Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

TOP 30: Najlepsze lokowanie produktów w filmach i serialach

Autor: Tomasz Rewers
9 marca 2016

Lokowanie produktów istnieje w kinie tak naprawdę od początku. Często nie dość, że widz o tym nie wie, to sami twórcy też – w końcu każdy przedmiot czy ubranie widoczne na ekranie ktoś wykonał, a więc jest to lokowanie, choć nie takie z definicji. O „product placement” mówimy kiedy cokolwiek, samochód, piwo, chipsy lub buty są pokazane w taki sposób, żeby widz widział, markę, model i tak dalej. Producenci lubią dokładać się do budżetu produkcji za pokazywanie ich wyrobów. Z reguły są one wtopione w film wystarczająco subtelnie, ale zdarzają się też przypadki bardzo irytujące, gdzie tego lokowania jest aż za dużo. Przykład? „Likwidator” i samochody Chevrolet. W tym rankingu pokażemy Wam trzydziestkę najlepszych ulokowań, które w jakiś sposób wyróżniają się na tle innych. Coś zareklamowanego z głową i na co przyjemnie popatrzeć, a przede wszystkim lepszego i ciekawszego od stojącego kartonu soku w każdym polskim serialu. Zapraszamy!

30. „Fight Club” – IKEA

Jeżeli chodzi o ostatnią pozycję na naszej liście, tam product placement jest dosyć przewrotny. Lokowany produkt ewidentnie należy do antybohaterów całego obrazu – uosabia bowiem pełen nihilizmu konsumpcjonistyczny styl życia – co nie zmienia tego, że… pojawia się w „Fight Club”, i to w dość istotnej scenie. A przecież w kontekście sprzedaży liczy się przede wszystkim to, żeby produkt został zapamiętany.

https://www.youtube.com/watch?v=DkVRL2po0Y8


29. „Człowiek ze stali” – wszystko, co się da

W kontekście tego filmu możemy z kolei śmiało mówić o największej ilości lokowanych produktów w historii. Ponad 100 firm zapłaciło łącznie około 160 milionów dolarów za umieszczenie swych produktów w pobliżu Supermana. Gillette, Chrysler, Nokia – to zaledwie czubek góry lodowej. Zatem o ile sama produkcja wzbudza niemal tak mieszane uczucia jak „Interstellar”, to pod względem ilości product placementu odnosi jednoznaczny, spektakularny sukces.

https://www.youtube.com/watch?v=iY56r2qj8f8


28. „Arrow” – Microsoft

W serialu stacji CW nie brakuje elektroniki różnej maści. W końcu nasz superheros nie ma supermocy – jednak pieniędzy mu nie brakuje. Wzorem swojego bardziej znanego kolegi w czarnym stroju nietoperza musi więc polegać na zdobyczach techniki. Firma Microsoft otrzymuje dzięki temu sposobność zareklamowania swojego produktu w sposób nader subtelny, dodając do „Arrowa” sprzęt swojej marki jako element konieczny.

https://www.youtube.com/watch?v=J0XzudP3mpM


27. „Punisher: Wizyta w pralni” – Jack Daniels

Kiedy używanie butelki z alkoholem jako improwizowanej maczugi nie tylko nie jest marnowaniem produktu i aktem wandalizmu, ale i może przynieść potencjalne zyski? Gdy robi to Punisher – najlepiej na głowach zbirów podczas czekania na upranie swoich rzeczy. Nic dodać, nic ująć.

https://www.youtube.com/watch?v=bWpK0wsnitc


26. „Superman II” – Marlboro

I oto mamy już drugi product placement z Człowiekiem ze stali w roli głównej – tym razem jednak cofniemy się nieco w czasie. Kontekst pozostaje jednak ten sam: Superman walczy z Zodem. To właśnie ten arcyłotr rzuca herosem w furgonetkę z logo Marlboro. Co by nie powiedzieć, może nie ulokowano tam tylu produktów, co w najnowszej inkarnacji Supermana, lecz na pewno wykonano robotę w sposób bardziej wysublimowany.

https://www.youtube.com/watch?v=vkfUUqowQjA


25. „Breaking Bad” – Guiness

Jeden z najlepszych seriali, jakie kiedykolwiek powstały, to wymarzone miejsce na ulokowanie produktu. Zwłaszcza, gdy robi się to z głową. A posadzenie dwóch głównych bohaterów „Breaking Bad” w niecodziennych strojach przed telewizorem i z butelkami znanego piwa ani nie razi niepotrzebnie w oczy, ani nie jest naciągane.


24. „Jessica Jones” – Jim Beam

Prawdopodobnie najlepszy serial na podstawie komiksu również posiada ulokowany produkt. Tytułowa protagonistka nie stroni od alkoholu – jest to więc idealna okazja na umieszczenie product placement, i to niemal za każdym razem, gdy panna Jones postanawia się napić czegoś mocniejszego. W ten właśnie sposób twórcy serii być może wytypowali ulubiony trunek dla fanów adaptacji Marvela.


23. „Jurassic Word” – Mercedes

W jednym z największych kinowych hitów ostatnich lat product placement jest prawdziwym bohaterem drugiego planu. Samochody słynnej niemieckiej marki po raz kolejny – po pojawieniu się w drugiej części jurajskiej serii – wkroczyły dumnie na ekrany. Ratują ludzi, ścigają się z dinozaurami, wspierając znajdujących się w opresji ludzi. I jak po takim filmie nie mieć ochoty co najmniej wybrać się do salonu Mercedesa?...

https://www.youtube.com/watch?v=rsSG7N7YVw8


22. „Stażyści” – Google

Tutaj sprawa jest jasna: film traktuje o ludziach, którzy poszukują pracy właśnie w firmie Google. Produkcję z Vincem Vaughnem i Owenem Wilsonem można w teorii nazwać jednym wielkim product placementem. I wydaje nam się, że chociażby za to powyższa pozycja ma pełne prawo znajdować się na naszej liście.

https://www.youtube.com/watch?v=d9HZ65opMqA


21. „Ja Robot” – Converse

Zareklamować dany produkt w filmie można w sposób bardzo wieloraki. Są jednak te subtelniejsze lokowania, a także te od razu walące nas po oczach. Product placement w ekranizacji dzieła Isaaca Asimova bez zbędnych ceregieli przypisać należy do tego drugiego rodzaju. Wcielający się w głównego bohatera Will Smith najpierw ostentacyjnie wyciąga z pudełka parę butów marki Converse, a w kolejnej scenie literalnie je przedstawia podczas któregoś z dialogów. Trzeba przyznać, że w tym przypadku obrano dość bezpośrednie podejście, w rzadko spotykany sposób wplatając reklamę rodem z telewizji do filmu science fiction.

https://www.youtube.com/watch?v=3HpIZrOH4zc

Zobacz również: Bruce Wayne niczym Dominic Toretto w najnowszym klipie z "Batman v Superman: Świt sprawiedliwości"- reklama Jeepa

20. "Iron Man" (2008) - Burger King/Audi 

Co robi Tony Stark po ucieczce z bazy terrorystów w pierwszej części serii? Prosi o cheeseburgera! Kiedy tłum dziennikarzy rzuca w bohatera gradem pytań, ten delektuje się kanapką z Burger Kinga! W produkcjach Marvela Iron Man upodobał sobie również markę Audi. Obie firmy wykorzystały wizerunek postaci również w swoich reklamach telewizyjnych.

https://www.youtube.com/watch?v=CVNX8pdYEiE


19. "Świat w płomieniach" - Air Jordan 4 Retro White/Varsity

Nie ma lepszej reklamy niż wypromowanie produktu przez samego prezydenta Stanów Zjednoczonych. W produkcji "Świat w płomieniach" prezydent Sawyer (Jamie Foxx) wybiera Jordany spośród wszystkich butów w swojej szafie i jak zobaczycie w poniższej scenie traktuje je z dużym szacunkiem!

https://www.youtube.com/watch?v=uD9XRzy0f7k


18. "Chappie" - Sony PlayStation 4

W filmie "Chappie" tytułowy bohater musi skonstruować najlepszy komputer na świecie by wdrożyć w życie swój plan przenoszenia umysłu do innego ciała. Do skonstruowania maszyny używa stosu konsol Sony PlayStation 4 połączonych ze sobą kablami.

https://www.youtube.com/watch?v=xwucaqeX_RY


17. Seria „Szybcy i wściekli” – Piwo Corona

Kolejny na liście jest ulubiony trunek Dominica Toretto, jednej z flagowych postaci samochodowej sagi. Trafiamy na niego kilka razy w różnych częściach, jednak najciekawszym momentem wydaje się być ten z pierwszych „Szybkich i wściekłych”, gdy Dom mówi do Briana (drugiej zresztą najważniejszej personie dotychczasowego cyklu): „możesz wziąć piwo, które tylko chcesz, byle była to Corona”. Kwestia ta jest zręczną parafrazą słów Henry’ego Forda – założyciela jednej z najsłynniejszych marek samochodowych: „możesz wybrać kolor, który tylko chcesz, byle był to czarny”.

https://www.youtube.com/watch?v=vecMBhOIA5g



16. Seria „Taxi” – Peugeot

Nie ma chyba żadnych wątpliwości, że niełatwo o lepszą reklamę danego samochodu od tej, którą mamy w serii Luca Bessona. Peugeot jest tam istnym superautem, który doścignie każdego zbiega, ucieknie z każdej obławy i przy okazji zrobi to nad wyraz efektownie. A biorąc jeszcze pod uwagę to, jak skutecznie bawi kolejnych widzów, był to strzał w dziesiątkę.

https://www.youtube.com/watch?v=kjay_sZLSj4


15. „Ugotowany” – Burger King

Na półmetku rankingu znajduje się jedna z ciekawszych pozycji filmów związanych z szeroko pojętymi kulinariami, wraz ze sceną w rzeczonym fast foodzie. Bradley Cooper jako Adam Jones zabiera tam Helene (w tej roli Sienna Miller), dość przewrotnie opowiadając jej o zaletach Burger Kinga. Można założyć, że niewiele osób po obejrzeniu „Ugotowanego” zapomni o tym fragmencie.


14. „E.T.” – Reeses

W naszym rankingu nie mogło oczywiście zabraknąć lokowania produktu w produkcji Stevena Spielberga. Ponadto nadmienić należy, iż jest to jedna z najmniej bolesnych zabiegów tego typu. Zajadający cukierki uroczy kosmita wkomponowuje się w całość obrazu znacznie lepiej niż wyskakujące bez ładu i składu kolejne reklamy.

https://www.youtube.com/watch?v=AfAzUAxWELU


13. „House of Cards” – Monument Valley

Bardzo miły epizodzik w życiu Franka Underwooda. W dodatku pozbawiony spoilerów, bo nie ma nic wspólnego z właściwą fabułą „House of Cards”. Oto jedna z ikonicznych dziś postaci w telewizji leży sobie na kanapie i gra w jedną z gier wideo z gatunku indie. I oczywiście można się zżymać, że to absolutnie nic nie wnosi do serialu, ale z drugiej strony mimo wszystko w pewien sposób ukazuje Underwooda poza swoją pracą i pomiędzy kolejnymi knowaniami. Tym sposobem gra o bardzo małej popularności stała się jedną z najlepiej sprzedających się aplikacji na telefony w historii, stając się tym samym pozycja kultową w sklepach google play i app store!


 

12.”World War Z” – Pepsi

Scena, gdzie główny bohater odgrywany przez Brada Pitta popija Pepsi, a potem idzie w stronę armii zombie, która omija go i biegnie tam, gdzie jest automat, w niejednej sali kinowej mogła wzbudzić napady śmiechu. Trzeba przyznać, że taki widok sam sobie przypomina bardziej reklamówkę ze znaną gwiazdą aniżeli kadr z wielkiej superprodukcji, a jednak wprowadzony w całość obrazu sprawdza się.

https://www.youtube.com/watch?v=ZNdYlLUjoe8


11. „Terminator" i „Terminator: Genisys” – Nike Air Force

Najnowsza część kultowego “Terminatora” raczej nie będzie wspominana przez kinomanów z nostalgią. I to nie tylko dlatego, że filmem był po prostu kiepskim, ale również przez wzgląd na fakt, iż w ogromnej mierze mieliśmy do czynienia z jednym wielkim nagromadzeniem topornych autoplagiatów nawiązań do poprzednich części. Nie dziwne zatem, że jedną z niewielu zapamiętanych dokładniej scen z filmu może być reklama butów Nike’a podczas ucieczki Reese’a od T-1000. Wprowadzenie produktu w trakcie dynamicznego pościgu jest chyba najlepszym – oryginalnym! – pomysłem w całym filmie, subtelnie nawiązującym do analogicznej sceny z "jedynki".

Zobacz również: Ant-Man i Hulk w nowej, niezwykle pomysłowej reklamie Coca-Coli!

10. Seria "James Bond"  - Omega/Aston Martin/BMW/Heineken/Sony Xperia

Od razu wiadomo, o co chodzi. Od samego początku agent 007 porusza się samochodami Aston Martin, natomiast BMW zaangażowało się w filmach z Piercem Brosnanem. I nie gryzie to w oczy pomimo tego, że Bond prawie zawsze siedzi za kierownicą wspomnianych aut. Można wręcz powiedzieć, że stały się one jego nieodłącznymi atrybutami. Również od czasów Brosnana James Bond nosi zegarki marki Omega. Każda część serii ma też różne mniejsze reklamy, na przykład samochody Ford lub piwo Heineken.

https://www.youtube.com/watch?v=oB5hzlDe10c


9. Seria "Powrót do przyszłości"  – DeLorean

Produktów można naliczyć kilka, m.in. Nike, Pepsi i Pizza Hut, ale kluczowy i najbardziej znany to DeLorean DMC. Profesor w jednej ze scen mówi, że jak przenosić się w czasie, to tylko stylowo. I trzeba mu przyznać rację – karoseria z efektownej polerowanej stali i podnoszone drzwi na każdym robiły wrażenie. Któż by nie chciał takim pojeździć? Auto można dziś umieścić w czołówce charakterystycznych pojazdów filmowych w historii.

https://www.youtube.com/watch?v=pLRk4xG-JCI


8. "Transformers" - Chevrolet Camaro

Cały koncern General Motors ma w filmach tej serii swoich przedstawicieli, ale to żółty Chevrolet Camaro jest najważniejszy. W "Transformers" z 2007 roku stary model zamienia się w błyszczący prototyp nowej generacji, na który potencjalni kupcy musieli czekać jeszcze dwa lata. Pokazanie auta na ekranie tylko wzmogło ich apetyt i nowe Camaro z miejsca stało się hitem sprzedażowym. Bumblebee jest bez wątpienia najjaśniejszym symbolem franczyzy Transformers.

https://www.youtube.com/watch?v=urHCYBOdNGg


7. "Top Gun" - Ray Ban/US Navy

Tom Cruise nosi w filmie skórzaną kurtkę, okulary przeciwsłoneczne, jeździ motocyklem i lata samolotami bojowymi. Po premierze i sukcesie "Top Gun" każdy młody facet chciał być jak on. Sprzedaż okularów Ray Ban Aviator wzrosła o 40% w 7 miesięcy, a liczba chętnych do rekrutacji w US Navy skoczyła aż o 500%. Żadna instytucja nie została jeszcze rozreklamowana z takim sukcesem. 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=fR2hajcuFEM


6. "Włoska robota" – Mini

Obojętnie, czy mówimy o oryginalnej wersji z 1969 roku, czy remake’u z 2003, w obu reklamuje się to samo – samochody Mini. Bohaterowie filmu używają ich do przewozu zrabowanych bogactw, uciekając przy tym przed policją i wykonując karkołomne manewry, co pokazuje, że na ekranie te autka są niezniszczalne. Podobno po filmie z roku 2003 sprzedaż tych samochodów wzrosła aż o 22% względem roku poprzedniego.

https://www.youtube.com/watch?v=RtWkewqIFDM


5. "Brudny Harry" - S&W Magnum

Clint Eastwood gra tutaj policyjnego twardziela, który lubi sobie czasami urozmaicić swoją pracę, na przykład puścić do jakiegoś oprycha groźną gadkę. Na początku filmu, trzymając na muszce przestępcę wypowiada swój słynny monolog dotyczący siły rażenia pistoletu Magnum 44. Oficjalnie nie było to lokowaniem produktu, ale popularność broni znacząco wzrosła i stała się od tamtej pory elementem popkultury.

https://www.youtube.com/watch?v=X0lvp7a7pmk


4. "Pulp fiction" - McDonald’s

Vince Vega i Jules Winnfield prowadzą w aucie dialog dotyczący tej sieci restauracji. Ale nie jest on typu „Big Mac jest przepyszny” – bohaterowie dyskutują m.in. o różnicach w nazewnictwie kanapek w USA i Europie. Kilkanaście sekund niezobowiązującej gadki, a wystarczyło by scena przeszła do historii.

https://www.youtube.com/watch?v=ab7eVVG3I8s


3. "Ryzykowny interes" – Porsche

Film ten rozpoczął karierę Toma Cruise’a i rozsławił na całym świecie okulary Ray Ban (drugi raz w "Top Gun"). Ale jest też inna rzecz, którą reklamuje. W jego pokoju wisi plakat Porsche, a ojciec trzyma w garażu model 928. Jako że rodzice wyjechali, oczywiste jest, że Joel (Cruise) musi zaszaleć, m.in. zamawiając panienkę i później uciekając przed jej alfonsem autem ojca. I na koniec tego pościgu, kiedy dzięki niemieckiej technologii Joel gubi faceta, wypowiada pewne zdanie, które jego przyjaciel natychmiast kwituje ripostą.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=128&v=8O8_FMhW9dY


2. "Cast Away - Poza światem" - FedEx/Wilson

FedEx “gra” tu siebie, więc nie ma w tym nic elektryzującego. Ważniejsza jest jednak piłka Wilson, „ożywiona” przez Toma Hanksa, który próbuje przeżyć na bezludnej wyspie. Piłka pełni rolę jego przyjaciela, z którym może pogadać, co czyni Wilsona bohaterem drugoplanowym.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-365iujWk8


1. "Logorama" – Wszystko, co możliwe

Ta krótkometrażówka jest jednym wielkim lokowaniem – całe otoczenie jest pokazane za pomocą logotypów i znaków towarowych, łącznie ponad dwa i pół tysiąca różnych marek. Niby taki banalny pomysł, a wyszło naprawdę dobre dzieło, które zdobyło Oscara. Fabuła wzięta jest ze starych klasyków kina akcji – dwóch policjantów (ludziki Michelin) próbuje schwytać czarny charakter… Ronalda McDonalda. Cały film zobaczycie poniżej:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=116&v=Z4Vp45NoZpk


 

Macie jeszcze jakieś typy? Podzielcie się nimi w komentarzach!

*Artykuł napisali: Tomasz Rewers, Adrian Makles i Szymon Góraj

Założyciel i właściciel Movies Room. Z wykształcenia prawnik i certyfikowany mediator sądowy. Najpopularniejszy polski influencer popkulturowy. Kocha filmy, od niedawna również sam je tworzy. . Gustuje w kinie rozrywkowym jak i w filmach, po których psychikę trzeba zbierać z podłogi. Znawca uniwersum Marvela oraz największy fan Batmana. . Odpowiedzialny za koordynacje zespołu, public relations oraz marketing. . Kontakt: [email protected]

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.