Movies Room - Najlepszy portal filmowy w uniwersum

Venezia76 - Joker ze Złotym Lwem, Polański z Nagrodą Jury!

Autor: Radek Folta
7 września 2019

Zakończył się 76. Festiwal Filmowy w Wenecji. Joker w reżyserii Todda Phillipsa otrzymał Złotego Lwa za najlepszy film podczas oficjalnej gali rozdania nagród. Polski reżyser Roman Polański, nieobecny podczas imprezy, zdobył drugą najważniejszą nagrodę wydarzenia - Srebrnego Lwa za film Oficer i szpieg. 

Jury pod przewodnictwem Lucreci Martel przyznało Złotego Lwa filmowi o największym potencjale komercyjnym, z doskonałą rolą Joaquina Phoenixa, który razem z reżyserem odbierał najważniejszy w Wenecji laur. Joker dzięki tej nagrodzie może okazać się czarnym koniem rozpoczynającego się sezonu oscarowego i być może wytwórnia Warner Bros. doczeka się w końcu jednego z najważniejszych laurów dla filmu mającego swojego korzenie w noweli obrazkowej.

Zobacz również: Joker – recenzja filmu o największym komiksowym złoczyńczy wszech czasów | Venezia76

Z wiadomych przyczyn - Polański nie może opuszczać Francji ze względu na groźbę ekstradycji do USA - nagrodę Srebrnego Lwa odebrała jego żona i aktorka w filmie Emmanuelle Seigner. Film został nagrodzony również przez Międzynarodowe Zrzeszenie Krytyków FIPRESCI. Oficer i szpieg cieszył się ogromną popularnością wśród włoskich dziennikarzy i dostał najwyższą średnią ocen w festiwalowym magazynie CIAK. Z Wenecji z nagrodami wyjechał jeszcze jeden polski film. Boże Ciało Jana Komasy, które w miało swoją światową premierę w sekcji Giornate degli Autori, otrzymało aż dwa wyróżnienia: Europa Cinemas Label i Inclusive Award Edipo Re.

Zobacz również: Boże Ciało – film Jana Komasy podwójnie nagrodzony na Festiwalu w Wenecji

Największym przegranym weneckiej imprezy jest film Netflixa Historia małżeńska. Dramat o rozpadającym się związku małżeńskim w reżyserii Noah Baumbacha zebrał fantastyczne recenzje i typowało się do głównych nagród zarówno twórcę filmu oraz parę aktorską Adama Drivera i Scarlett Johansson. Być może kazus zeszłorocznego Złotego Lwa dla Romy Alfonso Cuarona (również film Netflixa) sprawił, że jury nie kwapiło się wyróżnić tej doskonałej produkcji. Również świetna Ema chilijskiego twórcy Pablo Larraina nie znalazła uznania w oczach przyznających nagrody. Drugi raz z Lido z ważnym laurem wyjechał szwedzki reżyser Roy Andersson. Pięć lat temu jego film Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu zdobył Złotego Lwa. Teraz About Endlessness, które jest kontynuacją stylistyczną i tematyczną jego poprzednich produkcji, przyniosło mu wyróżnienie dla Najlepszego reżysera. Andersson ze względów zdrowotnych nie mógł odebrać statuetki osoboście. Włosi mieli swoje pięć minut podczas gali rozdania nagród. Luca Marinelli zgarnął nagrodę Joaquinowi Phoenixowi dla Najlepszego aktora za kreację w filmie Martin Eden, włoskiej wersji powieści Jacka Londona. Francuska aktorka o włoskich korzeniach Ariane Ascaride dość niespodziewanie otrzymała nagrodę dla Najlepszej aktorki w przeciętnym, melodramatycznym filmie Gloria Mundi, w której bohaterowie niczym biblijny Hiob borykają się kolejnymi problemami, które zsyła na nich los.
Kadr z filmu Martin Eden / fot. materiały prasowe
Kadr z filmu Martin Eden / fot. materiały prasowe
Kontrowersyjnie za scenariusz nagrodzony został film, który nie przypadł do gustu większości publiczności - No. 7 Cherry Lane w reżyserii Yonfana. Z głośnym buczeniem spotkał się nawet podczas oficjalnej projekcji. Nic dziwnego, skoro w tym animowanym filmie znajduje się scena erotyczna z udziałem kobiety, dwóch mężczyzn i dwóch kotów, z których jeden liże… sutki bohatera. Reżyser nie krył wzruszenia i zaskoczenia z okazji otrzymania tego lauru. Nagroda dla młodego aktora przypadła Toby’emu Wallace’owi za doskonałą, brawurową rolę uzależnionego od narkotyków młodego mężczyzny Mosesa, w którym ze wzajemnością zakochuje się główna bohaterka Babyteeth, Milla (Eliza Scanlen). W konkursie Orizzonti, jednej z pobocznych sekcji Wenecji, skupiającej się na nowym kinie i odkryciach, najważniejsza nagroda przypadła ukraińskiej produkcji Atlantis w reżyserii Valentyna Vasyanovycha. Film rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, w której podzielona przez zakończony konflikt z Rosją Ukraina stara się uporać ze swoją przeszłością. Kraj jest pustynią, na której nie da się mieszkać, a pozostali tam ludzie borykają się ze swoją psychiką. Sergey cierpi na syndrom stresu pourazowego i ma problemy z dostosowaniem się do nowej rzeczywistości. Praca u boku Katjii pomoże mu zrozumieć, że możliwa jest lepsza przyszłość. Cieszący się ogromnym zainteresowaniem konkurs VR przyniósł kilka znakomitych instalacji. Jury pod przewodnictwem Laurie Anderson główną nagrodą wyróżniło znakomity projekt The Key autorstwa Céline Tricart. To połączenie aktorstwa, fotografii oraz technologii VR zaowocowało zaskakującym, wzruszającym i niezwykle mądrym przesłaniem. Coś, co wyglądało najpierw na przeciętną historię fantasy, okazało się opowieścią o ludziach, którzy żyją w traumie po utracie swojego miejsca na świecie w wyniku konfliktów zbrojnych. Wielu z nich ciągle nosi przy sobie klucze do nieistniejących już domów. Oto lista zwycięzców 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji: Konkurs VENEZIA 76
Kadr z filmu Joker / Fot. materiały prasowe
Kadr z filmu Joker / Fot. materiały prasowe
ZŁOTY LEW za najlepszy film Joker, reż. Todd Phillips SREBRNY LEW – Nagroda Jury Oficer i szpieg, reż. Roman Polański SREBRNY LEW - Najlepsza reżyseria Roy Andersson za film About Endlessness COPPA VOLPI – Najlepsza aktorka Ariane Ascaride w filmie Gloria Mundi, reż. Robert Guédiguian COPPA VOLPI – Najlepszy aktor Luca Marinelli w filmie Martin Eden, reż. Pietro Marcello Najlepszy scenariusz Yonfan za film Ji yuan tai qi hao (No. 7 Cherry Lane) Nagroda specjalna jury La mafia non è più quella di una volta (), reż. Franco Maresco Nagroda aktorska Marcello Mastroianiego dla najlepszego młodego aktora /aktorki Toby Wallace w filmie Babyteeth, reż. Shannon Murphy LEW PRZYSZŁOŚCI za najlepszy debiut pełnometrażowy You Will Die At 20, reż. Amjad Abu Alala
KONKURS ORIZZONTI
Kadr z filmu Atlantis / fot. materiały prasowe
Kadr z filmu Atlantis / fot. materiały prasowe
Najlepszy film Atlantis, reż. Valentyn Vasyanovych Najlepsza reżyseria Théo Court za film Blanco en Blanco Nagroda specjalna jury Verdict, reż. Raymund Ribay Gutierrez Najlepsza aktorka Marta Nieto w filmie Madre, reż. Rodrigo Sorogoyen Najlepszy aktor Sami Bouajila w filmie Bik Eneich, reż. Mehdi M. Barsaoui Najlepszy scenariusz Revenir, reż. Jessica Palud Najlepszy film krótkometrażowy Darling, reż. Saim Sadiq
VENICE CLASSICS
Kadr z filmu Extasy / fot. materiały prasowe
Kadr z filmu Ekstaza / fot. materiały prasowe
Najlepszy film odrestaurowany Ekstaza, reż. Gustav Machatý Najlepszy film dokumentalny o kinie Babenco: Tell Me When I Die, reż. Bárbara Paz 
KONKURS VR
Kadr z instalacji The Key / fot. materiały prasowe
Kadr z instalacji The Key / fot. materiały prasowe
Najlepsze VR The Key, reż. Céline Tricart Najlepsze VR Experience A Linha, reż. Ricardo Laganaro Najlepsza historia VR Daughters of Chibok, reż. Joel Kachi Benson
NAGRODY SPECJALNE Nagroda filmowców Jaeger-Lecoultre Costa-Gavras Złoty Lew za osiągnięcia życia Julie Andrews  Pedro Almodóvar 
Sekcja Giornate degli Autori GdA Director’s Award The Weeping Woman, reż. Jayro Bustamante BNL Audience Award Arab Blues, reż. Manele Labidi  Europa Cinemas Label Boże Ciało, reż. Jan Komasa
Sekcja SIC - Międzynarodowy Tydzień Krytyków Nagroda Główna, Nagroda Publiczności i Nagroda za Najlepszy Wkład Techniczny All This Victory, reż. Ahmad Ghossein Nagroda Verona Film Club Scales, reż. Shahad Ameen
Nagrody Międzynarodowego Zrzeszenia Krytyków Filmowych FIPRESCI Konkurs Venezia 76 Oficer i szpieg, reż. Roman Polański Konkurs Orizzonti Blanco en Blanco, reż. Theo Court
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe/ Twitter

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Komentarze (0)
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.