W Cannes dobiegł końca 72. Festiwal Filmowy. Dwunastego dnia imprezy poznaliśmy zdobywcę Złotej Palmy. Bez większego zaskoczenia przypadła ona największemu faworytowi konkursu głownego - koreańskiemu filmowi Parasite w reżyserii Bonga Joon-ho.
Wybór ten był oczywisty i jednogłośny - tak oznajmił zgromadzonym w Grand Theatre Lumiere przewodniczący Jury Alejandro Gonzalez Inaritu.
Parasite skradł serca nie tylko jurorów, ale również dziennikarzy, uzyskując doskonałe recenzje oraz
średnią ocen w Screen International 3.5 (w skali od 0-4). To pierwszy od lat przypadek, żeby najlepiej oceniany przez żurnalistów film zdobył również Złotą Palmę. Film opowiada o mieszkającej w Seulu rodzinie, która ledwo wiąże koniec z końcem. Dzięki zrządzeniu losu otrzymują oni możliwość pracy w domu bogatej i dobrze sytuowanej rodziny. Powoli przejmują role innych pracowników, aż do wstrząsającego incydentu.
Zanim jednak dotarliśmy do wielkiego finału wieczoru, jury sprawił kilka dość dużych niespodzianek. Druga nagroda canneńskiego konkursu - Grand Prix - trafiła do Mati Diop za film
Atlantique. Tym samym pierwsza czarnoskóra reżyser w konkursie, nota bene debiutantka, została uhonorowana bardzo prestiżowym laurem. Zresztą trzy z czterech kobiet, których filmy walczyły o nagrody, wyjechały z Cannes z tarczą. Oprócz Diop jury doceniło Celine Sciammę za scenariusz do filmu
Portrait of a Lady on Fire oraz rolę Emily Beecham w filmie
Little Joe Jessici Hausner. Ten pierwszy typowany był do głównej nagrody i trofeum za scenariusz jest małym rozczarowaniem. Ten drugi natomiast nie pojawił się w ogóle na radarze żadnego z rankingów i był jedną z największych niespodzianek wieczoru.
Skoro o nich mowa, nie można pominąć dwóch kategorii. Za najlepszą reżyserię wyróżnieni zostali bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne, autorzy filmu
Young Ahmed. Decyzja ta nie przypadła do gustu dziennikarzom oglądającym ceremonię rozdania i przyjęta została głośnym buczeniem. Zdaniem wielu, najnowsze dzieło dwukrotnych już laureatów Złotej Palmy, na żadną nagrodę nie zasłużyło. Wiele mówiło się o przyznaniu jej Quentinowi Tarantino lub Pedro Almodovarowi. O ile jednak film Hiszpania
Ból i blask został wyróżniony w postaci lauru dla najlepszego aktora, Antonio Banderasa, to reżyser
Pewnego razu… w Hollywood wyjechał z Cannes z pustymi rękami.
Prestiżową nagrodę jury podzieliły dwa filmy. Francuski dramat rozgrywający się na biednych przedmieściach Paryża
Les Miserables w reżyserii Ladj Ly, oraz brazylijska produkcja
Bacurau w reżyserii Klebera Mendoncy Filho i Juliana Dornellesa, której również nie typowano zwycięstwa w żadnej z kategorii. Oprócz tych nagród Jury postanowiło wyróżnić pokazany ostatniego dnia festiwalu film
It Must Be Heaven Palestyńczyka Elii Suleimana.
Dzień wcześniej dotarła do nas świetna informacja dotycząca młodego, polskiego kina. Reprezentująca Polskę w konkursie krótkich metraży szkół filmowych Cinefondaction
Duszyczka Barbary Rupik została wyróżniona trzecią nagrodą.
Oto lista laureatów 72. Festiwalu Filmowego w Cannes:
KONKURS GŁÓWNY
Złota Palma - najlepszy film:
- Parasite, reż. Bong Joon-ho
Grand Prix:
- Atlantics, reż. Mati Diop
Nagroda Jury ex-aequo:
- Les Miserables, reż. Ladj Ly
- Bacurau, reż. Kleber Mendonca Filho, Juliano Dornelles
Najlepsza reżyseria:
- Jean-Pierre i Luc Dardenne za Young Ahmed
Najlepszy aktor:
- Antonio Banderas w filmie Ból i blask, reż. Pedro Almodovar
Najlepsza aktorka:
- Emily Beecham w filmie Little Joe, reż. Jessica Hausner
Najlepszy scenariusz:
- Celine Sciamma za Portrait of a Lady on Fire
Specjalne wyróżnienie jury:
- Elia Suleiman za It Must Be Heaven
Złota Kamera za Najlepszy debiut pełnometrażowy
- Nuestras Madres, reż. Cesar Diaz
Najlepszy film krótkometrażowy
- The Distance Between Us and the Sky, reż. Vasilis Kekatos
Specjalne wyróżnienie:
- Monstruo dios, reż. Augustina San Martin
Nagrody sekcji UN CERTAIN REGARD
Najlepszy film:
- The Invisible Life of Euridice Gusmao, reż. Karim Ainouz
Nagroda Jury:
- Fire Will Come, reż. Oliver Laxe
Najlepszy performance:
- Chiara Mastroianni w filmie Chambre 212, reż. Christophe Honore
Najlepszy reżyser:
- Kantemir Bałagow za film Beanpole
Specjalna nagroda jury:
- Liberte, reż. Albert Serra
Nagroda jury Coup de Coeuer ex-aequo:
- A Brother’s Love, reż. Monia Chokri
- The Climb, reż. Michale Angelo Covino
Specjalne wyróżnienie jury:
- Jeanne, reż. Bruno Dumont
Nagrody sekcji CINEFONDACION
Pierwsza nagroda:
- MANO A MANO, reż. Louise COURVOISIER
Druga nagroda:
Trzecia nagroda ex-aequo:
- AMBIENCE directed by Wisam AL JAFARI
- DUSZYCZKA, reż. Barbara RUPIK
Nagrody sekcji Director’s Fortnight
- Alice And The Mayor, reż. Nicolas Pariser
- An Easy Girl, reż. Rebecca Zlotowski
Nagrody sekcji Tydzień krytyków
- I Lost My Body, reż. Jérémy Clapin
- A White, White Day, reż. Hlynur Pálmason
- Vivarium, reż. Lorcan Finnegan
- Nuestras Madres, reż. Cesar Diaz
Nagrody międzynarodowego zrzeszenia krytyków FIPRESCI
- The Lighthouse, reż. Robert Eggers - nagroda główna;
- Najlepszy film konkursu głównego: It Must Be Heaven, reż. Elia Sulleiman;
- Najlepszy film sekcji Un Certain Regard: Beanpole, reż. Kantemir Bałagow;
- Nagroda jury ekumenicznego: Hidden Life, reż. Terrence Malick.
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe / Pascal Le Segretain / Getty Images
Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".