Parasite filmem ćwierćwiecza! Kto jeszcze znalazł się na liście?
Autor: Mikołaj Lipkowski
29 czerwca 2025
New York Times ostatnio stworzył zestawienie 100 najlepszych filmów XXI wieku. Zebrano różne produkcje z ostatnich dwudziestu pięciu lat, a zwycięzca mógł być tylko jeden - Parasite. No i odziwo, obyło się bez kontrowersji.
Parasite Bonga Joon-ho zajął 1. miejsce w prestiżowym plebiscycie New York Timesa na 100 najlepszych filmów XXI wieku. To efekt szeroko zakrojonej ankiety wśród reżyserów, aktorów i innych twórców z branży. Na liście znalazły się zarówno tytuły arthouse’owe, jak i hollywoodzkie hity. W TOP10 nie zabrakło Lyncha, Miyazakiego czy Finchera.
Top 100 filmów od New York Times
Parasite (reż. Bong Joon-ho)
Mulholland Drive (David Lynch)
Aż poleje się krew (There Will Be Blood, Paul Thomas Anderson)
Spragnieni miłości (In the Mood for Love, Wong Kar-wai)
Moonlight (Barry Jenkins)
To nie jest kraj dla starych ludzi (No Country for Old Men, bracia Coen)
Zakochany bez pamięci (Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Michel Gondry)
Uciekaj! (Get Out, Jordan Peele)
Spirited Away: W krainie bogów (Hayao Miyazaki)
The Social Network (David Fincher)
Mad Max: Na drodze gniewu (Fury Road, George Miller)
Strefa interesów (The Zone of Interest, Jonathan Glazer)
Ludzkie dzieci (Children of Men, Alfonso Cuarón)
Bękarty wojny (Inglourious Basterds, Quentin Tarantino)
Miasto Boga (City of God, Fernando Meirelles)
Przyczajony tygrys, ukryty smok (Crouching Tiger, Hidden Dragon, Ang Lee)
Tajemnica Brokeback Mountain (Brokeback Mountain, Ang Lee)
I twoją matkę też (Y Tu Mamá También, Alfonso Cuarón)
Zodiak (Zodiac, David Fincher)
Wilk z Wall Street (The Wolf of Wall Street, Martin Scorsese)
Genialny klan (The Royal Tenenbaums, Wes Anderson)
Grand Budapest Hotel (Wes Anderson)
Boyhood (Richard Linklater)
Ona (Her, Spike Jonze)
Nić widmo (Phantom Thread, Paul Thomas Anderson)
Anatomia upadku (Anatomy of a Fall, Justine Triet)
Adaptacja (Adaptation, Spike Jonze)
Mroczny rycerz (The Dark Knight, Christopher Nolan)
Nowy początek (Arrival, Denis Villeneuve)
Między słowami (Lost in Translation, Sofia Coppola)
Infiltracja (The Departed, Martin Scorsese)
Druhny (Bridesmaids, Paul Feig)
Rozstanie (A Separation, Asghar Farhadi)
WALL·E (Andrew Stanton)
Prorok (Un prophète, Jacques Audiard)
Poważny człowiek (A Serious Man, bracia Coen)
Tamte dni, tamte noce (Call Me by Your Name, Luca Guadagnino)
Portret kobiety w ogniu (Portrait of a Lady on Fire, Céline Sciamma)
Lady Bird (Greta Gerwig)
Yi Yi (Edward Yang)
Amelia (Amélie, Jean-Pierre Jeunet)
Mistrz (The Master, Paul Thomas Anderson)
Oldboy (Park Chan-wook)
Pewnego razu… w Hollywood (Once Upon a Time in Hollywood, Quentin Tarantino)
Moneyball (Bennett Miller)
Roma (Alfonso Cuarón)
U progu sławy (Almost Famous, Cameron Crowe)
Życie na podsłuchu (The Lives of Others, Florian Henckel von Donnersmarck)
Przed zachodem słońca (Before Sunset, Richard Linklater)
Odlot (Up, Pete Docter)
Zniewolony. 12 Years a Slave (Steve McQueen)
Faworyta (The Favourite, Yorgos Lanthimos)
Borat (Larry Charles)
Labirynt fauna (Pan’s Labyrinth, Guillermo del Toro)
Incepcja (Inception, Christopher Nolan)
Lewy sercowy (Punch-Drunk Love, Paul Thomas Anderson)
Kierowca bez pracy, gospodyni bez domu, student bez kasy i dziewczyna bez perspektyw wspólnie stworzą perfekcyjny plan: jak w najkrótszym czasie stać się kimś i zająć miejsce bogaczy. W świecie, w którym liczy się tylko wydajność i sukces, przechytrzą system i zawalczą o siebie. Nawet, jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między tym, co jeszcze dozwolone, a tym, co absolutnie zabronione. Bong Joon-ho pokazuje, że prawie każdy marzy o lepszym życiu, awansie i szansie na sukces. Ale tylko niektórzy – dzięki nieposkromionej wyobraźni i braku skrupułów – są w stanie po to wszystko sięgnąć.
Geek i audiofil. Magister z dziennikarstwa. Naczelny fan X-Men i Elizabeth Olsen. Ogląda w kółko Marvela i stare filmy. Do tego dużo marudzi i słucha muzyki z lat 80.