Venezia77 – Małgorzata Szumowska powalczy o Złotego Lwa!

Tegoroczna, 77. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, będzie pierwszym ważnym festiwalem, który odbędzie się w fizycznej formie od czasu wybuchu pandemii coronawirusa na początku tego roku. W konkursie głównym znalazł się najnowszy film Małgorzaty Szumowskiej – Śniegu już nigdy nie będzie, wyreżyserowany razem z Michałem Englertem.

Jest to opowieść o Ukraińskim emigrancie pracującym jako masażysta w Polsce, który staje się postacią guru na zamkniętym osiedlu, w którym mieszkają jego klienci. W produkcji zobaczymy czołówkę polskich aktorów: Maję Ostaszewską, Agatę Kulesze, Weronikę Rosati, Katarzynę Figurę i Andrzeja Chyrę. Jedną z głównych ról zagra również Alec Utgoff, znany z serialu Starnger Things oraz takich filmów jak Jack Ryan: Teoria chaosu i San Andreas.

Zobacz również: Śniegu już nigdy nie będzie – gwiazda Stranger Things na zdjęciach z planu filmu Małgorzaty Szumowskiej

Filmy Szumowskiej od lat są stałym punktem międzynarodowych festiwali. Reżyserka nagrodzona została w Berlinie za Twarz, Body/Ciało oraz W imię…, a jej poprzednia, międzynarodowa koprodukcja Córka boga pokazywana była w San Sebastian i Toronto.

Poza konkursem znalazł się również film fabularny w reżyserii Filipa Rymszy Mosquito State.

Frances McDormand w filmie NOMADLAND reżyserii Chloe Zhao

Frances McDormand w filmie NOMADLAND reżyserii Chloe Zhao / fot. materiały prasowe

W Weneckim konkursie brakuje w tym roku tak wielkich nazwisk i tytułów jak choćby w poprzednich latach. Przypomnijmy, że filmy takiej jak Joker, Historia małżeńska, Ad Astra, Roma, Przełęcz ocalonych czy Pierwszy człowiek, miały właśnie swoje światowe premiery podczas tego festiwalu. Okrojona do sześćdziesięciu dwóch filmów selekcja ma zagwarantować bezpieczeństwo widzów poprzez rozłożenie pokazów filmów w różnych miejscach. Także zupełną nowością będzie premiera filmu Nomadland z Frances McDormand w reżyserii Chloe Zhao, który pokazany będzie w tym samym czasie w Wenecji i w Toronto, ze specjalnym wirtualnym wprowadzeniem przez reżyserkę i główną aktorkę filmu.

77. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji potrwa od 2 do 12 września 2020.

KONKURS GŁÓWNY

“In Between Dying,” reż. Hilal Baydarov (USA, Azerbejdżan)

“Le Sorelle Macaluso,” reż. Emma Dante (Włochy)

“The World to Come,” reż. Mona Fastvold (USA)

“Nuevo Orden,” reż. Michel Franco (Meksyk, Francja)

“Lovers,” reż. Nicole Garcia (Francja)

“Laila in Haifa,” reż. Amos Gitai (Izrael, Francja)

“Dear Comrades,” reż. Andrei Konchalovsky (Rosja)

“Wife of a Spy,” reż. Kiyoshi Kurosawa (Japonia)

“Sun Children,” reż. Majid Majidi (Iran)

“Pieces of a Woman,” reż. Kornel Mundruczo (Węgry, Kanada)

“Miss Marx,” reż. Susanna Nicchiarelli (Włochy, Belgia)

“Padrenostro,” reż. Claudio Noce (Włochy)

“Never Gonna Snow Again,” reż. Malgorzata Szumowska I Michal Englert (Polska, Niemcy)

“The Disciple,” reż. Chaitanya Tamhane (Indie)

“And Tomorrow The Entire World,” reż. Julia Von Heinz (Niemcy, Francja)

“Nomadland,” reż. Chloe Zhao (USA)

 

POZA KONKURSEM – filmy fabularne

“Lacci,” reż. Daniele Luchetti (Włochy) – Film otwarcia

“Lasciami Andare,” reż. Stefano Mordini (Włochy) Film zamknięcia

“Mandibules,” reż. Quentin Dupieux (Francja, Belgia)

“Love After Love,” reż. Ann Hui (Chiny)

“Assandira,” reż. Salvatore Mereu (Włochy)

“The Duke,” reż. Roger Mitchell (Wielka Brytania)

“Night in Paradise,” reż. Park Soon-Jung (Korea Południowa)

“Mosquito State,” reż. Filip Jan Rymsza (Polska)

 

POZA KONKURSEM – filmy dokumentalne

“Sportin’ Life,” reż. Abel Ferrara (Włochy)

“Crazy, Not Insane,” reż. Alex Gibney (USA.)

“Greta,” reż. Nathan Grossman (Szwecja)

“Salvatore – Shoemaker of Dreams,” reż. Luca Guadagnino (Włochy)

“Final Account,” reż. Luke Holland (Wielka Brytania)

“La Verità Su La Dolce Vita,” reż. Giuseppe Pedersoli (Włochy)

“Molecole,” reż. Daniele Segre (Włochy) 

“Narciso Em Ferias,” reż. Renato Terra, Ricardo Calil (Brazylia)

“Paolo Conte, Via Con Me,” reż. Giorgio Verdelli (Włochy)

“Hopper/Welles,” reż. Orson Welles (USA)

“City Hall,” reż. Frederick Wiseman (USA)

 

POZA KONKURSEM – Pokazy specjalne 

“30 Monedas – Episode 1,” reż. Alex De La Iglesia (Hiszpania)

“Princesse Europe,” reż. Camille Lotteau (Francja)

“Omelia Contadina,” reż. Alice Rohrwacher, Jr (Włochy)

 

KONKURS ORIZZONTI

“Apples,” reż. Christos Nikou FILM OTWARCIA

“La Troisieme Guerre,” reż. Giovanni Aloi (Francja)

“Milestone,” reż. Ivan Ayr (Indie)

“The Wasteland,” reż. Ahmad Bahrami (Iran)

“The Man Who Sold His Skin,” reż. Kaouther Ben Hania (Tunezja, Francja, Niemcy, Belgia, Szwecja)

“I Predatori,” reż. Pietro Castellitto (Włochy)

“Mainstream,” reż. Gia Coppola (USA)

“Genus Pan,” reż. Lav Diaz (Filipiny)

“Zanka Contact,” reż. Ismael El Iraki (Francja, Maroko, Belgia)

“Guerra e Pace,” reż. Martina Parenti, Massimo D’Anolfi (Włochy, Szwajcaria)

“La Nuit Des Rois,” reż. Philippe Lacote (Wybrzeże Kości Słoniowej, Francja, Niemcy)

“The Furnace,” reż. Roderick Mackay (Australia)

“Careless Crime,” reż. Shahram Mokri (Iran)

“Gaza Mon Amour,” reż. Tarzan Nasser, Arab Nasser (Palestyna, Francja, Niemcy, Portugalia, Katar)

“Selva Tragica,”reż.  Yulene Olaizola (Meksyk, Francja, Kolumbia)

“Nowhere Special,” reż. Uberto Pasolini (Włochy, Rumunia, Wielka Brytania)

“Listen,” reż. Ana Rocha De Sousa (Wielka Brytania, Portugalia)

“The Best is Yet to Come,” reż. Wang Jing (Chiny)

“Yellow Cat,” reż. Adilkhan Yerzhanov (Kazakhstan , Francja)

“Notturno,” reż. Gianfranco Rosi (Włochy, Francja, Niemcy)

“Quo Vadis, Aida?,” reż. Jasmila Zbanic (Bośnia i Hercegowina, Austria, Rumunia, Holandia, Niemcy, Polska, Francja, Norwegia).

Ilustracja wprowadzenia: Twitter.com/labiennale

Redaktor

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?