Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

Liga Sprawiedliwości tom 4: Szósty wymiar - recenzja komiksu

Autor: Piotr Pocztarek
20 października 2020

Scott Snyder podjął się niedawno iście herkulesowego zadania. Event Death Metal ma uporządkować bałagan po-kryzysowy i wyklarować na przyszłość spójne uniwersum czy raczej multiwersum DC Comics. Skromne kroki poczynił już w Lidze Sprawiedliwości, choć na tym etapie dostrzegam co najmniej kilka niejasności i naciągnięć, że nie wspomnę o konsekwencjach Zegara zagłady, którego tryby zgrzytają po usilnym wmontowaniu mających tam miejsce wydarzeń. Liga Sprawiedliwości tom 4: Szósty wymiar zdaje się drogą ku lepszemu, choć coraz większe zagłębianie się w sprawy natury międzywymiarowej może wskazywać na coś innego.

Strona komiksu Liga Sprawiedliwości tom 4: Szósty wymiar

Herosi i świat nie są w najlepszej pozycji. Luthor jest na prostej ścieżce do wybudzenia Perpetui, a wszelkie sposoby zapobiegnięcia temu spełzają na niczym. A może da się uniknąć kłopotów z pomocą istot niemal równych Supercelestiance? Tu zaczyna się ciekawy rozdział, w którym pojawia się wspomniany ledwie Kowal Światów z Batman Metal i starzy znajomi znani z kryzysowych crossoverów. Na tym etapie pozostaje wiele niewiadomych, ale nie pojawiają się żadne znaki ostrzegające przed jeszcze większym zagmatwaniem świata DC. Wprost przeciwnie, przykład Monitora świadczy o sukcesywnym rozplątywaniu tego węzła fabularnego.

W poprzednich tomach dowiedzieliśmy się o pewnej więzi Lexa Luthora i Marsjańskiego Łowcy. Naczelny przeciwnik Supermana powrócił do roli złoczyńcy całkiem niedawno i to w dobrym stylu, a J'onn z nieco wycofanego członka Ligi transformował w kogoś bardzo istotnego. Tu ich znajomość przechodzi w pewnym sensie na nowy etap, w którym to Marsjanin nie będzie miał wiele do powiedzenia... Dobrze prowadzeni są też pozostali bohaterowie, bez próby zmontowania ich na nowo, co jasno widać po Supermanie.

Strona komiksu Liga Sprawiedliwości tom 4: Szósty wymiar

Liga Sprawiedliwości tom 4: Szósty wymiar osiąga pułapy, które dotąd odwiedzane były przez twórców przy okazji wielkich wydarzeń. Pojawienie się istot jak Kowal Światów, Mxyzptlk czy działania Lexa Luthora mogłyby być podstawą pod głośny event. Snyder tymczasem pozwala sobie na takie zabiegi w regularnej serii i robi to dobrze. Dlaczego? Bo mimo ich skali nie przekraczają pewnej linii absurdu. Tego rozdmuchania i przekrzykiwania kolejnych autorów w kolejnych historiach. Snyder gra na nosie przyszłych twórców, tworząc potężne istoty, których rangę trudno będzie przebić. Choć już kiedyś to samo myśleliśmy o Monitorze i jego bracie, nieprawdaż?

Ilustracje w Szóstym wymiarze w kilku momentach osiągają interesujący poziom. Superman i jego lot w górę, potencjalny przyszły wizerunek Ligi czy nowa stylówka Luthora to coś więcej, niż odtworzenie kultowego motywu na nowo, czy wprowadzenie chwilowej świeżości. Jorge Jimenez obok Francisa Manapula najlepiej odnajduje się w snyderowskiej wizji Ligi, nie obawiając się przedstawiania żarłocznych budynków czy kosmicznych abstrakcji.

Strona komiksu Liga Sprawiedliwości tom 4: Szósty wymiar

Czwarty tom Ligi Sprawiedliwości to zapowiedź (jeszcze) większych wydarzeń, których finał zakończy zarazem run Snydera. Po raz kolejny dostajemy dobry komiks superbohaterski, może niemający szans na zapisanie się w kanonie przygód Ligi jak Gwóźdź czy Wieża Babel, ale za to o bardziej przygodowym potencjale. Nie można też nie mieć szacunku do Snydera za mądre sięganie po materiał nagromadzony w świecie DC przez lata i to, w jaki sposób nim operuje. Kto wie? Może to właśnie on w końcu faktycznie uporządkuje bałagan po The New 52! i innych rewoltach wydawcy?


Okładka komiksu Liga Sprawiedliwości tom 4: Szósty wymiar

Tytuł oryginalny: Justice League vol.4: The Sixth Dimension Scenariusz: Scott Snyder, James Tynion IV Rysunki: Jorge Jimenez, Javier Fernandez, Francis Manapul Tłumaczenie: Marek Starosta Wydawca: Egmont 2020 Liczba stron: 256 Ocena: 75/100

PR-owiec, recenzent, geek. Kocha kino, seriale, książki, komiksy i gry. Kumpel Grahama Mastertona. W MR odpowiedzialny za dział komiksów, książek i gier planszowych.

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.