Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

Venezia76 - najgorętsze tytuły festiwalu filmowego w Wenecji! (część 2)

Autor: Radek Folta
27 sierpnia 2019

Już w środę wystartuje 76. Międzynarodowegy Festiwal Filmowy w Wenecji. Podczas trwającego jedenaście dni święta kina zobaczymy prawie 70 nowych produkcji pełnometrażowych. Dwadzieścia jeden z nich powalczy o prestiżowego Złotego Lwa.

W poprzednim artykule pisałem o tym, jakie gwiazdy zjawią się w tym roku na weneckim Lido by promować swoje filmy. Ale pamiętajmy o tym, że blichtr i splendor to tylko jedna strona festiwalu filmowego. Podczas takich imprez najbardziej cieszą filmowe perełki, które prześlizgują się pod radarem gwiazd i zaskakują widzów. Jak choćby niespodziewany zdobywca Złotego Lwa w 2016 roku - Lav Diaz za dramat Kobieta, która odeszła. Jak niesamowity horror rodzinny Jeszcze nie koniec, poruszający amerykański film drogi Lean on Pete czy izraelska tragikomedia antywojenna Foxtrot. Które filmy w tym roku okażą się czarnymi końmi festiwalu? Oto moje typowania.

Zobacz również: Venezia76 – najgorętsze tytuły festiwalu filmowego w Wenecji! (część 1)

About Endlessness, reż. Roy Andersson
Kadr z filmu About Endlessness, reż. Roy Andersson / fot. materiały prasowe

About Endlessness, reż. Roy Andersson (konkurs główny)

Zdobywca Złotego Lwa za film Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu w 2014 roku powinien być postrzegany jako faworyt. Jako że filmografia Roya Andersona składa się z produkcji bliźniaczo do siebie podobnych, trudno uwierzyć, że ten uważny obserwator ludzkości może jakoś zaskoczyć. A gdyby? Bo jego nowa produkcja to krótka, trwająca niecałe osiemdziesiąt minut wariacja na Baśnie z tysiąca i jednej nocy, w której narrator prowadzi nas z jednej anegdoty do drugiej. Wszystkie one łączy tematyka wojenna. I zapewne niezwykle absurdalne, tragikomiczne, abstrakcyjne poczucie humoru. Właśnie tego od Anderssona oczekujemy.
Eliza Scanlen w Babyteeth
Eliza Scanlen w Babyteeth / fot. materiały prasowe

Babyteeth, reż. Shannon Murphy (konkurs główny)

Pełnometrażowy debiut Australijki (jedna z dwóch reżyserek w konkursie) z gwiazdą Ostrych przedmiotów Elizą Scanlen w roli głównej może być prawdziwą petardą Wenecji. To połączenie filmu o dorastaniu z zakręconą komedią opowiada o poważnie chorej dziewczyny, która zakochuje się w drobnym dilerze narkotykowym (Toby Wallace). Film wyglądał wystarczająco zachęcająco, by Ben Mendelsohn wrócił na Antypody po długiej przerwie, by wystąpić w tym filmie produkowanym w swojej ojczyźnie.
Giants Being Lonely
Kadr z filmu Giants Being Lonely / fot. materiały prasowe

Giants Being Lonely, reż. Grear Patterson (konkurs Orizzonti)

Kolejny - po Stevie McQueenie i Julianie Schnabelu - artysta sztuk plastycznych, który płynnie wkracza do świata kina. Great w swoich pracach używa malarstwa i różnego rodzaju mediów audiowizualnych, a inspiracją do stworzenia serii zachodów słońca były filmy hollywoodzkie. Patterson w swoim debiucie opowiada o trzech nastolatkach, którzy po zakończeniu szkoły średniej będą musieli stawić czoło prawdziwemu światu. Jeżeli tylko twórca odda we właściwy sposób niuanse tego dość ogranego przez kino tematu, będziemy mogli mówić o narodzinach nowego talentu.
Gael Garcia Bernal Penelope Cruz w Wasp Network
Gael Garcia Bernal Penelope Cruz w Wasp Network / fot. materiały prasowe

Wasp Network, reż. Olivier Assayas (konkurs główny) 

Francuski reżyser wraca do współpracy z Édgarem Ramirezem. Ich poprzedni wspólny film to doskonale przyjęty projekt Carlos, czyli historia najbardziej poszukiwanego terrorysty lat 70. i 80. Obok niego na ekranie pojawią się Penélope Cruz, Gael García Bernal i Ana de Armas (hologramowa kochanka z Blade Runner 2049). Film opowiada o grupie kubańskich szpiegów, którzy operowali w latach 90. na Florydzie. Jeżeli nie jesteście fanami przegadanych filmów Assayasa w stylu Podwójnego życia, ten wygląda na zupełnie inną parę kaloszy.
Oficer i szpieg
Kadr z filmu Oficer i szpieg / fot. materiały prasowe

Oficer i szpieg, reż. Roman Polanski (konkurs główny)

O obecności naszego reżysera mówi się głównie w kontekście skandalu. Po tym, jak Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej wyrzuciła go ze swoich szeregów po oskarżeniach o gwałt na nieletniej, reżyser wszczął proces, w którym będzie bronił swojego imienia. W Wenecji będzie bronił swojego wizerunku jako twórca filmowy. Alberto Barbera, dyrektor festiwalu, wypowiadał się na łamach Variety, że wybrał film Polańskiego głównie ze względu na wysoką jakość, dorównującą nagrodzonym Oscarem Pianiście. Ekranizacja książki Roberta Harrisa Oficer i szpieg to historia Alfreda Dreyfusa (Louis Garrel), francuskiego oficera skazanego na dożywocie za zdradę swojej ojczyzny i zesłanego na Wyspę Diabelską u wybrzeży Gujany Francuskiej. W filmie pojawią się też Jean Dujardin, Mathieu Amalric i Emmanuelle Seigner.
Mariana Di Girolamo i Gael Garcia Bernal w Ema
Mariana Di Girolamo i Gael Garcia Bernal w filmie Ema / fot. materiały prasowe

Ema, reż. Pablo Larrain (konkurs główny)

Chilijczyk Larrain po flircie z Hollywood (Jackie) wraca do rodzinnego kraju, by nakręcić dramat rodzinny. Młode małżeństwo (Mariana Di Girólamo i Gael García Bernal) stara się o adopcję dziecka. Kiedy nie wszystko pójdzie tak, jak powinno, ich związek zostanie wystawiony na próbę. W takich tematach twórca Tony’ego Manero i El Club czuje się najlepiej.
Mila w Alzahrani w The Perfect Candidate
Mila w Alzahrani w The Perfect Candidate / fot. materiały prasowe

The Perfect Candidate, reż. Haifaa al-Mansour (konkurs główny)

Organizatorzy imprezy zarzekają się, że do selekcja Wenecji to wynik wysokiej jakości produkcyjnej, a nie płci, poglądów czy koloru skóry reżysera. Na pewno jednak pierwszy film zrealizowany przez kobietę w Arabii Saudyjskiej na pewno będzie trochę postrzegany jako ciekawostka. Także tematycznie film jest swoistą parabolą tej sytuacji, bo opowiada o lekarce, która kandyduje na stanowisko w lokalnej radzie miejskiej jako pierwsza kobieta. Jej rodzina i sąsiedzi nie będą mogli pogodzić się z tą rewolucyjną decyzją.
Kadr z filmu CITIZEN_K
Fot. materiały prasowe

Citizen K, reż. Alex Gibney (poza konkursem)

Wśród dziesięciu dokumentów prezentowanych w Wenecji poza sekcją konkursową, to właśnie ten tytuł prezentuje się najciekawiej. Michaił Chodorkowski spędził dziesięć lat w więzieniach i koloniach karnych Rosji po tym, jak ośmielił się skrytykować rządzącego krajem Władimira Putina. Oparty na wywiedzie - rzece z byłym oligarchą film jest prowokacyjnym włożeniem kija w mrowisko, podobnie jak poprzednie tytuły Gibneya, który pokazywał kulisy działalność Enronu, Scjentologów i WikiLeaks.
The New Pope
Jude Law i John Malkovich w serialu The New Pope / fot. materiały prasowe

The New Pope, reż. Paolo Sorrentino (pokazy specjalne)

Po sukcesie Młodego Papieża, Sorrentino powrócił do kontrowersyjnego, ale nośnego tematu i zrealizował w koprodukcji Sky, HBO i Canal + serial, który jest kontynuacją wątków poprzednika. Tym razem w roli głównej zobaczymy Johna Malkovicha, który zostanie papieżem Janem Pawłem III. W filmie pojawią się również Jude Law (poprzednia głowa kościoła) oraz Sharon Stone i… Marylin Manson. W Wenecji zobaczymy tylko dwa odcinki z zapowiadanej na rok 2020 serii, ale i tak jest na co czekać. Śledźcie naszą relację z Wenecji od czwartku, by przekonać się, o które z moich przewidywań okażą się trafne.

Pełen program 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji:

Konkurs Venezia 76 The Truth, reż. Hirokazu Kore-eda (film otwarcia) The Perfect Candidate, reż. Haifaa Al-Mansour About Endlessness, reż. Roy Andersson Wasp Network, reż. Olivier Assayas Historia małżeńska, reż. Noah Baumbach Guest of Honour, reż. Atom Egoyan Ad Astra, reż. James Gray A Herdade, reż. Tiago Guedes Gloria Mundi, reż. Robert Guediguian Waiting for the Barbarians, reż. Ciro Guerra Ema, reż. Pablo Larrain Saturday Fiction, reż. Lou Ye Martin Eden, reż. Pietro Marcello The Mayor of Rione Sanita, reż. Franco Maresco The Painted Bird, reż. Vaclav Marhoul Il Sindaco del Rione Sanita, reż. Mario Martone Babyteeth, reż. Shannon Murphy Joker, reż. Todd Phillips Oficer i szpieg, reż. Roman Polański The Laundromat, reż. Steven Soderbergh No. 7 Cherry Lane, reż. Yonfan
Poza konkursem - filmy fabularne The Burnt Orange Heresy, reż. Giuseppe Capotondi (film zamknięcia) Seberg, reż. Benedict Andrews No One Left Behind, reż. Guillermo Arriaga Vivere, reż. Francesca Archibugi Mosul, reż. Matthew Michael Carnahan Adults in the Room, reż. Costa-Gavras The King, reż. David Michod Volare, reż. Gabriele Salvatores
Poza konkursem - filmy dokumentalne Woman, reż. Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova Roger Waters Us + Them, reż. Sean Evans, Roger Waters Citizen K, reż. Alex Gibney Angela's Diaries - Two Filmmakers. Part Two., reż. Tervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi Citizen Rosi, reż. Didi Gnocchi, Carolina Rosi The Kingmaker, reż. Lauren Greenfield State Funeral, reż. Siergiej Łoźnica Collective, reż. Alexander Nanau 45 Seconds of Laughter, reż. Tim Robbins Il Pianeta In Mare, reż. Andrea Segre
Proza konkursem - pokazy specjalne Goodbye, Dragon Inn, reż. Tsai Ming-Liang Electric Swan, reż. Konstantina Kotzamani Irreversible - Inversion Integrale, reż. Gaspar Noe ZeroZeroZero, reż. Stefano Sollima The New Pope, reż. Paolo Sorrentino Never Just a Dream: Stanley Kubrick and Eyes Wide Shut, reż. Matt Wells Eyes Wide Shut, reż. Stanley Kubrick
Sconfini American Skin, reż. Nate Parker  Beyond the Beach: The Hell and the Hope, reż. Graeme A. Scott Chiara Ferragni - Unposted, reż. Elisa Amoruso Il Varco, reż. Federico Ferrone, Michele Manzolini The Scarecrows, reż. Nouri Bouzid Effetto Domino, reż. Alessandro Rossetto
Sekcja Orizzonti - konkurs Pelican Blood, reż. Katrin Gebbe (film otwarcia sekcji) Blanco en Blanco, reż. Theo Court Mes Jours de Gloire, reż. Antoine de Bary Nevia, reż. Nunzia de Stefano Moffie, reż. Oliver Hermanus Hava, Maryam, Ayesha, reż. Sahraa Karimi Rialto, reż. Peter Mackie Burns The Criminal Man, reż. Dmitry Mamuliya Giants Being Lonely, reż. Grear Patterson Revenir, reż. Jessica Palud Verdict, reż. Raymund Ribay Gutierrez Just 6.5, reż. Saeed Roustaee Zumiriki, reż. Oskar Alegria A Son, reż. Mehdi M. Barsaoui Shadow of Water, reż. Sasidharan Sanal Kumar Sole, reż. Carlo Sironi Madre, reż. Rodrigo Sorogoyen Ballon, reż. Pema Tseden Atlantis, reż. Valentyn Vasyanovych Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.