Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

Kino Świat odpowiada na artykuł WP.pl o klapie finansowej Zimnej wojny

Autor: Konrad Stawiński
20 czerwca 2018

Kino Świat, dystrybutor Zimnej wojny, odniósł się do artykułu Tomasza Moldy pt. „Szykuje się finansowa klapa filmu Zimna Wojna" zamieszczonego w serwisie Wirtualna Polska, który w czarnych barwach widzi wyniki box-office'owe obrazu Pawła Pawlikowskiego, chociaż produkcja frekwencyjnie dorównuje już wielu komercyjnym filmom.

Autor artykułu na WP Film przyjrzał frekwencji Zimnej wojny w weekend otwarcia i uznał wynik 85 tysięcy widzów za rozczarowujący.  Na tej podstawie postawił tezę, iż producenci niekomercyjnego, zrealizowanego w czerni i bieli filmu będą mieli spory problem ze zwróceniem kosztów państwowych dotacji (3 mln złotych) oraz zaskakująco wysokiego budżetu (19-22 mln złotych).  Ponadto skrytykowano dystrybutora za strategię bardzo dużej ilości ekranów, na których wyświetlany jest obraz Pawła Pawlikowskiego, przez co sale kinowe mają w tygodniu świecić pustkami. Zobacz również: Zimna wojna - premierowa recenzja filmu Pawła Pawlikowskiego z Cannes 2018! Kino Świat przesłał oświadczenie Pauliny Waranki, Dyrektor Działu Promocji dystrybutora Kino Świat, w którym odpowiada na treść artykułu.
Jako dystrybutor filmu „Zimna wojna" z dużym zaskoczeniem przyjęliśmy opublikowany w serwisie Wirtualna Polska artykuł Pana Tomasza Moldy pt. „Szykuje się finansowa klapa filmu Zimna Wojna". Zbierający doskonałe recenzje, nagrodzony za najlepszą reżyserię w Cannes film, w polskich kinach radzi sobie doskonale od pierwszych dni emisji i zarówno rezultat otwarcia, jak i aktualny wynik frekwencyjny są oceniane przez ekspertów branży filmowej jako niekwestionowany sukces. Po weekendzie premierowym rezultat filmu, liczony łącznie z pokazami przedpremierowymi wynosił ponad 123 000 widzów i interpretowano go m.in. jako „świetny wynik w polskich kinach" (Spór w kinie - blog filmowo-informacyjny) czy „sukces „Zimnej wojny" (Box Office'owy Zawrót Głowy). Dla porównania, wyniki weekendów otwarcia pięciu filmów, które w ostatnich latach były laureatami Złotej Palmy w Cannes przedstawiały się następująco: „The Square" 16,207 widzów, „Ja, Daniel Blake" 7,822 widzów, „Imigranci" 4,278 widzów, „Zimowy sen" 1,795 widzów oraz „Życie Adeli" 3,561 widzów. Warto postawić pytanie, czy dzieła sztuki takiej rangi powinny powstawać z myślą o zysku. Niezależnie od tego, „Zimna wojna" ma niewątpliwe szanse na osiągnięcie sukcesu finansowego. Obecnie, zaledwie po dwóch weekendach od premiery, wynik filmu przekroczył bowiem 300 000 widzów i tym samym jest już on na 8. pozycji w zestawieniu największych polskich sukcesów frekwencyjnych tegorocznego box office. Oznacza to, że „Zimna wojna", film o wybitnych walorach artystycznych, już teraz może się poszczycić wynikiem osiągalnym zazwyczaj dla produkcji komercyjnych. Prognozy autora artykułu, że filmowi „grozi klapa finansowa" są błędne i zdają się także nie uwzględniać faktu, że świetna dystrybucja kinowa w Polsce jest zaledwie początkiem całej drogi sprzedażowej filmu, którego zyski będą czerpane nie tylko z kolejnych, bardzo ważnych pól eksploatacji, jak TV, VOD, DVD, ale także – jako międzynarodowej koprodukcji - z dystrybucji na wielu rynkach zagranicznych. Prawa do filmu zostały bowiem sprzedane do imponującej liczby terytoriów, obejmujących kraje Ameryki Północnej (USA i Kanada), Europy (m.in. Wielka Brytania, Francja, kraje Beneluxu, Niemcy, Włochy, Grecja, Austria, Hiszpania, Portugalia, Czechy, Skandynawia, Turcja), Azji (Chiny, Japonia, Korea Południowa) czy Australii i Nowej Zelandii.
zimna wojna kulig kot
fot. Łukasz Bąk
Zimna wojna opowiada historię trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie umieją żyć bez siebie, ale równocześnie nie potrafią być razem. Wydarzenia pokazane w filmie rozgrywają się w latach 50. i 60. XX wieku, w Polsce i budzącej się do życia Europie, a w ich tle wybrzmiewa wyjątkowa ścieżka dźwiękowa, będąca połączeniem polskiej muzyki ludowej z jazzem i piosenkami paryskich barów minionego wieku. W głównych rolach występują Joanna Kulig i Tomasz Kot. Zobacz również: Daria Widawska też zmienia się dla Patryka Vegi i filmu Plagi Breslau Światowa premiera Zimnej wojny odbyła się w trakcie 71. Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie nagrodę za najlepszą reżyserię otrzymał Paweł Pawlikowski. Film na ekrany polskich kin trafił 8 czerwca. Źródło: Kino Świat / ilustracja wprowadzenia: fot. Łukasz Bąk

Konrad Stawiński

Zastępca Redaktora Naczelnego
Konrad Stawiński

Kontakt: [email protected] Twitter: @KonStar18

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.