Cannes 2019: Bong Joon-ho zgarnia Złotą Palmę za Parasite! [LISTA LAUREATÓW]

W Cannes dobiegł końca 72. Festiwal Filmowy. Dwunastego dnia imprezy poznaliśmy zdobywcę Złotej Palmy. Bez większego zaskoczenia przypadła ona największemu faworytowi konkursu głownego – koreańskiemu filmowi Parasite w reżyserii Bonga Joon-ho.

Wybór ten był oczywisty i jednogłośny – tak oznajmił zgromadzonym w Grand Theatre Lumiere przewodniczący Jury Alejandro Gonzalez Inaritu. Parasite skradł serca nie tylko jurorów, ale również dziennikarzy, uzyskując doskonałe recenzje oraz średnią ocen w Screen International 3.5 (w skali od 0-4). To pierwszy od lat przypadek, żeby najlepiej oceniany przez żurnalistów film zdobył również Złotą Palmę. Film opowiada o mieszkającej w Seulu rodzinie, która ledwo wiąże koniec z końcem. Dzięki zrządzeniu losu otrzymują oni możliwość pracy w domu bogatej i dobrze sytuowanej rodziny. Powoli przejmują role innych pracowników, aż do wstrząsającego incydentu.

Zobacz również: Parasite – recenzja koreańskiego filmu nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes!

Zanim jednak dotarliśmy do wielkiego finału wieczoru, jury sprawił kilka dość dużych niespodzianek. Druga nagroda canneńskiego konkursu – Grand Prix – trafiła do Mati Diop za film Atlantique. Tym samym pierwsza czarnoskóra reżyser w konkursie, nota bene debiutantka, została uhonorowana bardzo prestiżowym laurem. Zresztą trzy z czterech kobiet, których filmy walczyły o nagrody, wyjechały z Cannes z tarczą. Oprócz Diop jury doceniło Celine Sciammę za scenariusz do filmu Portrait of a Lady on Fire oraz rolę Emily Beecham w filmie Little Joe Jessici Hausner. Ten pierwszy typowany był do głównej nagrody i trofeum za scenariusz jest małym rozczarowaniem. Ten drugi natomiast nie pojawił się w ogóle na radarze żadnego z rankingów i był jedną z największych niespodzianek wieczoru.

Skoro o nich mowa, nie można pominąć dwóch kategorii. Za najlepszą reżyserię wyróżnieni zostali bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne, autorzy filmu Young Ahmed. Decyzja ta nie przypadła do gustu dziennikarzom oglądającym ceremonię rozdania i przyjęta została głośnym buczeniem. Zdaniem wielu, najnowsze dzieło dwukrotnych już laureatów Złotej Palmy, na żadną nagrodę nie zasłużyło. Wiele mówiło się o przyznaniu jej Quentinowi Tarantino lub Pedro Almodovarowi. O ile jednak film Hiszpania Ból i blask został wyróżniony w postaci lauru dla najlepszego aktora, Antonio Banderasa, to reżyser Pewnego razu… w Hollywood wyjechał z Cannes z pustymi rękami.

Prestiżową nagrodę jury podzieliły dwa filmy. Francuski dramat rozgrywający się na biednych przedmieściach Paryża Les Miserables w reżyserii Ladj Ly, oraz brazylijska produkcja Bacurau w reżyserii Klebera Mendoncy Filho i Juliana Dornellesa, której również nie typowano zwycięstwa w żadnej z kategorii. Oprócz tych nagród Jury postanowiło wyróżnić pokazany ostatniego dnia festiwalu film It Must Be Heaven Palestyńczyka Elii Suleimana.

Dzień wcześniej dotarła do nas świetna informacja dotycząca młodego, polskiego kina. Reprezentująca Polskę w konkursie krótkich metraży szkół filmowych Cinefondaction Duszyczka Barbary Rupik została wyróżniona trzecią nagrodą.


Oto lista laureatów 72. Festiwalu Filmowego w Cannes:

KONKURS GŁÓWNY

Złota Palma – najlepszy film:

  • Parasite, reż. Bong Joon-ho

Grand Prix:

  • Atlantics, reż. Mati Diop

Nagroda Jury ex-aequo:

  • Les Miserables, reż. Ladj Ly
  • Bacurau, reż. Kleber Mendonca Filho, Juliano Dornelles

Najlepsza reżyseria:

  • Jean-Pierre i Luc Dardenne za Young Ahmed

Najlepszy aktor:

  • Antonio Banderas w filmie Ból i blask, reż. Pedro Almodovar

Najlepsza aktorka:

  • Emily Beecham w filmie Little Joe, reż. Jessica Hausner

Najlepszy scenariusz:

  • Celine Sciamma za Portrait of a Lady on Fire 

Specjalne wyróżnienie jury:

  • Elia Suleiman za It Must Be Heaven

Złota Kamera za Najlepszy debiut pełnometrażowy

  • Nuestras Madres, reż. Cesar Diaz

Najlepszy film krótkometrażowy

  • The Distance Between Us and the Sky, reż. Vasilis Kekatos

Specjalne wyróżnienie:

  • Monstruo dios, reż. Augustina San Martin

Nagrody sekcji UN CERTAIN REGARD

Najlepszy film:

  • The Invisible Life of Euridice Gusmao, reż. Karim Ainouz

Nagroda Jury:

  • Fire Will Come, reż. Oliver Laxe

Najlepszy performance:

  • Chiara Mastroianni w filmie Chambre 212, reż. Christophe Honore

Najlepszy reżyser:

  • Kantemir Bałagow za film Beanpole

Specjalna nagroda jury:

  • Liberte, reż. Albert Serra

Nagroda jury Coup de Coeuer ex-aequo:

  • A Brother’s Love, reż. Monia Chokri
  • The Climb, reż. Michale Angelo Covino

Specjalne wyróżnienie jury:

  • Jeanne, reż. Bruno Dumont

Nagrody sekcji CINEFONDACION

Pierwsza nagroda:

  • MANO A MANO, reż. Louise COURVOISIER

Druga nagroda:

  • HIẾU, reż. Richard VAN

Trzecia nagroda ex-aequo:

  • AMBIENCE directed by Wisam AL JAFARI
  • DUSZYCZKA, reż. Barbara RUPIK


Nagrody sekcji Director’s Fortnight

  • Alice And The Mayor, reż. Nicolas Pariser
  • An Easy Girl, reż. Rebecca Zlotowski

Nagrody sekcji Tydzień krytyków

  • I Lost My Body, reż. Jérémy Clapin

  • A White, White Day, reż. Hlynur Pálmason
  • Vivarium, reż. Lorcan Finnegan
  • Nuestras Madres, reż. Cesar Diaz

Nagrody międzynarodowego zrzeszenia krytyków FIPRESCI

  • The Lighthouse, reż. Robert Eggers – nagroda główna;
  • Najlepszy film konkursu głównego: It Must Be Heaven, reż. Elia Sulleiman;
  • Najlepszy film sekcji Un Certain Regard: Beanpole, reż. Kantemir Bałagow;
  • Nagroda jury ekumenicznego: Hidden Life, reż. Terrence Malick.

Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe / Pascal Le Segretain / Getty Images

Redaktor

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?