Cannes 2018: Paweł Pawlikowski nagrodzony za reżyserię! [Lista zwycięzców]

Wspaniała informacja z Cannes dla polskiego kina! Rodzima produkcja Zimna wojna wyjeżdża z Lazurowego Wybrzeża z prestiżową nagrodą. Paweł Pawlikowski został wyróżniony jako najlepszy reżyser 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego.

Polski film pokazany został podczas czwartego dnia wydarzenia i zebrał fenomenalne recenzje w międzynarodowej prasie. W tej chwili Zimna wojna ma 100% pozytywnych recenzji na portalu RottenTomatoes. Nasza recenzja filmu tutaj. Polska premiera już 8 czerwca.

Pawlikowski odbierając nagrodę dedykował ją zmarłemu w ubiegłym roku pisarzowi i scenarzyście Januszowi Głowackiemu. Pomógł on reżyserowi Zimnej wojny w stworzeniu scenariusza do swojego filmu.

Jury pod przewodnictwem Cate Blanchett miało naprawdę trudne zadanie w rozdaniu nagród, bo ilość doskonałych produkcji w drugim tygodniu imprezy przyprawiała o zawrót głowy. Wybrano film wyjątkowy, mistrza japońskiego kina – Hirokazu Koreedy. O Manbiki Kazoku (Shoplifters) pisaliśmy, że jest to „ujmująca historia doskonale pokazuje w jaki sposób relacje między ludźmi czasami ważniejsze są niż więzi krwi”.

Hirokazu Kore-Eda odbiera Złotą Palmę od przewodniczącej Jury Cate Blanchett / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI

Hirokazu Kore-Eda odbiera Złotą Palmę od przewodniczącej Jury Cate Blanchett / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI

Druga w hierarchii nagroda trafiła dość niespodziewanie do Spike’a Lee za polityczny komediodramat BlacKkKlansman, w której afroamerykański policjant podszywa się pod białego i staje się członkiem Ku Klux Klanu. Produkcja ma piękne kolory i świetne kostiumy, styl epoki oddaje doskonale. Ale Lee ma problemy z delikatną metaforą i wali nimi po głowie trochę zbyt często. Film to jednak ważny, zważywszy że palące problemy Ameryki ciągle pozostają nierozwiązane

Zobacz również: BlacKkKlansman – pierwszy zwiastun nowego filmu Spike’a Lee o Ku Klux Klan

Nagrodę Jury otrzymała Nadine Labaki za doskonale przyjęty, wzruszający, ale nie sentymentalny obraz o dzieciach żyjących w slumsach Bejrutu – Capharnaüm. Nie zabrakło również wyróżnienia dla mistrza francuskiego kina – Jean-Luca Godarda, którego Le livre d’image (Image Book) należało do najtrudniejszych propozycji selekcji festiwalu. Osiemdziesięcioletni reżyser nie przybył do Cannes, a podczas konferencji prasowej rozmawiał z dziennikarzami za pomocą aplikacji FaceTime.

Samal Yeslyamova ze Złotą Palmą za rolę w filmie Ayka / fot. Dominique Charriau/Getty Images

Samal Yeslyamova ze Złotą Palmą za rolę w filmie Ayka / fot. Dominique Charriau/Getty Images

Nagroda aktorska dla Marcello Fonte za rolę w jednym z najlepszych filmów festiwalu – Dogman – była formalnością. Dużą niespodzianką jest kobiece wyróżnienie: Samal Yeslyamova to nazwisko raczej mało znane w świecie filmu, a jej poprzednią rolą była występ u tego samego reżysera – Tulpan. Ayka to kolejny polski akcent wśród laureatów festiwalu w Cannes. Koproducentem obrazu jest Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Laur za scenariusz, podobnie jak w poprzednim roku, przypadł dwóm osobom. Zaszczyt podzielili Alice Rohrwacher za Lazzaro Felice i Nader Saeivar za 3 Faces.

LISTA ZWYCIĘZCÓW 71. Festiwalu Filmowego w Cannes

Konkurs główny:

  • Złota Palma – Palme D’or: Manbiki Kazoku (Shoplifters) w reżyserii Hirokazu Koreedy
  • Grand Prix: BlacKkKlansman w reżyserii Spike’a Lee
  • Nagroda Jury: Capharnaüm w reżyserii Nadine Labaki
  • Specjalna Złota Palma: Le livre d’image (Image Book) w reżyserii Jean-Luca Godarda
  • Najlepszy aktor: Marcello Fonte w filmie Dogman, reżyseria Matteo Garrone
  • Najlepszy reżyser: Paweł Pawlikowski, Zimna Wojna
  • Najlepszy scenariusz: dwie równoważne nagrody: Alice Rohrwacher za Lazzaro Felice i Nader Saeivar za 3 Faces
  • Najlepsza aktorka: Samal Yeslyamova – Ayka, reżyseria Sergei Dvortsevoy
  • Camera D’or (Złota Kamera Za Najlepszy Debiut Pełnometrażowy): Girl, reżyseria Lukas Dhont

Konkurs filmów krótkometrażowych:

  • Złota Palma: All These Creatures w reżyserii Charlesa Williamsa
  • Specjalne Wyróżnienie Jury: Yan Bian Shao Nian (On The Border) w reżyserii Wei Shujuna

Konkurs Un Certain Regard

  • Nagroda główna: Gräns (Border), reżyseria Ali Abbasi
  • Najlepszy scenariusz: Sofia, reżyseria Meryem Benm’Barek
  • Najlepszy aktor/aktorka: Victor Polster w filmie Girl, reżyseria Lukas Dhont
  • Najlepszy reżyser: Sergei Łoźnica za Donbass
  • Nagroda Specjalna Jury: Chuva e cantoria na aldeia dos mortos (The Dead And The Others), reżyseria João Salaviza i Renée Nader Messora

Zobacz pozostałe artykuły z 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.

Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe / Anne-Christine Poujoulat/AFP

Redaktor

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?

Dbamy o Państwa prywatność.

Państwa dane są u nas bezpieczne, a szczegółowe informacje w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych w Movies Room mogą Państwo w każdej chwili uzyskać na stronie Dane Osobowe.

Administratorem danych jest Movies Room Tomasz Rewers z siedzibą w Tarnowskich Górach, ul. Radosna 23, 42-600. Państwa dane będą przetwarzane w zarejestrowania Państwa w portalu (art. 6 ust. 1 lit b) RODO), prowadzenia badań statystycznych w celu usprawnienia działania portalu (art. 6 ust. 1 lit f) RODO) a także kontaktu na życzenie osoby, w tym wysyłania treści informacyjnych oraz o charakterze handlowym, wyłącznie za Państwa zgodą (art. 6 ust. 1 lit a) RODO).

Dane osobowe będą przetwarzane do usunięcia przez Państwa konta na naszym portalu. Odbiorcą Państwa danych będą pracownicy administratora odpowiedzialni za kontakt oraz podmioty zewnętrzne świadczące dla nas usługi takie jak outsourcing usług księgowych oraz IT. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do udzielenia informacji. Przysługuje Państwu prawo dostępu do swoich danych i do ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania danych osobowych lub do ich usunięcia oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych. W przypadku naruszenia zasad przetwarzania danych, Wykonawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Zrozumiałem/-am