Coraz więcej międzynarodowych reżyserów i producentów wybiera Polskę jako miejsce realizacji swoich projektów. W ostatnich latach w naszym kraju powstały takie produkcje jak Dziewczyna z igłą, Prawdziwy ból czy Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i węży, które potwierdzają rosnącą atrakcyjność Polski jako miejsca kręcenia filmów.
Kadr z filmu Dziewczyna z igłą; film kręcony w większości w Polsce
Za tym sukcesem stoi kilka kluczowych czynników:
Atrakcyjność Polski jako miejsca dla międzynarodowych produkcji filmowych to tylko jeden z aspektów jej rosnącej roli na arenie międzynarodowej. Polish Economic Forum (PEF) 2025, największa konferencja o Polsce organizowana poza jej granicami, będzie okazją do głębszego spojrzenia na potencjał gospodarczy naszego kraju w różnych sektorach, w tym w kulturze i przemyśle kreatywnym.
Motywem przewodnim tegorocznej edycji PEF będzie: Odblokowanie potencjału gospodarczego i politycznego Polski (org. The Next Chapter: Unlocking Poland’s Economic and Political Potential). Wydarzenie odbędzie się tradycyjnie w Londynie, w dniach 14-15 marca. Forum regularnie gromadzi ponad 500 uczestników, w tym studentów, przedsiębiorców, przedstawicieli rządu i ekspertów. Cel to oczywiście debata na temat przyszłości Polski w kontekście integracji europejskiej, innowacji i globalizacji rodzimych firm.
Polska od lat przyciąga międzynarodowe produkcje filmowe, które wykorzystują zarówno jej unikalne krajobrazy, jak i wysokiej klasy specjalistów z branży. W ostatnich latach nasz kraj stał się miejscem realizacji wielu prestiżowych projektów, co potwierdza jego rosnącą rolę w globalnym przemyśle filmowym.
Między innymi Steven Spielberg dostrzegł potencjał polskich miast podczas kręcenia filmu Most szpiegów (2015), (a wcześniej Listy Schindlera), thrillera szpiegowskiego osadzonego w czasach zimnej wojny. W filmie, opowiadającym o negocjacjach w sprawie wymiany więźniów między Stanami Zjednoczonymi a Związkiem Radzieckim, Wrocław posłużył jako realistyczna replika podzielonego Berlina lat 50. Zachowana architektura epoki komunistycznej pozwoliła na autentyczne odtworzenie atmosfery tamtych lat, a polskie ekipy filmowe odegrały kluczową rolę w realizacji tego prestiżowego projektu.
Jednym z najgłośniejszych przykładów jest wspomniana już wcześniej produkcja Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i węży. Informacje na temat procesu produkcyjnego w Polsce, a także wiele innych ciekawostek można znaleźć w jednym z naszych artykułów.
fot. kadr z filmu Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i węży; Wnętrze Hali Stulecia we Wrocławiu
Innym znaczącym przykładem jest Inland Empire (2006) Davida Lyncha – eksperymentalny thriller psychologiczny, który częściowo kręcono w Łodzi. Reżyser, znany z surrealistycznych obrazów i niepokojącej atmosfery swoich filmów, wykorzystał industrialny charakter miasta oraz wnętrza słynnej Szkoły Filmowej w Łodzi do stworzenia dusznego, onirycznego świata. Polska lokalizacja dodała produkcji surowego, tajemniczego klimatu, wpisującego się w charakterystyczny styl Lyncha.
Nie tylko filmy, ale i seriale dostrzegły potencjał Polski. Netflix wykorzystał polskie krajobrazy w Barbarzyńcach – historycznej serii o starożytnych germańskich plemionach walczących z Imperium Rzymskim. Malownicze lasy i dzikie tereny Polski doskonale oddały realia epoki i podkreśliły autentyczność produkcji. Również Apple TV+ zdecydowało się na Polskę przy realizacji Fundacji, adaptacji słynnej sagi science fiction Isaaca Asimova. Twórcy filmu docenili nowoczesną architekturę polskich budynków i ich potencjał do odtworzenia futurystycznych światów (między innymi Świątynię Opatrzności Bożej w Warszawie).
Polish Economic Forum to nie tylko przestrzeń do dyskusji o przyszłości polskiej gospodarki, ale także miejsce, gdzie rodzą się innowacyjne pomysły. Jednym z najważniejszych wydarzeń towarzyszących konferencji jest Ł.pitch Startup Challenge – flagowy konkurs dla startupów, który daje przedsiębiorcom szansę na zaprezentowanie swoich pomysłów przed czołowymi inwestorami i liderami biznesu.
W tegorocznej, VII.edycji Ł.pitch, uczestnicy powalczą o nagrodę główną w wysokości 3,000 funtów, a finaliści otrzymają także unikalną możliwość spotkania z jurorami i partnerami podczas ekskluzywnego lunchu. To niepowtarzalna okazja do zdobycia cennych kontaktów i praktycznych wskazówek od ekspertów branżowych.
📅 Termin zgłoszeń został wydłużony do 23 lutego – nie przegap szansy na udział! Finał konkursu odbędzie się 15 marca w Londynie, w ramach Polish Economic Forum.
🔗 Zgłoś się już teraz: https://forms.gle/v4PbBpSkqJvUv3NQ6
Dzięki rosnącemu zainteresowaniu Polską jako miejscem realizacji filmów oraz ciągłemu rozwojowi infrastruktury filmowej, nasz kraj może w kolejnych latach umocnić swoją pozycję na rynku międzynarodowym. Inwestycje w technologię, studia filmowe i promocję polskich lokacji za granicą mogą sprawić, że Polska stanie się kluczowym punktem na filmowej mapie Europy.
Czy w najbliższych latach zobaczymy jeszcze więcej wielkich produkcji realizowanych w Polsce? Wszystko wskazuje na to, że tak – a polska kinematografia może stać się jednym z istotnych elementów krajowej gospodarki i eksportu kulturowego. Warto śledzić dyskusje i inicjatywy podejmowane podczas Polish Economic Forum 2025, które mogą mieć wpływ na przyszłość polskiego przemysłu kreatywnego w globalnej skali.
Źródło: Variety.com - Marta Balaga / Ilustracja wprowadzenia: Kadry z filmów Prawdziwy ból i Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i węży
Absolwent szkoły muzycznej I stopnia. Miłośnik kina i szeroko rozumianej popkultury. Korespondent z Festiwalu Filmowego w Cannes. Były zawodnik footballu amerykańskiego, a także Mistrz Polski Juniorów w tej dyscyplinie.