Venezia76 – najgorętsze tytuły festiwalu filmowego w Wenecji! (część 2)

Już w środę wystartuje 76. Międzynarodowegy Festiwal Filmowy w Wenecji. Podczas trwającego jedenaście dni święta kina zobaczymy prawie 70 nowych produkcji pełnometrażowych. Dwadzieścia jeden z nich powalczy o prestiżowego Złotego Lwa.

W poprzednim artykule pisałem o tym, jakie gwiazdy zjawią się w tym roku na weneckim Lido by promować swoje filmy. Ale pamiętajmy o tym, że blichtr i splendor to tylko jedna strona festiwalu filmowego. Podczas takich imprez najbardziej cieszą filmowe perełki, które prześlizgują się pod radarem gwiazd i zaskakują widzów. Jak choćby niespodziewany zdobywca Złotego Lwa w 2016 roku – Lav Diaz za dramat Kobieta, która odeszła. Jak niesamowity horror rodzinny Jeszcze nie koniec, poruszający amerykański film drogi Lean on Pete czy izraelska tragikomedia antywojenna Foxtrot. Które filmy w tym roku okażą się czarnymi końmi festiwalu? Oto moje typowania.

Zobacz również: Venezia76 – najgorętsze tytuły festiwalu filmowego w Wenecji! (część 1)

About Endlessness, reż. Roy Andersson

Kadr z filmu About Endlessness, reż. Roy Andersson / fot. materiały prasowe

About Endlessness, reż. Roy Andersson (konkurs główny)

Zdobywca Złotego Lwa za film Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu w 2014 roku powinien być postrzegany jako faworyt. Jako że filmografia Roya Andersona składa się z produkcji bliźniaczo do siebie podobnych, trudno uwierzyć, że ten uważny obserwator ludzkości może jakoś zaskoczyć. A gdyby? Bo jego nowa produkcja to krótka, trwająca niecałe osiemdziesiąt minut wariacja na Baśnie z tysiąca i jednej nocy, w której narrator prowadzi nas z jednej anegdoty do drugiej. Wszystkie one łączy tematyka wojenna. I zapewne niezwykle absurdalne, tragikomiczne, abstrakcyjne poczucie humoru. Właśnie tego od Anderssona oczekujemy.

Eliza Scanlen w Babyteeth

Eliza Scanlen w Babyteeth / fot. materiały prasowe

Babyteeth, reż. Shannon Murphy (konkurs główny)

Pełnometrażowy debiut Australijki (jedna z dwóch reżyserek w konkursie) z gwiazdą Ostrych przedmiotów Elizą Scanlen w roli głównej może być prawdziwą petardą Wenecji. To połączenie filmu o dorastaniu z zakręconą komedią opowiada o poważnie chorej dziewczyny, która zakochuje się w drobnym dilerze narkotykowym (Toby Wallace). Film wyglądał wystarczająco zachęcająco, by Ben Mendelsohn wrócił na Antypody po długiej przerwie, by wystąpić w tym filmie produkowanym w swojej ojczyźnie.

Giants Being Lonely

Kadr z filmu Giants Being Lonely / fot. materiały prasowe

Giants Being Lonely, reż. Grear Patterson (konkurs Orizzonti)

Kolejny – po Stevie McQueenie i Julianie Schnabelu – artysta sztuk plastycznych, który płynnie wkracza do świata kina. Great w swoich pracach używa malarstwa i różnego rodzaju mediów audiowizualnych, a inspiracją do stworzenia serii zachodów słońca były filmy hollywoodzkie. Patterson w swoim debiucie opowiada o trzech nastolatkach, którzy po zakończeniu szkoły średniej będą musieli stawić czoło prawdziwemu światu. Jeżeli tylko twórca odda we właściwy sposób niuanse tego dość ogranego przez kino tematu, będziemy mogli mówić o narodzinach nowego talentu.

Gael Garcia Bernal Penelope Cruz w Wasp Network

Gael Garcia Bernal Penelope Cruz w Wasp Network / fot. materiały prasowe

Wasp Network, reż. Olivier Assayas (konkurs główny) 

Francuski reżyser wraca do współpracy z Édgarem Ramirezem. Ich poprzedni wspólny film to doskonale przyjęty projekt Carlos, czyli historia najbardziej poszukiwanego terrorysty lat 70. i 80. Obok niego na ekranie pojawią się Penélope Cruz, Gael García Bernal i Ana de Armas (hologramowa kochanka z Blade Runner 2049). Film opowiada o grupie kubańskich szpiegów, którzy operowali w latach 90. na Florydzie. Jeżeli nie jesteście fanami przegadanych filmów Assayasa w stylu Podwójnego życia, ten wygląda na zupełnie inną parę kaloszy.

Oficer i szpieg

Kadr z filmu Oficer i szpieg / fot. materiały prasowe

Oficer i szpieg, reż. Roman Polanski (konkurs główny)

O obecności naszego reżysera mówi się głównie w kontekście skandalu. Po tym, jak Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej wyrzuciła go ze swoich szeregów po oskarżeniach o gwałt na nieletniej, reżyser wszczął proces, w którym będzie bronił swojego imienia. W Wenecji będzie bronił swojego wizerunku jako twórca filmowy. Alberto Barbera, dyrektor festiwalu, wypowiadał się na łamach Variety, że wybrał film Polańskiego głównie ze względu na wysoką jakość, dorównującą nagrodzonym Oscarem Pianiście. Ekranizacja książki Roberta Harrisa Oficer i szpieg to historia Alfreda Dreyfusa (Louis Garrel), francuskiego oficera skazanego na dożywocie za zdradę swojej ojczyzny i zesłanego na Wyspę Diabelską u wybrzeży Gujany Francuskiej. W filmie pojawią się też Jean Dujardin, Mathieu Amalric i Emmanuelle Seigner.

Mariana Di Girolamo i Gael Garcia Bernal w Ema

Mariana Di Girolamo i Gael Garcia Bernal w filmie Ema / fot. materiały prasowe

Ema, reż. Pablo Larrain (konkurs główny)

Chilijczyk Larrain po flircie z Hollywood (Jackie) wraca do rodzinnego kraju, by nakręcić dramat rodzinny. Młode małżeństwo (Mariana Di Girólamo i Gael García Bernal) stara się o adopcję dziecka. Kiedy nie wszystko pójdzie tak, jak powinno, ich związek zostanie wystawiony na próbę. W takich tematach twórca Tony’ego Manero i El Club czuje się najlepiej.

Mila w Alzahrani w The Perfect Candidate

Mila w Alzahrani w The Perfect Candidate / fot. materiały prasowe

The Perfect Candidate, reż. Haifaa al-Mansour (konkurs główny)

Organizatorzy imprezy zarzekają się, że do selekcja Wenecji to wynik wysokiej jakości produkcyjnej, a nie płci, poglądów czy koloru skóry reżysera. Na pewno jednak pierwszy film zrealizowany przez kobietę w Arabii Saudyjskiej na pewno będzie trochę postrzegany jako ciekawostka. Także tematycznie film jest swoistą parabolą tej sytuacji, bo opowiada o lekarce, która kandyduje na stanowisko w lokalnej radzie miejskiej jako pierwsza kobieta. Jej rodzina i sąsiedzi nie będą mogli pogodzić się z tą rewolucyjną decyzją.

Kadr z filmu CITIZEN_K

Fot. materiały prasowe

Citizen K, reż. Alex Gibney (poza konkursem)

Wśród dziesięciu dokumentów prezentowanych w Wenecji poza sekcją konkursową, to właśnie ten tytuł prezentuje się najciekawiej. Michaił Chodorkowski spędził dziesięć lat w więzieniach i koloniach karnych Rosji po tym, jak ośmielił się skrytykować rządzącego krajem Władimira Putina. Oparty na wywiedzie – rzece z byłym oligarchą film jest prowokacyjnym włożeniem kija w mrowisko, podobnie jak poprzednie tytuły Gibneya, który pokazywał kulisy działalność Enronu, Scjentologów i WikiLeaks.

The New Pope

Jude Law i John Malkovich w serialu The New Pope / fot. materiały prasowe

The New Pope, reż. Paolo Sorrentino (pokazy specjalne)

Po sukcesie Młodego Papieża, Sorrentino powrócił do kontrowersyjnego, ale nośnego tematu i zrealizował w koprodukcji Sky, HBO i Canal + serial, który jest kontynuacją wątków poprzednika. Tym razem w roli głównej zobaczymy Johna Malkovicha, który zostanie papieżem Janem Pawłem III. W filmie pojawią się również Jude Law (poprzednia głowa kościoła) oraz Sharon Stone i… Marylin Manson. W Wenecji zobaczymy tylko dwa odcinki z zapowiadanej na rok 2020 serii, ale i tak jest na co czekać.

Śledźcie naszą relację z Wenecji od czwartku, by przekonać się, o które z moich przewidywań okażą się trafne.


Pełen program 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji:

Konkurs Venezia 76

The Truth, reż. Hirokazu Kore-eda (film otwarcia)

The Perfect Candidate, reż. Haifaa Al-Mansour

About Endlessness, reż. Roy Andersson

Wasp Network, reż. Olivier Assayas

Historia małżeńska, reż. Noah Baumbach

Guest of Honour, reż. Atom Egoyan

Ad Astra, reż. James Gray

A Herdade, reż. Tiago Guedes

Gloria Mundi, reż. Robert Guediguian

Waiting for the Barbarians, reż. Ciro Guerra

Ema, reż. Pablo Larrain

Saturday Fiction, reż. Lou Ye

Martin Eden, reż. Pietro Marcello

The Mayor of Rione Sanita, reż. Franco Maresco

The Painted Bird, reż. Vaclav Marhoul

Il Sindaco del Rione Sanita, reż. Mario Martone

Babyteeth, reż. Shannon Murphy

Joker, reż. Todd Phillips

Oficer i szpieg, reż. Roman Polański

The Laundromat, reż. Steven Soderbergh

No. 7 Cherry Lane, reż. Yonfan


Poza konkursem – filmy fabularne

The Burnt Orange Heresy, reż. Giuseppe Capotondi (film zamknięcia)

Seberg, reż. Benedict Andrews

No One Left Behind, reż. Guillermo Arriaga

Vivere, reż. Francesca Archibugi

Mosul, reż. Matthew Michael Carnahan

Adults in the Room, reż. Costa-Gavras

The King, reż. David Michod

Volare, reż. Gabriele Salvatores


Poza konkursem – filmy dokumentalne

Woman, reż. Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova

Roger Waters Us + Them, reż. Sean Evans, Roger Waters

Citizen K, reż. Alex Gibney

Angela’s Diaries – Two Filmmakers. Part Two., reż. Tervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi

Citizen Rosi, reż. Didi Gnocchi, Carolina Rosi

The Kingmaker, reż. Lauren Greenfield

State Funeral, reż. Siergiej Łoźnica

Collective, reż. Alexander Nanau

45 Seconds of Laughter, reż. Tim Robbins

Il Pianeta In Mare, reż. Andrea Segre


Proza konkursem – pokazy specjalne

Goodbye, Dragon Inn, reż. Tsai Ming-Liang

Electric Swan, reż. Konstantina Kotzamani

Irreversible – Inversion Integrale, reż. Gaspar Noe

ZeroZeroZero, reż. Stefano Sollima

The New Pope, reż. Paolo Sorrentino

Never Just a Dream: Stanley Kubrick and Eyes Wide Shut, reż. Matt Wells

Eyes Wide Shut, reż. Stanley Kubrick


Sconfini

American Skin, reż. Nate Parker 

Beyond the Beach: The Hell and the Hope, reż. Graeme A. Scott

Chiara Ferragni – Unposted, reż. Elisa Amoruso

Il Varco, reż. Federico Ferrone, Michele Manzolini

The Scarecrows, reż. Nouri Bouzid

Effetto Domino, reż. Alessandro Rossetto


Sekcja Orizzonti – konkurs

Pelican Blood, reż. Katrin Gebbe (film otwarcia sekcji)

Blanco en Blanco, reż. Theo Court

Mes Jours de Gloire, reż. Antoine de Bary

Nevia, reż. Nunzia de Stefano

Moffie, reż. Oliver Hermanus

Hava, Maryam, Ayesha, reż. Sahraa Karimi

Rialto, reż. Peter Mackie Burns

The Criminal Man, reż. Dmitry Mamuliya

Giants Being Lonely, reż. Grear Patterson

Revenir, reż. Jessica Palud

Verdict, reż. Raymund Ribay Gutierrez

Just 6.5, reż. Saeed Roustaee

Zumiriki, reż. Oskar Alegria

A Son, reż. Mehdi M. Barsaoui

Shadow of Water, reż. Sasidharan Sanal Kumar

Sole, reż. Carlo Sironi

Madre, reż. Rodrigo Sorogoyen

Ballon, reż. Pema Tseden

Atlantis, reż. Valentyn Vasyanovych

Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe

Redaktor

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?