w ten sposób obrazują emocje i wrażliwość i tego chcą uczyć. Oczywiście na początku konieczne jest opanowanie techniki ale to kwestia czasu – najważniejsze jest żeby wiedzieć co poprzez fotografię, sztukę chce powiedzieć się światu.

P: Kadra na pozostałych kierunkach to również nazwiska z najwyższej pułki. Jak wyglądają prowadzone przez nich zajęcia ?

Wykładowcami są znani i praktykujący filmowcy. Wśród nich m.in. Xawery Żuławski, Piotr Wojtowicz, Jan Kidawa Błoński, Jarosław Żamojda, Cezary Grzesiuk, Jarosław Barzan, Magdalena Łazarkiewicz, Grażyna Błęcka-Kolska, Michał Fojcik, Bartek Bogacki

Zajęć z wykładowcami nie da się opisać w kilku słowach. Wszyscy są znanymi, szanowanymi w branży filmowcami zarówno na rynku polskim jak i zagranicznym. Charakteryzują ich silne i różnorodne temperamenty, które wpływają na sposób prowadzenia zajęć. Często ponadprzeciętny indywidualizm i specyfika działania sprawiają, że są tak dobrzy w swoim fachu. W związku z tym nasi wykładowcy mają dużą dowolność w prowadzeniu zajęć i warsztatów, które oczywiście są dostosowane do danego tematu, kierunku i poziomu zaawansowania. Zaangażowanie prowadzących i studentów sprawia, że zajęcia nie odbywają się nigdy według jednego, sztywnego schematu – każde zajęcia są inne i niepowtarzalne. Mają charakter seminaryjny i warsztatowy. Zależy nam aby prowadzący złapali dobry kontakt ze studentami i w ten sposób jak najefektywniej przekazali im swoją wiedzę – my staramy się zapewnić jak najlepsze zaplecze do tej pracy. Mają do dyspozycji profesjonalny, nowoczesny sprzęt, kamery, optyka, urządzenia stabilizujące, jazda kamer, krany kamerowe, kamery UHD: URSA, RED, ALEXA, Sony, Canon. Korzystają również z parku oświetleniowego lamp HMI, LED, Kino Flo i  żarowych.

P: Fotografia to nie jedyny nowy kierunek w AMA

Tak, w tym roku otwieramy również anglojęzyczny kierunek Filmmaking Basic Cours – to kierunek, który powstał na bazie naszego Kierunku Filmowego, który w takiej formie z powodzeniem prowadzimy już od pięciu lat. Wszystkie zajęcia będą prowadzone w języku angielskim co jest atrakcyjne dla osób spoza Polski (zebrała się nam już dosyć ciekawa grupa osób z różnych zakątków Świata: Ghany, Honk Kongu, Tbilisi, Mińska, czy Maroko) ale na kierunku oczywiście mogą i będą się uczyli również studenci z Polski.

W tym roku, podobnie jak w poprzednim, staramy się rozwijać naukę na kierunkach stacjonarnych: Aktorstwo, Realizację Dźwięku, Scenariopisarstwo, Reżyserię, i Operatorsko Oświetleniowy, Montaż i Color Grading oraz Organizację Produkcji Filmowej i Mediów. Są to kierunki, które mają na celu dać naszym uczniom solidne podstawy, umiejętności tak aby po zakończeniu nauki nie mieli większych problemów ze znalezieniem pracy w wymarzonym zawodzie.

Oczywiście w dalszym ciągu prowadzimy kierunki w trybie niestacjonarnym , które już od lat cieszą się dużym zainteresowaniem wśród kandydatów: operatorski, postprodukcja obrazu (specjalizacja montaż, color grading/VFX animacja 3D), reżyseria filmowa, aktorstwo filmowe, produkcja filmowa, scenariopisarstwo. Ofertę uzupełniają kierunki podyplomowe: reżyseria i operatorski. Naszą pełną ofertę można znaleźć na stronie AMA Film Academy.

P: Obserwując absolwentów szkoły, sądzisz, że są oni przygotowani do pracy w branży?

Na tym aby nasi absolwenci byli przygotowani do pracy w branży po szkole zależy nam najbardziej. Nowe kierunki stacjonarne, o których mowa powyżej są przede wszystkim ukierunkowane na zdobycie wiadomości i umiejętności pozwalających podjęcie pracy zawodowej. Poza tym wszystkim co dzieje się w szkole w ramach zajęć, bardzo mocno zachęcamy słuchaczy do udziału w różnego rodzaju konkursach i festiwalach. Im więcej realizujesz i praktykujesz tym lepiej. Każdy plan filmowy, kolejny projekt uczy czegoś nowego. Żeby zbudować naszym studentom jak największe pole możliwości do działania, inwestujemy w nowoczesny sprzęt filmowy. Przy szkole działa wypożyczalnia sprzętu filmowego, który służy zarówno do produkcji profesjonalnych, jak i do użytku naszych studentów i absolwentów. Lubimy i chcemy wspierać projekty młodych ludzi – w nich jest w końcu siła przyszłego polskiego kina. 

P: Co trzeba zrobić, aby stać się uczniem AMA?

Wszelkie informacje dotyczące zasad rekrutacji można znaleźć na naszej stronie internetowej: https://akademiamultiart.pl/rekrutacja/ Warto rekrutować aby dołączyć do nas, AMA Film Academy.

Redaktor naczelny

Założyciel i właściciel Movies Room. Z wykształcenia prawnik i certyfikowany mediator sądowy . Redaktor naczelny, grafik i account manager. Gustuje w kinie rozrywkowym jak i w filmach, po których psychikę trzeba zbierać z podłogi. Fan Batmana, Dartha Vadera, Geralta z Rivii i innych "bad-assów" popkultury.

Odpowiedzialny za koordynacje zespołu, public relations, marketing oraz publicystykę wszystkich działów.

Więcej informacji o
, ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?