Za nami kolejny znakomity rok dla polskiego kina na Wyspach Brytyjskich. Tamtejsza Polonia chętnie i tłumnie odwiedzała sale projekcyjne, przyczyniając się do rekordowych w historii przychodów.
Największym zwycięzcą w kategorii filmów z Polski okazał się, podobnie jak w kraju, Kler Wojtka Smarzowskiego. Pokazywany w 238 kinach tytuł zarobił w sumie 1 milion 315 tys. funtów, pobijając dotychczasowego rekordzistę - Botoks - o prawie 300 tys. Do tej pory filmy Patryka Vegi były w brytyjskich kinach bezkonkurencyjne, bo osiągnęły najlepsze wyniki zarówno w 2016 i 2017 roku. Tym razem Kobiety mafii musiały uznać nie tylko wyższość produkcji o księżach, ale też nagrodzonej w Cannes Zimnej wojny Pawła Pawlikowskiego.
Podobnie jak w ubiegłym roku, kiedy to na podium znalazł się Twój Vincent, doskonały wynik oglądalności - w sumie ponad 1 milion 114 tys. funtów - film twórcy Idy zawdzięcza międzynarodowej publiczności. Dystrybutorem produkcji jest Curzon, właściciel sieci kin specjalizującej się w ambitnym kinie artystycznym oraz firmy dystrybucyjnej nośniki Blu-ray i DVD - Artficial Eye. Poza tym Zimna wojna otrzymała doskonałe recenzje w brytyjskiej prasie, które na pewno przyczyniły się do wysokiej frekwencji w kinach. Dla kontekstu dodajmy, że film Pawlikowskiego zarobił w sumie więcej niż tak komercyjne produkcje jak Dziewczyna w sieci pająka czy Mroczne umysły.
Wśród osiemnastu filmów na liście znajdują się jeszcze dwa, które przeznaczone były dla uniwersalnego odbiorcy. 303. Bitwa o Anglię (wyświetlany pod tytułem
Hurricane) to brytyjsko-polska koprodukcja, z niewielkim udziałem polskich aktorów, w której mówi się głównie po angielsku (
proszę nie pomylić tego filmu z
Dywizjonem 303), ale trudno nie traktować tego tytułu jako po trochu polskiego. Film uzyskał dość słaby wynik w porównaniu z
Zimną wojną czy
Klerem, mimo iż promowało go głośne w Wielkiej Brytanii nazwisko Iwana Rheona. Słabo wypadła też nagrodzona w Berlinie
Twarz Małgorzaty Szumowskiej. O filmie w bardzo pozytywnych słowach wypowiadali się brytyjscy krytycy, ale z szesnastu kin tytuł zgarnął zaledwie 7 tysięcy funtów.
Kadr z filmu Plagi Breslau / fot. materiały prasowe
Głównym kluczem do sukcesu finansowego filmów polskich są produkcje komercyjne: komedie romantyczne i męskie kino. Tego drugiego było w tym roku trochę mniej, a słaby wynik
Plag Breslau, po którym spodziewano się, że przyniesie conajmniej trzy razy więcej pieniędzy, sprawi zapewne, że dystrybutorzy jeszcze ostrożniej będą podchodzić do sprzedaży tego gatunku w kinach w Wielkiej Brytanii.
Imponująca liczba
4,853,898 funtów to największy jak do tej pory zysk, jaki zanotowały polskie filmy w Zjednoczonym Królestwie. To wzrost o 36% w porównaniu z poprzednim rokiem! I zważywszy na to, że Patryk Vega znów zaatakuje -
premiera Kobiet mafii 2 już w lutym - to możemy się spodziewać, że przychody z rodzimych produkcji w 2019 znów mogą przekroczyć najśmielsze oczekiwania.
Polskie filmy w Wielkiej Brytanii w 2018 roku: (kwoty podane w funtach)
1.
Kler - 1,315,185, Phoenix, 238 kin
2.
Zimna wojna - 1,147,733, Curzon, 80 kin
3.
Kobiety mafii - 861,684. Phoenix. 257 kin
4.
Pitbull. Ostatni pies - 349,755, Kino Project Polska, 279 kin
5.
Planeta singli 2 - 160,201 - Magnetes, 122 kina
6.
7 Uczuć - 151,809, Phoenix, 182 kina
7.
Dywizjon 303 - 141,033, Magnetes, 90 kin
8.
303. Bitwa o Anglię - 133,088, Kaleidoscope Ent., 68 kin
9.
Podatek od miłości - 123,192, Magnetes, 74 kina
10.
Plagi Breslau - 91,950, Phoenix, 198kin
11.
Narzeczony na niby - 81628, Phoenix, 205 kin
12.
Juliusz - 63,623, Magnetes, 72 kina
13.
Serce nie sługa - 75,991, Magnetes, 74 kin
14.
Kobieta sukcesu - 64,727, Magnetes, 82 kina
15.
Gotowi na wszystko. Exterminator - 43,444, Magnetes, 48 kin
16.
Miłość jest wszystkim - 24,732, Magnetes, 83 kina
17.
Dwie korony - 16,840, Independent, 22 kina
18.
Twarz - 7,283, Bulldog Film Distribution, 16 kin
TOP 10 najbardziej dochodowych polskich filmów w Wielkiej Brytanii w historii:
- Kler - 1,315 mln
- Zimna wojna - 1,114 mln
- Botoks – 1,059 mln
- Twój Vincent – 927 tys.
- Kobiety mafii - 861 tys.
- Pitbull: Niebezpieczne kobiety – 795 tys.
- Listy do M. 3 – 539 tys.
- Ida – 514 tys.
- Pitbull: Nowe porządki – 500 tys.
- Pitbull. Ostatni pies - 349 tys.
Ilustracja wprowadzenia: kadr z filmu Kler, fot. Bartek Mrozowski